درباره دمپر تهویه هوا بیشتر بدانیم

دمپر تهویه هوا

درباره دمپر تهویه هوا بیشتر بدانیم

این روزها کمتر خانه‌ای را می‌بینیم که سیستم تهویه نداشته باشد. با این حال بیشتر افراد از اجزای تشکیل دهنده این سیستم‌های تهویه اطلاعی ندارند و هنگامی که تهویه به مشکل می‌خورد، سردرگم می‌شوند. دمپرها یکی از  اجزای مهم تهویه مطبوع هستند که اکثر ما حتی از وجود آن‌ها در سیستم خود اطلاعی نداریم و نمی‌دانیم دقیقا چگونه کار می‌کنند. کمپرسور، فیلتر هوا، دریچه‌ها و سایر قطعات سیستم تهویه بسیار محبوب‌تر هستند. با این حال، اکثر افراد نمی‌دانند که دمپرها چه نقش مهمی در حفظ دمای خانه دارند. دمپر را می‌توان به سد رودخانه تشبیه کرد. هنگامی که سد بسته است، مانع از عبور آب می‌شود. مکانیزم دمپر نیز دقیقه به همین شکل است که در ادامه این مطلب بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

دمپر سیستم تهویه چیست؟

دمپر یا دریچه تنظیم هوا  قطعه‌ای است که وظیفه کنترل جریان هوا در یک سیستم تهویه را بر عهده دارد و همچنین به تنظیم دمای اتاق شما کمک می‌کند. همان طور که گفتیم؛ دمپر را می‌توان با یک سد مقایسه کرد، زیرا وقتی دمپر بسته می‌شود، هوا را از عبور از آن باز می‌دارد. این همان مکانیزمی است که سد روی رودخانه از آن استفاده می‌کند.دمپرهای تهویه مطبوع برای کانال‌های هوا معمولاً بین خط اصلی و کانال تغذیه گرد قرار دارند. آن‌ها مانند دریچه‌هایی هستند که نقش حیاتی در سیستم منطقه بندی شما دارند.

دریچه تنظیم هوا معمولاً اجزای صفحه مانندی هستند که به بسته شدن بخش‌های سیستم مجاری شما کمک می‌کنند و در عین حال دیگران را باز نگه می‌دارند. به این ترتیب، اگر می‌خواهید از جریان هوا به منطقه یا اتاق خاصی جلوگیری کنید، می‌توانید به راحتی از دمپرها برای این کار استفاده کنید. یک دمپر در یک سیستم تهویه، همچنین به عنوان دمپر کانال یا دریچه کولر متعادل کننده حجم شناخته می‌شود، صفحه متحرکی است که در کانال قرار دارد و جریان هوا را تنظیم می‌کند و آن را به مکان‌های خاصی از خانه هدایت می‌کند. استفاده از دمپرها معمولاً در سیستم‌های منطقه بندی یا کنترل منطقه دیده می‌شود. دمپرهای هوا بخشی ضروری از آن صنایعی هستند که در آن گازها و مایعات از طریق لوله‌ها و مجاری برای کنترل جریان مواد جابجا می‌شوند.

نحوه عملکرد دمپر

همان‌طور که در بالا ذکر شد، دمپر بین کانالی مانند شیرها هستند. آن‌ها وظیفه دارند میزان هوای خنک یا گرم شده را که به مکان‌های مختلف کانال شما می‌رود، تعیین کنند. لوله کشی به نوبه خود دمای منطقه شما را تا حد مورد نیاز افزایش یا کاهش می‌دهد.

با بستن دمپرها، جریان هوا را به سمت دیگری هدایت خواهید کرد. به این ترتیب، اگر می‌خواهید یک منطقه خاص خنک یا گرم شود، این اجزا برای رسیدن به آن کار می‌کنند. برخلاف بستن دریچه‌ها، دمپرها نسبتاً نزدیک‌تر به منبع هوا قرار دارند، به این معنی که در هدایت مجدد جریان هوا مؤثرتر هستند.

