عایق الاستومریک حرارتی برودتی

عایق الاستومریک حرارتی برودتی

عایق الاستومریک حرارتی برودتی

حتما تا به حال نام عایق حرارتی و برودتی را شنیده اید، عایقی مناسب برای استفاده در تاسیسات ساختمانی که از گذشته تا به امروز همواره یک دغدغه برای سیستم تاسیسات و ساختمان بوده است. پیشرفت تکنولوژی و ظهور متریال‌های نوین با قابلیت‌های بالا باعث ظهور نوع جدیدی از عایق‌های برودتی و حرارتی با عنوان عایق حرارتی و برودتی الاستومریک گردیده که رقیبی جدی برای عایق‌های سنتی هستند و توانسته اند در سالهاای اخیر جایگاه ویژه ای در صنایع مختلف به دست آورند. گروه بازرگانی دانیال تهویه به عنوان یکی از تولید کنندگان و تامین کنندگان انواع قطعات و ملزومات مورد استفاده در سیستم تاسیسات ساختمانی، کانال کشی و نصب و راه اندازی سیستم‌های تهویه هوا و داکت اسپلیت شناخته می‌شود که توانسته در سال‌های اخیر محصولات با کیفیتی را روانه بازار ایران نماید. دانیال تهویه در نظر دارد با توجه به اهمیت شناخت عایق الاستومریک حرارتی و برودتی در این مطلب به معرفی عایق الاستومریک، انواع آن، مزایای استفاده از آن بپردازد. پس اگر به دنبال خرید عایق الاستومریک حرارتی و برودتی هستید در این مطلب با ما همراه باشید.

عایق حرارتی و برودتی چیست؟

پیش از هرچیز به تعریف عایق حرارتی و برودتی می‌پردازیم تا با راندمان کار این نوع عایق و انواع آن آشنا شویم. عایق‌های حرارتی و برودتی همانطور که از نام آنها پیداست دسته ای از عایق‌های صنعتی و ساختمانی هستند که گرما و سرما را حفظ می‌کنند و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کنند. این عایق از سه جنس پشم سنگ، پشم شیشه و الاستومری تهیه می‌شود و کاربرد بسیاری در صنایع مختلف دارد.
عایق الاستومری به عنوان عایق برودتی یا عایق سرد بیشتر شناخته می‌شود و دمایی بین منفی 60 درجه تا مثبت 130 درجه را پوشش می‌دهد، برعکس آن عایق پشم سنگ و پشم شیشه به عنوان عایق حرارتی بیشتر شناخته می‌شود و مناسب برای استفاده در دماهای بالای 50 درجه سانتیگراد هستند، عایق پشم سنگ تا 900 درجه نیز توانایی تحمل دارد. این عایق‌ها می‌تواند در صرفه جویی هزینه‌ها کاربرد عالی داشته باشد به شرطی که در شرایط درست استفاده شود. از عایق الاستومری بیشتر برای پوشاندن لوله‌ها در تاسیسات ساختمانی و موتور خانه‌ها استفاده می‌شود و از پشم سنگ و پشم شیشه بیشتر برای پر کردن دیوارها برای جلوگیری از عبور صدا و هدر رفت دمای ساختمان استفاده می‌گردد. به طور کل این عایق‌ها پرکاربردترین عایق در صنعت ساختمانی هستند.
در ادامه مطلب بر آشنایی بیشتر مروری بر چیستی عایق الاستومریک خواهیم داشت تا بدانیم عایق برودتی و حرارتی الاستومریک چیست؟ از چه موادی تهیه می‌شود و چرا به آن الاستومریک گفته می‌شود؟

