عایق الاستومریک لوله ای با روکش آلومینیوم

عایق الاستومریک لوله ای با روکش آلومینیوم

عایق الاستومریک لوله ای با روکش آلومینیوم

 به طور کلی منظور از عایق سازی در واقع جلوگیری از نفوذ عامل یا عواملی از خارج به داخل و یا داخل به خارج می باشد. معمولا از عایق لوله برای پیشگیری از نفوذ رطوبت، دما و صدا  بیشتراستفاده می شود. عایق لوله یکی از مشهورترین عایق های حرارتی و برودتی محسوب می گردد که از ایجاد چگالی در لوله های آب سرد جلوگیری می کند و جلوی یخ زدگی آن ها را هم می گیرد.

 

لازم به ذکر است در سیستم های گرمایشی جلوگیری از کاهش دما و گرما برعهده عایق لوله است و آن ها از زنگ زدن لوله های فلزی در شرایط جوی جلوگیری می کنند. این عایق ها سبب صرفه جویی انرژی در سیستم های سرمایشی، گرمایشی و تهویه می شوند.

عایق الاستومریک چیست؟

عایق الاستومری به انگلیسی الاستومریک گفته می شود، در واقع مدرن ترین و مشهورترین روش برای عایق بندی لوله ها و یا دیوار است و بعد از نصب آن دیگر نیازی به استفاده کردن از پشم شیشه به منظور عایق کاری صفحات و لوله ها نیست.

عایق الاستومریک به عنوان عایق های حرارتی ، برودتی و صوتی شناخته شده است که دارای ساختاری سلول بسته است و انتخاب بسیار مناسبی برای عایق کاری لوله های سرمایشی و گرمایشی ، کانال ها و سیستم های تهویه مطبوع، دستگاه های تأسیساتی، مخازن و … است. استفاده از این نوع عایـق مزایای بسیار زیادی مانند: بهیـنه سازی مصرف انرژی به علت دارا بودن ضریب انتقال حرارتی مناسب، جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی لوله، سهولت نصب و انعطاف پذیری، قابلیت چسبندگی و رنگ پذیری، جلوگیری از هدر رفتن انرژی و … مورد استفاده است.

 

 دریچه هوا چیست؟

به منظور تنظیم سرعت و فشار جریان هوا در ساختمان ها استفاده می شود. این دریچه ها با توجه به کارکرد آنها  در سیستم های هوا مانند: سیستم های تهویه هوا و یا آب مانند: کولر آبی دارای کاربردهای متفاوتی هستند تهویه هوای محیط، تنظیم نمودن جریان هوا در جهت مورد نظر سبب افزایش و کاهش سرعت جریان هوا می گردد.

 

 

دریچه تنظیم هوا در واقع وظیفه تنظیم فشار هوا را دارد، هدایت هوای دستگاه های تهویه مطبوع مانند: ایرواشر ها، هواکش ها، سانتریفیوژ، زنت ها، کولر های آبی، هواساز ها و فن کویل های آبی  توسط دریچه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

دریچه هوا

 

 کانال فلکسیبل چه کاربردی دارد؟

در سالهای اخیر شرکت دانیال تهویه در زمینه ی تولید و ارایه ی انواع کانال های خرطومی هوا و کانال های فلکسیبل آماده ارائه خدمات می باشد.​ کانال های فلکسیبل به خاطر داشتن انعطاف پذیری بی نظیر در مسیر نصب، دارای سبکی، سهولت و سرعت در نصب بسیار مورد توجه کارفرمایان ومهندسین در پروژه های ساختمانی تجاری مسکونی و اداری قرار گرفته ​و پر طرفدار شده است.
کانال فلکسیبل دارای مدل های مختلفی است و برای انواع فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برای خرید کانال فلکسیبل می توانید با ما در ارتباط باشید. کانال های فلکسیبل به دلیل ساخت سریع و سهولت در جایگزینی آن انتخاب خوبی برای ورقهای گالوانیزه ​هستند. پانل های فلکسیبل عایقی از فوم های فنولیک با پوشش دو طرفه فویل آلومینیومی و در ضخامت های 21 و 30 میلی متر ​عرضه می شوند.