انواع دمپرهای تهویه مطبوع

انواع دریچه تنظیم هوا از نظر هدف، اندازه و شکل متفاوت است. روش کنترل آن ها در هدایت هوا نیز متفاوت است که شامل کنترل‌های خودکار یا دستی می‌شود.

  • دمپر اتوماتیک در تهویه مطبوع: این دمپرها به موتوری نیاز دارند که صفحات و شیرها را باز یا بسته کند و شما می‌توانید آن‌ها را از راه دور کنترل کنید. همچنین، لازم نیست نگران تغییر آب و هوا باشید زیرا آن‌ها می‌توانند خود را تنظیم کنند. اگر دمپر اتوماتیک باشد؛ تنظیم جریان هوا به وسیله موتورهای الکترونیکی و به شکل مداوم انجام خواهد شد. به این نوع دمپر موتوری نیز گفته می‌شود.
  • دمپر دستی در تهویه مطبوع: با کمک این نوع دمپر، جریان هوا بین دو کانال‌های هوا و یا دریچه‌های هوایی قابل تنظیم خواهد بود. دمپر کانالی ممکن است یک یا چند پره داشته باشند که به شکل دستی یا اتوماتیک حرکت می‌کند و امکان کنترل جریان را به وجود می‌آورد. از طرف دیگر، این دمپرها توسط دریچه‌هایی که خارج از کانال‌ها قرار دارند مدیریت می‌شوند. فقط باید هنگام باز و بسته کردن دمپر خاصی آن‌ها را بالا و پایین ببرید. وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری دمپر بین کانالی دستی به میان می‌آید، در مقایسه با همتایان اتوماتیک خود، کم هزینه هستند.
  • دمپر جریان معکوس: اگر تیغه‌ها به صورت یکی در میان، جهتشان مخالف یکدیگر باشند؛ نوع دریچه کولر جریان معکوس است. در این نوع، تنظیم هوا تنها در یک جهت انجام می‌شود. به عنوان مثال تنها جهت ورود یا خروج هوا در یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سایر انواع دریچه تنظیم هوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.      دمپر پروانه‌ای

پروانه-دمپر-کوچک دمپرهای ظرف پروانه‌ای عمدتاً برای راندمان بالا و نگهداری کمتر طراحی‌شده‌اند. آن‌ها از تیغه‌ای روی لولا استفاده می‌کنند که برای پر کردن کانال در هنگام ردیف شدن دقیق ساخته شده است تا جریان هوا را محدود کند. آن‌ها این قابلیت را دارند که جریان هوا را به طور کامل متوقف کنند و همچنین در مواقع لزوم با چندین تیغه در دسترس هستند.

یکی دیگر از واقعیت‌های مهم در مورد دمپرهای پروانه‌ای این است که آن‌ها می‌توانند تنها با فعال کردن جریان هوا در یک جهت از عقب نشینی جلوگیری کنند که را انتخابی مناسب برای پیشگیری از آتش سوزی و کاربرد گرمایش می‌کند. کاربردهای آن‌ها اکسیدکننده‌ها، کیسه‌ها، اسکرابرها، هیترها، رسوب دهنده‌ها و غیره را پوشش می‌دهد.

 

 دمپر پروانه‌ای

2.      دمپرهای تیغه‌ای

دمپرهای تیغه‌ای از صفحات فلزی نازک ساخته‌شده‌اند که برای یا تنظیم جریان هوا در تجهیزات انتقال هوا مانند سیستم‌های تهویه، دودکش‌ها و کانال‌ها استفاده می‌شوند. دمپرهای تیغه‌ای مقابل دارای تیغه‌هایی هستند که در جهت مخالف حرکت می‌کنند. دمپرهای تیغه‌ای برای اندازه گیری و کنترل شگفت انگیز طراحی‌شده‌اند. آن‌ها به استحکام بیشتر، ظرفیت آب‌بندی برتر مجهز شده‌اند و صدای کمتری تولید می‌کنند.

 

3.      دمپرهای گیوتین

دمپرهای گیوتینی بیشتر به دلیل توانایی خود در ارائه بهترین مهر و موم ممکن شناخته شده‌اند. آن‌ها در مکانی نگهداری می‌شوند تا به طور کامل جریان هوا را مسدود کنند و می‌توان از آن در هر مکانی که برای نگهداری منظم یا ورود به مجرای پشت منبع رسانه ایزوله مناسب نیاز است استفاده کرد.

