عایق الاستومری رولی و لوله ای چیست و کاربرد های آن

عایق الاستومری رولی

عایق الاستومری رولی

پیشرفت تکنولوژی باعث شده است تا امروز برای اهداف و مقاصد مختلف دسترسی به محصولات خاصی داشته باشیم. عایق الاستومری یکی از این محصولات است که برای سیستم های تهویه مطبوع، سیستم های سرمایشی و گرمایشی و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار این محصولات به شکل سلولی بسته است و همین فواصل هوایی زیادی را درون آن بوجود می آورد. امروزه عایق الاستومری را برای مصارف مختلف و در اشکال و نمونه های مختلفی تولید و وارد بازار می کنند. دو نمونه رولی و لوله ای از این عایق ها موارد استفاده فراوانی دارند. از همین رو در ادامه این مطلب از دانیال تهویه بررسی می کنیم که عایق الاستومری رولی و لوله چیست و کاربردهای آن چه مواردی هستند.

 

 

آشنایی اولیه با عایق الاستومری

برای این که درک بهتری نسبت به عایق الاستومری رولی و لوله ای داشته باشید، بهتر است از پایه با این محصولات بیشتر آشنا شوید. موضوع اتلاف انرژی در سیستم های مختلف صنعتی می تواند تبدیل به یک معضل بسیار بزرگ شود. در صنایع پتروشیمی، تولید مواد غذایی و… نیز وجود عایق مناسب باعث می شود تا راندمان سیستم طور کلی افزایش یابد. از آنجایی که روند نصب این محصولات بسیار ساده است، می توان در کمترین زمان و بدون نیاز به تجهیزات خاصی آنها را نصب کرد. این محصولات را بسته به محل استفاده در نمونه های مختلفی تولید و وارد بازار می کنند. به همین دلیل مشتریان حتما باید قبل از تهیه محصول مورد نظر خود در این مورد تحقیق کنند.

 

مزایا و کاربرد عایق الاستومری

شناخت مزایای عایق الاستومری به ما اجازه می دهد که درک بهتری از کاربرد این محصولات پیدا کنیم. از همین رو در ادامه مزایای مختلفی که این نمونه از عایق در اختیار ما می گذارد را بررسی خواهیم کرد.

  • استفاده از عایق الاستومری باعث می شود تا بتوانید عایق صوتی نیز در دسترس داشته باشید. آزمایش های انجام شده روی این محصول نشان دهنده آن است که هر 2 میلیمتر از این عایق توانایی کاهش آلودگی های صوتی تا 35 دسی بل را دارد.
  • مقاومت این محصولات در برابر اشتعال بسیار زیاد است. به این صورت که در صورتی که در معرض آتش قرار بگیرد شعله ور نخواهد شد. در ضمن احتمال متصاعد شدن گازهای سمی و مضر در زمان حرارت دیدن آنها بسیار پایین است. پس نسبت به سایر محصولات در دسته بندی سازگار با محیط زیست قرار می گیرند.
  • در مواردی که احتمال بخار آب وجود دارد استفاده از عایق الاستومری باعث می شود تا انتشار رطوبت به حداقل برسد. به همین دلیل رطوبتی که جذب آنها می شود تقریبا برابر با 10 درصد از کل وزن آنها خواهد بود. به این صورت استفاده از عایق الاستومری نسبت به پشم شیشه و پشم سنگ قطعا گزینه بسیار بهتری خواهد بود.
  • مقاومت بالای عایق الاستومری در برابر عوامل مختلف مانند اشعه های خطرناک، گاز های سمی و خاص، حرارت و… بسیار بالا است. به همین دلیل برای شرایطی که نیاز به عایق هایی برای مکان های آلوده، مرطوب، با شرایط دمایی نامناسب، گازهای شیمیایی، مواد یا مایعات با خاصیت خورندگی و… هستیم؛ این عایق ها گزینه های بسیار خوبی هستند.
  • برای مکان هایی که تحف فشار فیزیکی هستند نیز امکان استفاده از این نوع عایق وجود خواهد داشت.
  • تنوع بالای این محصولات برای کاربرد در مکان هایی با شرایط مختلف باعث شده تا بتوانند به راحتی جایگزین سایر عایق هایی شوند که امروزه به عنوان گزینه هایی غیر قانونی شناخته می شوند.(مانند پشم شیشه و پشم سنگ)
  • ظاهر این نمونه عایق بعد از نصب بسیار مناسب تر از پشم شیشه و… بوده در نتیجه ظاهر محیط مورد نظر شما زیباتر به نظر خواهد رسید.
  • از آنجایی که بافت این عایق ها متخلخل یا رشته ای نیست، پایداری بیشتری روی سطح دارند و عمر مفید آنها طولانی طولانی تر است.

