استفاده کانال‌ اسپیرال برای بهبود سیستم تهویه محیط‌های صنعتی

داکت اسپیرال

کاربرد کانال‌ اسپیرال

سیستم تهویه و هواسازی، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش هر محیط صنعتی است، همان قدر که نفس‌کشیدن مهم است و شما نمی‌توانید بدون اکسیژن و هوای کافی دوام بیاورید.

در ابتدا بیاید ضرورت استفاده از سیستم تهویه در محیط‌های صنعتی را یادآوری کنیم و با پنج ویژگی یک سیستم تهویه خوب آشنا شویم، سپس در ادامه به معرفی یکی از بهترین سیستم‌های هواسازی و تهویه در محیط‌های صنعتی خواهیم پرداخت. برای تهویه هوا در محیط‌های صنعتی باید از سیستم‌های تهویه مکانیکی استفاده کرد که شامل فیلتراسیون، گرمایش، خنک‌کردن و تهویه‌مطبوع است.

استفاده از سیستم تهویه در محیط‌های صنعتی برای حفظ بهداشت و ایمنی کارکنان ضروری است. هوای نامناسب در محیط‌های صنعتی می‌تواند باعث بروز بیماری‌ها و عفونت‌های تنفسی، کاهش کارایی کارکنان، افزایش تعداد تصادفات و حوادث کاری، خرابی تجهیزات و کاهش عمر آن‌ها شود.

با استفاده از کانال اسپیرال (spiral duct)، میتوان هوای محیط‌های صنعتی را تصفیه کرد و یک سیستم تهویه استاندارد داشت. تأثیر تنفس یک‌هوای پاک و تصفیه شده بر عملکرد کارکنان غیرقابل‌چشم‌پوشی است.

کانال تهویه باعث کاهش آلودگی هوا، رطوبت، گردوغبار و دود در محیط می‌شود و با تأمین هوای مطبوع، کارکنان را از تنش حرارتی و خستگی ناشی از هوای آلوده محافظت می‌کند.

کانال اسپیرال

ویژگی یک سیستم تهویه خوب

  • توانایی تصفیه هوا: یک سیستم تهویه خوب باید قادر به تصفیه هوای محیط صنعتی از آلاینده‌های مختلف مانند گردوغبار، دود، بخارات شیمیایی و غیره باشد.
  • کارایی بالا: تأمین هوای مطبوع در محیط صنعتی با کارایی بالا، یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای یک سیستم تهویه است
  • قابلیت کنترل رطوبت: قابلیت کنترل رطوبت هوا یک ضرورت است. این به‌منظور جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها، کاهش خطرات برای سلامت کارکنان و حفظ تجهیزات لازم است.
  • صدای کم: یک سیستم تهویه خوب باید صدای کمی داشته باشد تا کارکنان در محیط صنعتی بتوانند با تمرکز بیشتری کار کنند.
  • قابلیت تعمیر و نگهداری: قابلیت تعمیر و نگهداری را داشته باشد تا علاوه بر طول عمر مفید، هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن مقرون‌به‌صرفه باشد.
  • ایمنی: برای سیستم تهویة کارآمدی، اقلام ایمنی مانند سنسور اتاق، سنسور دود، سنسور گاز، خاموش‌کننده خودکار و غیره ضروری است تا در صورت بروز حادثه، از خطرات جانی و مالی جلوگیری شود.

به‌خاطر داشته باشید، هر هزینه‌ای که بابت سیستم هواسازی و تهویه یا ارتقای آن می‌پردازید به معنای یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه و طولانی‌مدت بر روی عملکرد کارکنان، صرفه‌جویی در انرژی و هزینه و زمان در آینده است.

در این مقاله سعی می‌کنیم شما را با یکی از بهترین کانال‌های تهویه هوا، آشنا کنیم و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم. کانال‌های اسپیرال، چند سالی است که به بخش جدایی‌ناپذیر از صنعت تبدیل شده‌اند و بیشتر از قبل جایگزین سیستم‌ کانال تهویه گذشته می‌شوند.

کانال اسپیرال

کانال اسپیرال به زبان ساده

کانال‌ اسپیرال برای تهویه هوای محیط‌های صنعتی به‌صورت مجموعه‌ای از لوله‌های اسپیرالی طراحی شده‌اند که هوای پاک و قابل‌تنفس را از یک نقطه وارد محیط صنعتی می‌کنند و در انتهای دیگر، هوای آلوده را خارج می‌کنند. ساختار اسپیرالی یعنی چه؟ به معنای ساختاری است که شامل چرخش‌های دورانی و برگشت‌های متناوب در جهت عقربه‌های ساعت یا در جهت مخالف آن است.