4.      دمپرهای لوور

این نوع دمپرها مخصوصاً به دلیل زمان پاسخ سریع و خاصیت مسدود کننده قوی هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دمپرها معمولاً از تیغه‌های صاف روی لولاها برای پر کردن هر اندازه کانال استفاده می‌کنند. آن‌ها یکی از پرکاربردترین دمپرهای تهویه هستند.

5.      دمپرهای پره ورودی

آن‌ها برای تعدیل رابطه بین جریان هوا و فشار دمنده سمت ورودی طراحی‌شده‌اند. به طور کلی، این دریچه تنظیم هوا از ویژگی‌های فن برای تأثیرگذاری بر جریان هوای ورودی به فن استفاده می‌کنند و در نتیجه فشار فن را با حفظ سرعت کاهش می‌دهند. اگر می‌خواهید هوا را بهتر کنترل کنید و جریان هوا در ساختمان جاری شود دمپر گالوانیزه پرده ورودی بهترین گزینه برای شما است.

دمپرهای پره ورودی معمولاً در برنامه‌های ورودی فن استفاده می‌شود که جریان بهتر مواد و کنترل فشار را فراهم می‌کند. استفاده از آن‌ها را می‌توان گاهی در تنظیمات تهویه مشاهده کرد که در آن یک تاسیسات به تنظیم کامل تهویه نیاز دارد. این دمپرها دارای پره‌های متعددی هستند که در اطراف یک هاب مرکزی طراحی‌شده‌اند که با وارد کردن چرخش به ورودی فن که یک روش عالی برای کنترل ارائه می‌دهد، عملکرد فن را بهبود می‌بخشد.

6.      دمپر وزنی

این نوع از دمپرها از دریچه آلومینیوم ساخته شده است؛ اما در ساخت آن از بدنه گالوانیزه نیز استفاده می‌شود. به همین خاطر این نوع دمپرها را به نام دمپر گالوانیزه یا دریچه آلومینیوم نیز می‌شناسند. این نوع محصول با ایجاد جریان هوای یک طرفه؛ باعث گردش هوا در اتاق می‌شوند.

7.      دمپر کنترل دبی هوا

این دریچه تنظیم هوا میزان دلخواهی از جریان هوا را به کمک یک فنر بدون استفاده از انرژی ثابت نگه می‌دارد. هنگامی که فشار درون کانال به هر علتی بالا رود پره بالا می‌رود و از جریان هوا به وسیله کاهش فشار جلوگیری می‌کند. این محصول برای خطوط تهویه به کار می‌رود و نسبت به نوع موتوری آن به‌صرفه‌تر است.

این نوع دمپر بین کانالی در دمای بین 100 و 30- درجه سانتی‌گراد قابل استفاده می‌باشد. همچنین میزان جریان هوای آن به کمک آچار آلن قابل تغییر است. بدنه این نوع از دمپر های بین کانالی از جنس ورق گالوانیزه بوده و پره‌های داخل از جنس ورق آلومینیومی است. همچنین فنر استیل که به طور ویژه کالیبره شده است درون سیستم وجود دارد. دریچه کولر کنترل دبی هوا از هر دو طرف قابلیت نصب در کانال را دارد.

همچنین این محصول مجهز به درزگیرهای پلاستیکی است که از نشتی هوا جلوگیری می‌کند.

8.      دمپر تنظیم دبی هوای متغیر

یک سیستم حجم هوای متغیر نوعی از سیستم توزیع هواست که حجم هوای ورودی را متناسب با بار حرارتی فضا، برای حفظ یک پارامتر تعیین شده (معمولا دما) در یک محدوده مشخص تغییر می‌دهد. در نتیجه این تغییر حجم دور فن نیز تغییر می‌کند. در مقابل یک سیستم حجم هوای ثابت (CAV)، دمای هوای ورودی را برای حفظ دمای هوای فضای مورد تهویه در یک نقطه مشخص تغییر می‌دهد.