عایق حرارتی و برودتی

عایق الاستومری یک عایق گرمایشی و سرمایشی

عایق الاستومری که به آن الاستومریک نیز گفته می‌شود یکی از انواع عایق‌های گرمایشی و سرمایشی است که دارای ساختار سلول بسته است، این ساختار به این عایق قابلیت انعطاف پذیری بالایی بخشیده است و آن را یکی از مناسب ترین متریال‌ها برای عایق کاری سیستم‌های تاسیساتی مختلف نموده است. الاستومر (Elastomer) در لغت به معنای انعطاف پذیر است و این عایق به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد به الاستومریک و الاستومری مشهور است. عایق الاستومری درابعاد و ضخامت‌های مختلف با اشکال رولی و لوله ای تولید و عرضه می‌شود و به عنوان یکی از پرکاربردترین عایق‌های صنعتی شناخته می‌شود که در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شود. امروزه یکی از مهمترین بخش‌ها در ساختمان سیستم‌های تاسیساتی و موتورخانه‌ها هستند. با توجه به گران بودن انرژی و بحرانی که روز به روز در زمینه تولید انرژی افزایش پیدا می‌کند نیاز است از هدر رفت انرژی در این سیستم‌ها جلوگیری به عمل آید. در زمستان‌ها از گرمای محیط و لوله‌ها حفاظت شود و در تابستان از سرمای آنها. این امر علاوه بر جلوگیری از سردی و گرمی نامطبوع در ساختمان باعث مدیریت هزینه‌ها نیز می‌شود. استفاده از عایق الاستومریک یکی از جدیدترین راه‌های جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان است. این عایق‌ها با حفظ گرمی و سردی فضایی که آن را عایق نموده اند از تبعات هدر رفت انرژی سرمایشی و گرمایشی می‌شود.

عایق الاستومری یک عایق گرمایشی و سرمایشی

جنس عایق الاستومریک

عایق الاستومریک یکی از متریال‌های جدید است که از محصولات پتروشیمی تهیه می‌شود. این عایق از نیتریل فوم است و ضریب مقاومت بالایی در برابر حرارت، بخار آب، رطوبت دارد. نیتریل فوم بخار آب را به خود جذب نمی‌کند و ضریب انتقال حرارت پایینی دارد. نصحول تهیه شده از نیتریل فوم در صنایع مختلف برای پوشاندن و عایق کاری انواع لوله ساختمانی، سیستم‌های تاسیساتی و حتی گاهی دیوارها استفاده می‌شود تا یک محیط ایزوله ایجاد نمایند که مقاومت بالایی در برابر نشت گرما و سرما دارد. از مهمترین مزایای نیتریل فوم عدم زنگ زدگی و خوردگی آن در برابر مواد شیمیایی و شوک‌های محیطی است دوام و کیفیت بالای عایق الاستومری باعث شده است استقبال از آن با وجود قیمت بالایی که نسبت به سایر عایق‌های سنتی دارد روز به روز بیشتر گردد. این عایق به عایق چندکاره معروف است و از محیط در برابر انواع رطوبت، گرد و خاک، غبار و حتی صدا محافظت می‌کند.

جنس عایق الاستومریک

کاربرد عایق الاستومریک

استانداردهای عایق الاستومریک که به آن فوم الاستومری نیز گفته می‌شود بسیار بالاست و موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از تراکم می‌شود. این نوع عایق دمای عملیاتی گسترده ای دارد که باعث می‌شود قابل استفاده در هر شرایط آب و هوایی گردد. از عایق الاستومریک در فضاهایی که دمای عملیاتی تا 60- درجه سانتی گراد کاهش پیدا می‌کند می‌توان استفاده کرد همچنین مقاومت بالایی در برابر افزایش دما تا دمای نزدیک به 150+ درجه سانتی گراد دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود در این بازه دمایی بیشتر از این نوع عایق استفاده شود. مناطقی که فشار آن کم است یا بخار و رطوبت زیادی در آن قرار دارد استفاده از این عایق مناسب تر از سایر عایق‌ها است زیرا مقاومت بالای آن در برابر فشار و دما راندمان کار عایق را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.
این عایق ویژگی‌های بسیاری دارد و شما با استفاده از آن یک عایق چندکاره را در مجموعه خود خواهید داشت.