مزیت ساختار اسپیرالی در چیست؟ ساختار اسپیرالی کانال‌ها باعث کاهش تداخل صوتی و افزایش کارایی تهویه هوا در محیط صنعتی می‌شود. این کانال‌ها به دلیل ساختار اسپیرالی خود، می‌توانند مسیر بلندی را طی کنند و درعین‌حال، باعث جریان هوای بیشتر در محیط صنعتی شوند.

کانال اسپیرال از ورقه‌های قابل‌اعتماد و مستحکمی چون گالوانیزه یا ورقه‌های آلومینیوم تولید می‌کنند، در قالب‌های استوانه‌ای‌شکل، با طولی 3 الی 6 متری تولید می‌شوند، البته در سایزهای 50 سانتی یا کمتر از آن هم قابل سفارش هستند.

این ورقه‌ها به‌صورت مارپیچ بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و کانالی با مقطع دایره‌ای‌شکل به وجود می‌آورند. برجستگی لوله‌ها باعث استحکام بیشتر آن شده و درون کانال کاملاً صاف و صیقلی است تا افت فشار هوا به حداقل برسد. پرکاربردترین و قابل اعتمادترین ابزار حال حاضر صنعت تهویه و هواسازی، برای مسیر ورودی و خروجی جریان هوا در هر محیطی، نه فقط برای محیط‌های صنعتی، همین کانال‌های اسپیرال هستند.

بخش داخلی این کانال‌ها کاملاً مسطح و صاف است، به همین خاطر میزان تلفات اصطکاکی در آن ناچیز و قابل‌چشم‌پوشی است. سطح بیرونی این کانال‌ها دارای ساختاری برجسته هستند، این ساختار هوشمندانه باعث شده به‌خوبی جریان هوا را کنترل و هدایت کند و این لوله‌های مارپیچی قدرتمند یا کانال اسپیرال، حداکثر استحکام و کارایی و طول عمر را دارند.

هنگام نصب به اتصالات و آویزهای کمی نیاز دارند، و بسته به نیاز هر محیطی، امکان ساخت طول‌ها و قطرهای مختلف را دارند، برخی از سیستم‌های تهویه در مراکز صنعتی با میزان آلودگی نسبتاً بالا، به‌سرعت و فشار بالا حین تهویه نیاز دارند، قطعاً کانال اسپیرال برای سرعت و توزیع متناسب فشار، گزینة مناسبی است.

جنس بدنه کانال اسپیرال معمولاً از فولاد سبکی چون گالوانیزه یا آلومینیوم است؛ اما در بعضی از شرایط بنا بر تشخیص افراد متخصص، با مواد مختلف دیگری  مانند روکش وینیل، برنج، مس سفارش و ساخته می‌شوند.

سطح مقطع آن، در اندازه‌های 10 سانتی تا قطر 2.5 متری تولید می‌شود که قطرهای بالا برای مصارف خاص توصیه می‌شود. ضخامت ورق گالوانیزه مورداستفاده 0.6 الی 0.8 و تا نهایت 1 میلیمتر است که بسته به نیاز تولید می‌شود و می‌تواند تغییر کند.

به طور معمول در دانیال تهویه، پیشنهاد ما کانال‌های استوانه‌ای‌شکل با دهانة دایره‌ای است؛ چراکه بیشترین سرعت و کیفیت را در انتقال هوا دارند، میزان ورقة کمتری هم مصرف می‌شود و گاهی اوقات بسته به نیاز محیط و تقاضای کارفرما، در قالب‌های چهارگوش و مستطیلی با قطرهای سفارشی هم ساخته می‌شوند.

کانال اسپیرال در برابر دماهای مختلف محدودیتی ندارد و از سردترین دما برای مثال  30- درجه تا  گرم‌ترین یعنی 250 درجه، را می‌تواند تحمل کند و به‌اصطلاح مقاومت حرارتی بالایی دارد، به همین خاطر برای تخلیه گازهای سمی و یا سوله‌های صنعتی، پیشنهاد  همیشگی دانیال تهویه به مشتریان، استفاده از کانال‌های اسپیرال است.

در کارخانه‌های انتقال دانه‌های غلات و انواع پودر یا تخلیه گازهای سمی و بخار‌ها، سوله‌های صنعتی استفاده از آن‌ها برای سیستم تهویه و هواسازی همیشه اولویت اول هستند؛ چراکه بدنة مستحکم و مقاومی دارند و اتصالات آن اگر به‌درستی انجام شود هیچگاه از هم باز نمی‌شوند.