 

کانال های فلکسیبل دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم و این موارد عبارتند از:

  • کانال فلکسیبل از جنس فویلی آلومینیومی
  • کانال فلکسیبل کومبی با پوششPVC دارای رنگ مشکی
  • کانال فلکسیبل برزنتی نخ دار
  • کانال فلکسیبل با عایق الاستومری
  • کانال فلکسیبل پیش عایق با عایق پشم شیشه
  • کانال فلکسیبل خرطومیPVC به صورت شفاف
  • کانال فلکسیبل به شکل خرطومیPU
  • کانال فلکسیبل خرطومی دارای مکش با لایه ی داخلی صیقلی
  • کانال فلکسیبل با عایق پلی استر فشرده
  • کانال فلکسیبل با عایق پلی اتیلن
  • کانال فلکسیبل معدنی برزنتی
  • کانال فلکسیبل خرطومی با دمای بسیار بالا

کانال فلکسیبل

 کانال اسپیرال

در حال حاضر با پیشرفت هایی که در صنعت انجام شده است در واقع بسته به نیاز بشر و رفاه بیشتر و همچنین اهمیت پیدا کردن عدم هدر رفت انرژی، امروزه ماشین آلات و متریال و روش های اجرا دائما در حال تغییر و به روز شدن و بهینه شدن هستند، یکی از روش های نوین انتقال هوا استفاده از کانال اسپیرال می باشد که از ترکیب ورق گالوانیزه یا ورق آلومینیوم و یا ورق استنلس استیل می توانند تولید شوند که متداول ترین آن استفاده از ورق گالوانیزه است.

کانال اسپیرال به شکل گرد تولید می شوند و یه گونه ای هستند که ورق نواری شده را در سطح مقطع مورد نظر می چرخانند و به هم اتصال می دهند و در ادامه روی نمای بیرون به صورت رخ نمایان می گردد هنگامی که از داخل به صورت مسطح است دلیل آن این است که سبب اتلاف فشار انتقال هوا نشود.

تعداد کانال اسپیرال بسته به نوع دستگاه تولید کننده دارد و به طور معمول از طول 50 سانتی تا 6 متر تولید می شود که استاندارد آن طول شاخه 3 متری است.

خوب است بدانید کانال اسپیرال از سطح مقطع 10 سانتی تا قطر 2.5 متری در واقع 250 سانتی تولید می گردد که قطر های بالاتر آن برای مصارف خاص و ویژه طراحی شده است، ضخامت ورق گالوانیزه برای تولید کانال اسپیرال معمولا 0.6 و 0.8 و نهایتا 1 میلیمتر می باشد که بسته به نیاز تولید می گردد.
مقاومت حرارتی کانال اسپیرال معمولا بین 30- درجه تا 250 درجه است، برجستگی کانال های اسپیرال باعث استحکام بیشتر کانال و استقامت بیشتر آن ها شده است و این برجستگی تنها در نمای بیرون کانال مشاهده می گردد و از داخل سطح کانال به دلیل عدم افت فشار هوا به است.

کانال اسپیرال

 فلنج گالوانیزه چیست؟

فلنج گالوانیزه به عنوان محصولی برای اتصال و یا رابط بین دو قطعه کانال هوا می باشد و در صنعت داکت هوا بیشتر به کار می رود، سااختار فلنج هوا به گونه ای است که از پروفیل ورق گلوانیزه ساخته می شود، به توجه به داکت هوا که چهارگوش یا گرد تولید می شوند فلنج گالوانیزه هم باید چهار گوش یا گرد تولید شود.

 مزایا و ویژگی های فلنج گالوانیزه چیست؟

  • مدت زمان ساخت فلنج گالوانیزه بسیار کوتاه است و با این شرایط میتوان فلنج گالوانیزه را با تعداد بالا و البته سرعت بیشتر تولید کرد. این کار در پروژه های مهم و بزرگ بسیار دارای اهمیت است .
  • فلنج گالوانیزه از جنس ورق گالوانیزه است، بنابراین دیگر نیازی به پوشش ضد زنگ یا رنگ بر روی سطوح آن نمی باشد .
  • از نوار های درزگیر الاستومری و ماستیک برای هوابندی فلنج گالوانیزه بیشتر استفاده می شود .
  • در مکان هایی که داکت هوا به صورت اکسپوز انجام شده است به دلیل هم جنس بودن داکت هوا و فلنج گالوانیزه، زیبایی به سزایی را به کار داده می دهد .
  • طول شاخه های فلنج گالوانیزه، دارای وزن مناسبی هستند و به راحتی قابلیت حمل و نصب را دارند .
  • خوب است بدانید حجم کم فلنج گالوانیزه، سبب شده است قابلیت انبارداری  را داشته باشد.
  • مدت زمان تبدیل پروفیل فلنج گالوانیزه به فلنج گالوانیزه بسیار کوتاه است .
  • مراحل نصب پروفیل فلنج گالوانیزه بسیار آسوده و راحت است .
  • مقاومت بالای فلنج گالوانیزه از ویژگی های مهم این محصول است .
  • هوابندی فلنج گالوانیزه با ماستیک و یا نوار درزگیر الاستومری
  • امکان پذیر می باشد .