کاربرد عایق الاستومریک

مزایای عایق الاستومری

گفتیم عایق الاستومریک یک عایق چندکاره و همه فن حریف است که خواهان بسیاری دارد حتی با وجودی که قیمت عایق الاستومری نسبت به سایر عایق‌ها بیشتر است. می‌توان گفت قیمت بالا در مقابل ویژگی‌های عایق الاستومریک کاملا عادلانه است زیرا این عایق یک عایق چندکاره است و در درازمدت هزینه‌های مصرفی شما را تا حد چشم گیری کاهش می‌دهد طوری که قیمت اولیه ای که برای خرید و نصب و راه اندازی آن هزینه کرده اید به چشم نخواهد آمد. به طور کل عایق الاستومریک مزایای بسیاری دارد برخی از این مزایا عبارتند از:
• مناسب برای عایق بندی انواع سیستم برودتی و حرارتی در شرایط جوی مختلف
• دارای تنوع در شکل و اندازه مطابق با نیاز مصرف کننده (چسب دار و بدون چسب)
• ضریب انتقال حرارت پایین برای جلوگیری از هدر رفت انرژی
• سبک، با قابلیت انعطاف پذیری بالا مناسب برای ایزوله کردن سیستم‌های تاسیساتی ساختمان
• مقاومت بالا در برابر دما بالا و سرما و پایداری در آفتاب و شرایط جوی نامساعد
• مقاومت بالا در برابر هر نوع رطوبت، صدا، حرارت، آلودگی‌های‌، گرد و غبار و‌…
• مقاومت بالا در برابر رشد هر گونه باکتری، قارچ و کپک در محیط‌های مرطوب
• برتری نسبت به عایق‌های سنتی و ماندگاری و طول عمر بیشتر به عنوان عایق تاسیسات ساختمانی
• مقاوم در برابر خوردگی، زنگ زدگی با ماندگاری طولانی در شرایط جوی نامساعد
• فاقد هر نوع مواد مضر و آلرژی زا نسبت به سایر نمونه‌های سنتی
• عدم نیاز به دستکش، ماسک و وسایل حفاظتی برای نصب و راه اندازی
• مقاوم در برابر اشعه‌های مضر خورشید، امواج ماورا بنفش
• قابل رنگ شدن با رنگ‌های روغنی برای هماهنگ شدن با نماهای ساختمان
• مقاوم در برابر هر گونه فشار، ضربه برای حفاظت از متریال عایق شده
• کاهش هزینه‌ها به دلیل عدم نیاز به روکش برای نصب و راه اندازی
• ساختار سلول بسته اشباع شده از گاز نیتروژن برای مقاومت بالا در برابر فشار و جذب رطوبت
• صرفه جویی در انرژی و کاهش هزینه‌ها با جلوگیری از هدر رفت انرژی ساختمان
• عدم نیاز به روکش در محیط‌های داخلی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به آن
• ساخته شده برطبق استاندارد‌های زیست محیطی برای جلوگیری از ایجاد آلودگی
• تسریع امر نصب و راه اندازی سیستم‌های تهویه هوا و کاهش هزینه‌های نصب و راه اندازی

مزایای عایق الاستومری

 

معایب عایق الاستومریک

عایق الاستومریک همانطور که گفتیم نوعی عایق است که از ضایعات پتروشیمی به دست می‌آید و در کنار مزایای بسیاری که دارد معایبی نیز دارد که می‌تواند مانع شما برای انتخاب شود. این معایب شامل موارد زیر می‌شود.
• قیمت بالاتر نسبت به نمونه‌های سنتی عایق برودتی و حرارتی نظیر پشم سنگ و پشم شیشه
• فروپاشی ساختار سلولی بسته در دمای بالاتر از 130 درجه سانتی گراد یا مجاورت دائم با حرارت
• از دست دادن الاستیسیته و انعطاف پذیری در مجاورت دمای بالای و شکنندگی آن در مقابل ضربه
به طور کل معایب این نوع عایق کم است اما در استفاده از آن باید توجه داشت که در حرارت بالا خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد و در مقابل ضربات آسیب پذیر می‌شود اما با برگشت دما به حالت معمولی مجددا قابلیت انعطاف پذیری خود را به دست می‌آورد.

معایب عایق الاستومریک

انواع عایق الاستومریک

همانطور که اشاره کردیم عایق الاستومریک یکی از عایق‌های پرکاربرد در صنایع مختلف به خصوص در بخش تاسیسات برودتی و حرارتی صنعت ساختمان است. در این تاسیسات ملزومات بسیاری وجود دارد که نیازمند عایق بندی هستند در نتیجه ما شاهد تولید انواع عایق‌های حرارتی و برودتی الاستومریک هستیم که در اشکال و ابعاد مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. این عایق‌ها نه تنها در شکل بلکه در ضخامت، طرح و حتی قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. با توجه نوع کاربرد عایق‌های الاستومری، آنها در دو دسته بندی عایق الاستومری رولی و عایق الاستومری لوله ای تولید و عرضه می‌شوند.