برای پایانه‌های مسافربری و فرودگاه‌ها و استادیوم‌ها و باشگاه‌های ورزشی که همواره با مسئلة ازدحام جمعیت روبه‌روست، و تنفس هوای تصفیه شده حیاتی می‌شود، کانال اسپیرال می‌تواند بهترین سیستم تهویه هوا را فراهم کند.

علاوه‌برآن، سیستم‌های شوتینگ زباله، تونل‌ها، آشپزخانه‌های صنعتی و سرویس‌های بهداشتی، بیمارستان‌ها در صورت خاموش‌شدن چند دقیقة سیستم تهویه یا خرابی دستگاهی آن، قابل‌استفاده نیستند، همین موضوع حساسیت انتخاب یک سیستم تهویه هوای مطبوع را بالا می‌برد.

البته ناگفته نماند که کانال‌های اسپیرال، وزن نسبتاً بالایی دارند و این مسئله در هنگام حمل‌ونقل و نصب کمی می‌تواند کار را سخت کند و بعد از نصب در محل، می توان آن را  عایق‌بندی کرد.

کانال اسپیرال

سازگاری کانال اسپیرال با هر نیاز و مکانی

یکی از مزیت‌های کانال‌های اسپیرال، سازگاری بالای آن‌ها در پاسخ به نیازهای مختلف است و برای نیاز هر محیطی مثل رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها،یا محیط‌های صنعتی، ان ها عملکرد خوبی دارند.

برای مثال در گروه دانیال تهویه، برای صنایع خودروسازی، پالایشگاه‌ها یا صنایع مرتبط با نفت و گاز، یا صنایع مرتبط با تصفیه روغن و غیره، به دلیل ماهیت متفاوت و نیاز متفاوت محیط، کانال‌های مختص به آن به‌صورت سفارشی تهیه و تولید می‌شوند و به لطف واشرهای مخصوص به خود، خطر نشتی وجود ندارد.

یا برای محیط‌هایی که در آن عایق حرارت و صدا یک فاکتور تعیین‌کننده ست و یا در سیستم‌های توزیع هوا در زیر زمین، کانال اسپیرال دوجداره با دولایه از پشم‌شیشه ساخته و استفاده می‌شود، مزیت ویژة این طراحی سبب کاهش قابل‌توجه مصرف انرژی و میزان تلفات خواهد شد.

برای شرایطی که جریان هوا شدید است و برای اینکه تلفات نشتی هوا به پایین‌ترین حد ممکن برسد و بتوان فشار را در یک سطح یکنواخت حفظ کرد. سیستم کانال اسپیرال پوش – فیت گزینه مناسبی است.

برای اجرای سیستم تهویه‌مطبوع یا تخلیه هوا در محیط‌های آزمایشگاهی، بهداشتی یا صنایع غذایی، استریلیزه بودن مسیر تهویه حیاتی است و باید مطابق با استانداردهای بهداشتی باشد، در این شرایط جنس بدنة کانال اسپیرال از استیل با عیار 304 خواهد بود.

علاوه بر محیط‌های بهداشتی، برای محیط‌هایی که مواد اسیدی یا گازهای مختلف جریان دارد و احتمال خوردگی کانال در گذر زمان وجود دارد، کانال اسپیرال استیل با عیار 316 گزینه مطلوبی است و همچنین کانال اسپیرال استیل در برابر بخار‌های اسیدی یا مایعات خورنده مقاومت بالایی دارد.

یکی دیگر از مزیت‌های کانال‌های اسپیرال برای مواقعی که نمی‌خواهید مسیر کانال‌کشی، منظرة محیط را تحت‌تأثیر قرار دهد، می‌توانید آن‌ها را با رنگ‌های مخصوص الکترواستاتیک کوره‌ای، رنگ‌آمیزی کنید، تا با محیط همخوانی زیبایی داشته باشید.

نصب کانال اسپیرال

نصب کانال اسپیرال به مهارت و تجربه نیاز دارد، بیشتر اوقات این کانال‌ها در دیوارها یا پشت‌بام پنهان می‌شود، اما نحوة کانال‌کشی و اجرای آن آسان نیست، نصب کانال‌های تهویه همیشه با سختی‌های خاصی همراه است، به‌خصوص که دقت و مهارت بالایی می‌طلبد، نصب کانال اسپیرال در مقایسه با سایر روش‌های تهویه هوا، آسان‌تر و با اتصالات کمتری همراه است و در مدت‌زمان کمی انجام و اجرا می‌شود.