 

 ساپورت گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

برای نگهداری از کانال های هوا از ساپورت گالوانیزه استفاده می شود، پروفیل گالوانیزه با نامهای دیگری نیز معروف است، زیره ساپورت گالوانیزه از جنس پروفیل چنل با ورق گالوانیزه ساخته شده است این محصول دارای ضخامت های مختلف بسته به سایز تولید و ساخته می شود، ضخامت ورق گالوانیزه به ابعاد پروفیل گالوانیزه استفاده شده دارد.

 ساپورت گالوانیزه

 کاربرد زیره گالوانیزه چیست؟

زیره ساپورت گالوانیزه برای نگه داشتن کانال های هوا که معمولا زیر سقف قرار دارند ، مورد استفاده قرار می گیرد، کانال های هوا از یک طرف به سقف و از دو طرف دیگر به دیوارهای کناری متصل می گردد در قسمت زیرین کانال ها پروفیل چنل را قرار می دهند. که با کمک پیچ های متری به و به صورت عمودی به سطوح کناری وصل شود. ابعاد زیره ساپورت گالوانیزه با یکدیگر متفاوت است و دارای ضخامت های متفاوتی می باشند و همگی به نوع سیستمی که راه اندازی می کنید بستگی خواهد داشت. کانال های هوا و کولرهای گازی معمولاً زیر سقف استفاده می شوند و از زیر سقف آویزان می شوند، و حتما به یک قفسه سقف و پانل های جانبی نیاز خواهند داشت. به همین دلیل، از یک زیره پشتی برای این مورد استفاده می گردد.

 

زیره ساپورت گالوانیزه یکی از لوازم جانبی در سیستم های تهویه ساختمان محسوب می شود، زیره ساپورت باید در اندازه لوله ها طراحی و تولید شود که نیاز به نگهداری بیشتری دارند و ابعاد آن در شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. وزن لوله های که زیره ساپورت باید تحمل کند در طراحی این قطعه جانبی موثر بسیاری دارد رطوبت و فشار های احتمالی محیط هم توانایی این را دارد که در روند تولید و مواد استفاده شده در آن تاثیر گذار باشد. ابعاد زیره ساپورت و طول شاخه آن متنوع می باشد و همه بستگی به وزن و ابعاد تاسیساتی خواهد داشت.

دمپر بین کانالی چیست؟

دمپر بین کانالی دارای یک یا چند پره است که در واقع داخل ساختار خود تشکیل شده است این پره ها به وسیله ی اهرم های مهم و خاصی به هم متصل می شوند و با دو نوع دستگیره دستی و موتور الکتریکی به گردش و حرکت در می آیند با حرکت این پره ها دمپر امکان کنترل و تنظیم میزان عبور هوا را پیدا خواهد کرد، انواع مختلف دمپر بین کانالی عبارتند از: دمپر مدل موازی، دمپر هوابر، دمپر 7و8 ، دمپر بادی یا بالانس دمپر یا شاطری است.

 

عایق الاستوریک لوله ای چیست؟

در حال حاضر استفاده از عایق برای لوله های تأسیساتی محصولی واجب و بسیار ضروری است، در بسیاری از موارد از جمله موتورخانه ها و لوله های آتش نشانی و کانال های تأسیساتی و البته لوله های گازی و لوله های آب از عایق الاخستومری لوله ای استفاده می شود البته برای سیستم های سرمایشی و گرمایشی به دلیل جلوگیری از اتلاف انرژی هم از عایق های مخصوصی بهره گرفته می شود.

با توجه به مهم بودن موضوع انرژی و ارزش بالای آن امروزه عدم اتلاف انرژی و همچنین مصرف کردن درست از آن  حائز اهمیت بالایی است.

عایق الاستومری به دو صورت رولی و لوله ای ساخته و تولید می شود: عایق الاستومری یکی از انواع عایق های نسل جدید محسوب می شود که به صورت رولی و یا لوله ای در بازار وجود دارد، هر کدام از این نوع عایق ها دارای کاربرد های بسیاری هستند. عایق الاستومری لوله ای اگر در لوله های فلزی به عنوان لایه پوششی محافظ در لوله مورد استفاده قرار گیرد در برابر رطوبت از لوله محافظت خواهند کرد و لوله دچار زنگ زدگی در آینده نخواهد شد، هنگامی که عایق الاستومری لوله ای یک سیستم که تولید کننده سرما یا گرما باشد از خارج شدن بی دلیل انرژی ممانعت خواهد کرد.

 

عایق لوله ای الاستومری دارای ضخامت های مختلفی هستند و معمولاً از 9 تا 25 میلیمتر را تشکیل می دهند. عایق الاستومری لوله ای دارای 3 مدل مختلف تولید و ساخته می شود که یک نوع آن به نام ساده نام گذاری کرده اند، این نوع از عایق برای انواع لوله‌‌‌‌‌ کشی سرد و گرم بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و از رشد میکروارگانیسم ها و انواع قارچ ها نیز جلوگیری می کند؛ عایق الاستومری لوله ای را می توانید به راحتی روی لوله نصب کنید و از دو لبه لوله برشی دهید و با چسب نصب نمایید.