انواع عایق الاستومریک

عایق الاستومریک رولی یا ورقه ای

از مهمترین عایق‌های الاستومریک نوع رولی آن است که به صورت ورقه‌هایی در ابعاد و اندازه‌های مختلف با ضخامت‌های متنوع تولید و عرضه می‌شود. کاربرد گسترده عایق الاستومری رولی باعث شده است تولید کندگان انواع متنوعی از آن را متناسب با کاربردهای مختلف ابداع نمایند که در نوع نصب، جنس و حتی رنگ متفاوت هستند. برخی از عایق‌های ورقه ای الاستومریک عبارتند از:
• عایق الاستومریک ورقه ای ساده
• عایق الاستومریک چسب دار ساده
• عایق الاستومریک پشت چسب دار نخ دار
• عایق الاستومری ورقه ای روکش دار
• عایق الاستومری ورقه ای بدون روکش
• عایق الاستومری پروتکت بلک
• عایق الاستومری ورقه ای شانه تخم مرغی

عایق الاستومری لوله ای

نوع دیگری از عایق الاستومریک وجود دارد که با نام عایق لوله ای الاستومریک شناخته می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست بیشتر مناسب عایق بندی لوله‌ها هستند به خصوص لوله‌های آب که در هوای سرد به دلیل یخ زدگی ممکن است در جریان آب اختلال به وجود آورد. استفاده از این نوع عایق‌های لوله ای در اطراف لوله‌های فلزی الزامی است و باعث جلوگیری از هدر رفت انرژی می‌شود و صرفه اقتصادی زیادی در درازمدت برای شما به همراه خواهد داشت. این لوله‌های عایق در انواع و ابعاد مختلفی تولید و عرضه می‌شوند و به صورت شاخه ای در اختیار متقاضیان قرار می‌گرد. قطر دهانه آنها یکی از زیر شاخه‌های دسته بندی این نوع عایق است. انواع عایق الاستومریک لوله ای عبارتند از:
• عایق الاستومری لوله ای ساده
• عایق الاستومری لوله ای با روکش آلومینیوم
• عایق الاستومری لوله ای با روکش پروتکت بلک
• عایق الاستومری لوله ای با روکش پروتکت سیلور
در مقاله قیمت انواع عایق الاستومری در بازار‌های داخلی و خارجی تمامی این عایق‌ها بررسی شده اند شما می‌توانید با مراجعه مقاله با جزییات انواع عایق الاستومریک آشنا شوید.

عایق الاستومری صوتی

یکی دیگر از کاربردهای عایق الاستومریک به عنوان عایق صوتی است که باعث کاهش آلودگی صوتی می‌شود. اغلب از عایق الاستومریک ورقه ای شانه تخم مرغی برای بالا بردن سطح راحتی و کاهش سرو صدا استفاده می‌شود. برای دیوارهای آکوستیک بیشتر از پشم سنگ در جداره دیوارها استفاده می‌کنند اما ورقه‌های شانه تخم مرغی به عنوان عایق صوتی نیز کاربرد بسیاری دارد و در روی دیوار قرار می‌گیرد و علاوه بر جلوگیری از انتشار صدا نمای جالبی را هم به وجود می‌آورد. نوع شانه تخم مرغی در دو نوع ساده و مواج که آنها نیز به انواع چسب دار یا بدون چسب عرضه می‌شوند تقسیم می‌شوند. این نوع عایق به صورت رول‌های متری تولید می‌شود و شما می‌توانید هم یک رول کامل را خریداری نمایید یا متراژی مطابق با نیازتان را تهیه نمایید.

عایق صوتی مایع

نوع جدیدی از عایق صوتی وجود دارد که به عنوان عایق صوتی مایع شناخته می‌شود. این نوع عایق برگرفته از عایق الاستومری است که در شرایط میعان قرار دارد و با اسپری کردن بر روی سطح قرار می‌گیرد و علاوه بر ایجاد عایق صوتی منجر به عایق بندی حرارتی نیز می‌شود. این عایق از پلی یورتان تشکیل شده و بیشتر مناسب برای روکاری و درزگیری فضاهایی است که به درستی عایق کاری نشده اند.

خرید عایق الاستومری در تهران

خرید عایق الاستومری از یک منبع معتبر به خصوص در شهرهای بزرگی همچون تهران دغدغه بسیاری از کسانی است که به دنبال خرید عایق الاستومریک هستند. یکی از منابع شما می‌تواند بازرگانی دانیال در بازار آهن شادآباد تهران باشد که محصولات خود را علاوه بر عرضه مستقیم در وب سایت در فروشگاه خود، در تهران با مناسب ترین قیمت عرضه می‌نماید. عایق‌های الاستومری در انواع مختلف با قیمت‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند و قیمت آنها با توجه به نوع و کاربرد و ابعاد و ضخامت متفاوت است. علاوه بر آن جنس مواد اولیه به کار رفته، ضخامت، نوع بافت، تراکم و حجم بافت، روکش دار بودن یا نبودن و حتی چسب دار بودن و نبودن آنها در قیمت عایق الاستومریک تفاوت بسیاری ایجاد می‌کند. شما می‌توانید برای خرید عایق الاستومری در تهران با مناسب ترین قیمت چه به صورت حضوری و چه به صورت غیر حضوری با مشاوران ما در دانیال تهویه تماس بگیرید.