البته وجود لوازم جانبی گوناگونی برای نصب کانال، روند کانال‌کشی را ساده‌تر می‌کند، اما نصب اصولی و درست کانال اسپیرال برای همة افراد چالش‌برانگیز است، دقت در برش‌کاری حین نصب، اطمینان از تمیزی کانال، دقت فرد در هنگام نصب و نحوة اتصالات به‌کاررفته، بسیار مهم است.

به همین خاطر نصب کانال تهویهرا فقط به افراد ماهر و باتجربه بسپارید، چراکه آسیب‌دیدن کانال یا مجاری ورودی غیرقابل‌جبران است و از طرفی نحوه قرارگیری اتصالات بر روی کانال باید به وسواسی‌ترین حالت هم تراز و منطبق باشند.

قیمت کانال‌های اسپیرال

برای برآورد قیمت کانال‌های اسپیرال ابتدا سه عامل را مدنظر قرار دهید، تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا با نیاز و هزینه‌ای که می‌پردازید همخوانی دارد یا خیر؟

جنس ورقه استفاده شده را نوع استفاده از آن و نیاز محیط تعیین می‌کند، اولین عامل در تعیین قیمت به جنس ورقه فلزی بستگی دارد که کانال از آن تولید می‌شود. ابعاد کانال هر قدر به کانال‌هایی با طول بیشتر و برای مکان با وسعت بالاتر نیاز باشد، قیمت نهایی بالاتر خواهد بود.

نوع اتصالات استفاده شده، اتصالات بخش مهمی از کانال اسپیرال هستند و موارد کاربرد حساس نیاز به اتصالات مخصوص وجود دارد. عامل بعدی که به شما بستگی دارد، زیبایی و رنگ‌آمیزی کانال و دریچه‌های کانال هستند که می‌تواند روی برآورد قیمت نهایی تأثیر بگذارد.

جمع‌بندی

یکی از نیازهای ضروری محیط‌های صنعتی یا محیط‌هایی که در آن ازدحام انسان و بهداشت مسئلة مهمی است، تهویه هوای مطبوع و مداوم است، یکی از سیستم‌های هواسازی و تهویه مناسب و مقرون‌به‌صرفه، کانال‌های اسپیرال هستند.

تنوع در جنس و ابعاد دلخواه، عدم آلودگی صوتی و اتلاف انرژی و افت فشار از ویژگی‌های مهمی است که کانال‌های اسپیرال در آن‌ها حرف اول را می‌زنند.

یکی از چالش‌های مشتریان در انتخاب یک سیستم تهویه مناسب، روند نگهداری و کارایی آن‌ها در طول زمان، به‌علاوه جریان یکنواخت هوا است.

کانال‌های اسپیرال با قیمت مقرون‌به‌صرفه و کاهش 30 درصدی نیاز به مواد اولیه، و قابل‌ بازیافت بودن، یکی از گزینه‌های پیشنهادی ما در گروه دانیال تهویه به مشتریان برای حل این چالش است.

قبل از هر اقدامی، می‌توانید با خیال راحت با متخصصین ما مشورت کنید، کارشناسان گروه دانیال تهویه صبورانه به سؤالات یا ابهامات شما در انتخاب یا برآورد  قیمت، نحوة اجرا پاسخ خواهند داد، می‌توانید از همین حالا با ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

آیا کانال اسپیرال عایق‌بندی می‌خواهد؟

اگر مسیر هوای ورودی و خروجی یک ارتفاع داشته باشند، نیازی به عایق‌بندی نیست، البته عایق‌کاری تضمین می‌کند که هوایی که از سیستم کانال عبور می‌کند همان دما را بدون نشتی حفظ می‌کند.

استفاده از کانال اسپیرال چه مزایایی دارد؟

عدم اتلاف انرژی و افت فشار، تنوع در جنس و ابعاد و سازگاری در شرایط مختلف بخشی از مزیت‌های قابل‌توجه کانال‌های اسپیرال هستند.

نصب کانال اسپیرال چقدر طول می‌کشد؟

روند نصب کانال اسپیرال نسبت به بقیة روش‌ها سریع‌تر انجام می‌شود؛ اما در مدت‌زمان اجرای کار، تخصص و تجربه پیمانکار هم می‌تواند تأثیر بگذارد.

قیمت کانال اسپیرال چقدر است؟

تولید و استفاده از کانال و ابعاد اجرایی بسیار متنوع است به همین دلیل قیمت آن در بازار عدد مشخصی نیست و به عوامل بسیاری بستگی دارد که تعیین‌کننده قیمت است.