این دستگاه‌ها برای افزایش کارایی انرژی ایجاد شده‌اند تا بتوانند نیازهای گرمایش و سرمایش مناطق مختلف یک ساختمان را برطرف کنند. یک منطقه می‌تواند یک اتاق یا مجموعه‌ای از اتاق‌ها باشد که ویژگی تلفات حرارتی و دریافت حرارتی یکسانی دارنـــــد. سیستم‌های VAV در مقایسه با سایر دستگاه‌ها می‌توانند بیش از 30% هزینه‌های انرژی را کاهش دهند.

در نتیجه عملکرد آن ها اقتصادی است. کانال اصلی، برای یک سیستم VAV فقط سرمایش را فراهم می‌کند. این هوا، هوای اولیه نامیده می‌شود. ترموستات‌های اتاق، مقدار هوای اولیه‌ای را که از میان دمپرهای هر منطقه، به مناطق مختلف ارسال می‌شود، کنترل می‌کنند. این دمپرها، حجم هوای هر منطقه را بر حسب نیازهای سرمایش تغییر می-دهند.

9.      دمپر ضد حریق

جنس بدنه و پره ها از ورق گالوانیزه می‌باشد و به وسیله پشم سنگ عایق کاری شده است. فنر استیل که به طور ویژه کالیبره شده است درون سیستم وجود دارد. این محصول از گسترش آتش در دو محل مجاور به هم به وسیله قطع کردن سیستم تهویه جلوگیری می‌کند. وقتی که دما به 72 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، رابط گداختی ذوب می‌شود و باعث بسته شدن پره‌های دریچه تنظیم هوا می‌شود.

10.  دریچه گرد

دریچه گرد برای انتقال هوا از طریق انشعابات گرد مورد استفاده قرار می گیرد. از لحاظ ظاهری این دریچه ها دارای یک فریم گرد می باشند که داخل آنها نیز لایه های گرد دیگری وجود دارد. یکی از انواع دریچه گرد که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، دریچه های بلندگویی است. البته باید به این مورد اشاره نمود که این نوع دریچه ها در دو دسته بلندگویی و برجسته در بازار یافت می شوند. از لحاظ جنس نیز باید در نظر داشت که دریچه های فوق در دو دسته پلاستیکی یا آلومینیومی طبقه‌بندی می گردند.

برای خرید انواع دمپر می توانید به سایت دانیال تهویه مراجعه کنید.

مزایای دمپرهای تهویه

قابل‌توجه‌ترین مزیتی که دمپرهای تهویه به دنبال دارند؛ توانایی آن در مدیریت دمای عمومی خانه شما است. این موضوع به ویژه برای خانواده هایی با چندین عضو و اتاق‌هایی که نیاز به تهویه مطبوع دارند بسیار مهم است. به عنوان مثال، می‌توانید دمای آشپزخانه خود را بدون تداخل با دمای کل خانه خود با استفاده از دمپر تهویه تغییر دهید.

ثانیاً، دمپرهای تهویه بار پرداخت قبوض بالای انرژی را کاهش می‌دهند. هر زمان که جریان هوا را محدود کنید، سیستم تهویه معمولاً هنگام کار با انرژی کم است. به این ترتیب، به عنوان یک برنامه بلند مدت، هزینه‌های خود را برای تهویه مطبوع به حداقل می‌رسانید.

دمپرهای تهویه کجا قرار می‌گیرند؟

نحوه نصب دمپر برای هر خانه‌ای متفاوت است. برخی از خانه‌ها اصلاً دمپر ندارند. بسته به اینکه خانه شما در کجا قرار دارد، یک مجرای تامین ممکن است به سمت راست یا چپ تهویه حرکت کند. به طور کلی یک دمپر در مجرای تغذیه که به سطح بالایی شما منتهی می‌شود وارد می‌شود. تمام مسیرها را بررسی کنید و ببینید که آیا دمپری وجود دارد یا خیر. برخی از خانه‌ها در هر اجرا دارای دمپر هستند که برای متعادل کردن هوا بسیار عالی است.