در انتها به چند پرسش پرتکرار پاسخ می‌دهیم.

 

چرا باید تاسیسات ساختمانی و موتورخانه‌ها با عایق الاستومریک عایق کاری شوند؟

جلوگیری از هدر رفت انرژی را شاید بتوان مهمترین دلیل عایق کاری دانست. مصرف انرژی سالانه هزینه‌های زیادی را به اقتصاد خانواده و اقتصاد کشور تحمل می‌کند در نتیجه برای جلوگیری از صرف هزینه بیشتر لازم است با عایق کاری مانع از هدر رفت انرژی گردیم.

مزیت استفاده از عایق حرارتی و برودتی الاستومری نسبت به عایق‌های حرارتی سنتی در نصب چیست؟

نوع جدید عایق حرارتی و برودتی مزایای بسیاری نسبت به پشم شیشه و پشم سنگ دارد که مهمترین آن غیر آلرژیک و غیر سمی بودن آن است که برای نصاب مشکلی به وجود نخواهد آورد. علاوه بر آن در این نوع عایق برخلاف نوع سنتی حیوانات موذی نمی‌توانند نفوذ کنند.

عایق الاستومریک از چه چیزی ساخته می‌شود؟

عایق الاستومریک از ضایعات صنعت پتروشیمی تولید می‌شود و در کشور چندین شرکت در حال تولید و عرضه این نوع عایق هستند.

آیا عایق الاستومریک فقط مناسب وسایل سرمایشی است؟

عایق الاستومریک به عنوان یک عایق برودتی و حرارتی شناخته می‌شود که می‌تواند دمایی بین 60- درجه تا 130 + و در برخی مواقع تا 150 درجه سانتی گراد را تحمل کند. اما برای تحمل دماهای بالاتر لازم است از پشم سنگ استفاده شود که این نوع در مقابل دمای زیر صفر درجه کارآیی ندارد.

پشم سنگ بهتر است یا عایق الاستومریک؟

توجه داشته باشید که توصیه ما و تمامی متخصصان صنایع، استفاده از عایق الاستومریک است اما به شرطی که بازه دمایی شما بیشتر از 150 درجه سانتی گراد نباشد. عایق الاستومریک با وجودی که قیمت بالاتری دارد اما یک عایق مناسب تر با مزیت‌های بیشمار نسبت به پشم سنگ و پشم شیشه است.

فروش انواع عایق الاستومریک در دانیال تهویه

بازرگانی دانیال یکی از تولید کنندگان و تامین کنندگان انواع قطعات و ملزومات مورد استفاده در نصب و راه اندازی سیستم‌های تهویه هوا و داکت اسپلیت در ایران است که منبعی برای تهیه انواع عایق الاستومریک حرارتی و برودتی است. مجموعه بازرگانی دانیال به عنوان یکی از تامین کنندگان صنعت تاسیسات ایران شناخته می‌شود که در راستای یاری رساندن و تحول صنعت تأسیسات و با توجه به نیاز بازار اقدام به تولید، تهیه و واردات محصولات تأسیساتی در زمینه تهویه هوا و تأسیسات مکانیکی نموده است. این مجموعه محصولاتی همچون انواع عایق الاستومریک، انواع کانال فلکسیبل، کانال اسپیرال، دریچه هوا و‌… را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد. بازرگانی دانیال یک شرکت سازنده است که سعی دارد تمام توان خود را در ارائه محصولاتی با کیفیت به کار برد تا رضایت شما عزیزان را برآروده نماید. این شرکت همچنین در ساخت انواع نوار درزگیر، پروفیل فلنچ گالوانیزه (نبشی گالوانیزه)، لرزه گیر یا کانکتور، دمپر بین کانالی، ساپورت گالوانیزه و‌… را با بهترین کیفیت به کار برده است. دانیال تهویه تا کنون در پروژه‌های بسیاری همچون اکسین آمل، دریاسر، ساختمان تشخیص مصلحت نظام نیاوران، نیمه شمالی خط 3 مترو تهران، بخشی از پاساژ ارگ تجریش، بیمارستان بندر عباس و چندین پروژه ساختمانی بزرگ همکاری داشته است. شما عزیزان می‌توانید از هرجای ایران برای سفارش محصولات خود از دانیال تهویه اقدام نماید هدف ما ارائه بهترین‌ها به شما عزیزان است.