 

عایق الاستومری دارای روکش آلومینیومی است و در صنایع کاربردهای بسیاری دارد به عنوان مثال: در مسیر هایی که این محصولات قرار گرفته اند و یا لوله های آب سرد وجود داشته باشند عایق های الاستومری بر روی مسیر لوله ها نصب می شوند. این عایق های الاستومری روکش دار در سیستم هایی که در فضای باز هستند نیز استفاده می گردد تا در برابر شرایط محیطی و مورد آسیب از آنها محافظت به عمل بیاید.

 

 

 

روکش آلومینیومی که بر روی این عایق قرار گرفته اند دارای ضخامت های مختلفی هستند و هر نوع از این عایق ها با توجه به شرایط مورد استفاده خود قرار می گیرند، یک نوع دیگر عایق لوله ای الاستومری هم وجود دارد که دارای روکشی به نام پروتکت بلک و سیلور می باشد این عایق را برای لوله هایی از جنس فولاد یا مس بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

لرزه گیر یا کانکتور چیست؟

کانکتور یا همان لرزه گیر یک رابط قابل اتصال و انعطاف پذیر است که جلوگیری از انتقال ارتعاش صدا و دما می کند، در سیستم های گرمایش و سرمایش تهویه بیشتر از آن ها استفاده می شود و توسط ورق فلزی کناره متصل می گردند.

لرزه گیر ها از محصولاتی هستند که کاربرد زیادی در تأسیسات مکانیکی از جمله: کانال سازی و تهویه هوا دارند. برای اتصال دستگاه به کانال هوا استفاده می شود و به خاطر اینکه همواره کانال کشی به صورت دقیق روبه روی دستگاه قرار نمی گیرد و هم راستا نیستند، از کانکتور یا لرزه گیر و یا برزنت ورقدار استفاده می شود، برزنت میانی و انعطاف پذیری برزنت بیشتر مورد کاربرد است.

دلایل دیگر استفاده از برزنت ورقدار و مهم ترین دلیل استفاده از آن ها قابلیت دستگاه تهویه هوا آن است به خاطر لرزشی که دارد اگر به صورت مستقیم به کانال متصل گردد لرزش دستگاه و صدای دستگاه به کانال منتقل می شود و باعث ایجاد صدای زیاد و بلندی خواهد شد، به همین دلیل از کانکتور استفاده می گردد، برای همین نام دیگر آن لرزه گیر است.

کانکتور از نوعی برزنت و ورق گالوانیزه تشکیل شده است و در میان دو ورق نواری گالوانیزه یک برزنت نواری قرار دارد که با دستگاه به هم دوخته شده است.

نوار درزگیر یه سه زیر دسته تقسیم می شود:

  • نوار درزگیر آلومینیومی
  • نوار درزگیر الاستومری
  • نوار درزگیر برزنتی

نوار آلومینیومی چیست؟

نوار درزگیر آلومینیومی برای پر کردن و پوشش دادن درزهای بین عایق ها مورد استفاده است، از دیگر مزایای آلومینیومی چسبندگی بسیار بالای آن است، به همین دلیل در زمینه های متفاوتی ازچسب آلومینیوم استفاده می شود.

 نوار درزگیر الاستومری چیست؟

از این نوار که نوعی عایق الاستومری برش خورده محسوب می شود، روکش چسب صاف یا نخ دار است و در عرض های مختلف به طور مثال 2 – 3 و 5 سانتیمتری است. و همچنین در ضخامت های متفاوت از 2 میلیمتر تا 6 میلیمتر برای درز های عایق کاری و ویا دور فلنچ کانال برای جلوگیری ازهدر رفتن انرژی و تکمیل عایق کاری بیشتر استفاده می شود.

 نوار درزگیر برزنتی چیست؟

نوار درزگیر برزنتی دقیقاً مثل: نوار چسب آلومینیومی است و برای پوشش درز بین عایق الاستومری و یا هر عایق دیگر استفاده می شود، بیشتر در فوم های پلی اتیلن مورد استفاده قرار می گیرد، نوار چسب برزنتی در دو رنگ مشکی و نقره در بازار موجودهستند و در اندازه های آن ها 50 یارد و  یا 25 یارد قابل سفارش است، نوار تیپ برزنتی از برزنت نخ دار با چسبندگی بسیار بالا تهیه شده است و در عرض های 5 سانتیمتر و 10 سانتیمتر تولید و مورد استفاده عموم قرار می گیرد.