دمپرهای تهویه مطبوع معمولاً درست قبل و بعد از هر گونه اتصال اصلی در خط اصلی صندوق عقب قرار می‌گیرند. آن‌ها همچنین می‌توانند در نقاط خاصی از مجراهای سیستم قرار گیرند، با دو دمپر در هر خط اصلی با فاصله 90 درجه از هم. اگرچه دمپرها ممکن است از سازنده‌ای به سازنده دیگر و حتی از واحدی به واحد دیگر متفاوت باشند، اکثر دمپرها چند ویژگی مشترک دارند:

آن‌ها دریچه گرد ساخته شده از فایبرگلاس ضخیم یا مقوای متراکم (شبیه به بستر جعبه تخم مرغ) هستند و یک دسته دارند که می‌تواند در هر جهت چرخانده شود تا جریان هوا را از طریق دمپر یا متوقف کند

برخی از دمپرها دارای یک پین فلزی نوک تیز هستند که برای گرفتن آسان هنگام چرخش به آن متصل شده است.

چه زمانی باید دمپرهای تهویه خود را باز و بسته کنم؟

در اکثر خانه‌ها، دمپرهای سطح بالایی در تابستان باز و در زمستان بسته می‌شوند. در زمستان، بستن دمپرها به طبقه بالا باعث می‌شود که گرما به طور طبیعی در خانه پخش شود. در تابستان، سطح پایین‌تر به طور طبیعی خنک‌تر است و اکثر مردم گزارش می‌دهند که اتاق‌های گرم دارند. در تابستان، بسیار مهم است که دمپرها را در سطح بالایی باز کنید و تا حد امکان از ورود هوا به زیرزمین جلوگیری کنید.

اگر کسی را دارید که به شما کمک کند، یک روش ساده برای دیدن باز یا بسته بودن دمپرها این است که از کسی بخواهید بالا برود و هر دریچه را با دستش بپوشاند. می‌توانید هر دمپر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که باز یا بسته است. این کار نیاز به همکاری دارد، اما این یک تکنیک فوق العاده و آسان برای به دست آوردن حداکثر راحتی برای نقاط گرم و سرد خانه است.

هنگامی که آب و هوا تغییر می‌کند و خانه بسیار سرد یا گرم می‌شود؛ باید دمپرهای خود را تنظیم کنید. اگر دمپرهای خود را به درستی برچسب گذاری کنید، در مورد نحوه تغییر آن‌ها گیج نخواهید شد.

خرید دمپر

گروه بازرگانی دانیال، ارائه کننده تمامی خدمات تهویه هوا از جمله انواع دمپر است که در این مطلب به معرفی برخی از آن‌ها پرداختیم. از سایر خدمات این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دریچه کولر، دریچه تنظیم هوا، دریچه آلومینیوم، دریچه آهنی، دریچه گرد
  2. دمپر بین کانالی، دمپر گالوانیزه
  3. عایق الاستومری ، عایق الاستومری لوله ای، عایق پتویی، عایق صداگیر، عایق صوتی
  4. لوله فلکسی صداگیر، لوله صداگیر ماینر، دریچه آهنی
  5. ساپورت گالوانیزه، چنل گالوانیزه، فلنج گالوانیزه، نبشی گالوانیزه گوشه فلنج، کرنر گالوانیزه، کلیپس گالوانیزه
  6. بست فلزی، بست فلکسی، بست گازی، کانکتور برزنتی، برزنت ورقدار،
  7. لرزه گیر، درزگیر آلومینیوم، درزگیر برزنتی، درزگیر الاستومری، چسب آلومینیوم، چسب عایق

از مزیت بزرگ این مجموعه در مقایسه با رقبا، بالاترین کیفیت محصول و نازل‌ترین قیمت می‌باشد. ساختمان تشخیص مصلحت نظام . فرودگاه امام خمینی، فرودگاه مهرآباد، پروژه اکسین شهر آمل و همچنین پروژه ایستگاه نوبنیاد و برج میلاد متروی تهران از پروژه‌های بزرگ این مجموعه محسوب می‌شود. برای خرید دمپر و دریافت مشاوره با شماره های درج شده در سایت تهویه دانیال تماس بگیرید.