 

 

انواع عایق الاستومری

عایق الاستومری به دو صورت “رولی” و “لوله ای” تولید و به بازار عرضه می گردد که در بخش زیر به تفصیل در هر دو مورد توضیحات و اطلاعات لازم ارائه می گردد:

●    عایق الاستومری لوله ای

 

این نمونه از عایق دارای دو نوع روکش آلومینیومی و ساده است که در ضخامت های مختلفی مانند ۲۵، ۱۹، ۱۳ و ۹ میلیمتر موجود می باشند. شکل ظاهری این محصولات به صورت لوله است و برای انواع تاسیسات با قطر بین ۶ تا ۱۴ میلیمتر گزینه های مناسبی خواهد بود. استفاده از عایق الاستومری لوله ای باعث میشود تا دمای مایعات خواص یا آب درون یک سیستم از سرما و گرمای محیط بیرون در امان باشد.

●      عایق الاستومری رولی

این نمونه از عایق در ضخامت های بین ۶ تا ۵۰ میلیمتر موجود می باشد و در بیشتر عرض آنها یک متر است. داشتن تنوع بالا برای شرایط مختلف باعث شده تا این محصولات کاربرد فراوانی داشته باشند.

 

آشنایی با عایق الاستومری لوله ای

در سیستم های مختلف صنعتی و خانگی که به لوله کشی نیاز داریم، همواره اتلاف انرژی یکی از مسائل اصلی بوده است. شکل ظاهری این نمونه از عایق اجازه می دهد تا به راحتی لوله را از درون آنها رد کنیم. همچنین تولید این محصولات در طول های بالا روند عایق کاری را برای ما بسیار سریع و آسان خواهد کرد. نمونه های مختلفی از این محصول با ویژگی های خاص در بازار موجود می باشند که برای کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.

در یک دسته بندی کلی می توان انواع عایق الاستومری لوله ای را به دو دسته ساده و دارای روکش آلومینیومی تقسیم کرد. نمونه های دارای روکش آلومینیومی معمولاً با یک یک ورق آلومینیومی به ضخامت بین ۱۳۰ تا ۴۰۰ میکرون پوشانده شده اند. این محصولات گزینه های بسیار خوبی برای مکان های صنعتی یا آزمایشگاههای تولید مواد شیمیایی هستند. نمونه های ساده نیز برای تاسیسات ساختمان همواره یکی از بهترین موارد هستند.

 

آشنایی با عایق الاستومری رولی

امروزه نمونه های مختلفی از عایق الاستومری رولی در بازار موجود می باشد که هر کدام از آنها در شرایط خاصی کاربرد دارند. بیشترین کاربرد عایق الاستومری رولی برای سطوح مختلف می باشد. به کارگیری این محصولات برای عایق سقف های فلزی، مغازه مورد استفاده در صنایع گوناگون مانند کاغذ سازی، پتروشیمی و… بسیار بین مشتریان و کارفرما ها محبوب شده است. روند نصب راحت و سریع این نمونه از عایق باعث افزایش سرعت کار و کاهش هزینه ها مربوط به عایق کاری مکان مورد نظر خواهد شد. از سوی دیگر عمر مفید این محصولات نسبت به سایر گزینه های مشابه مانند پشم شیشه و پشم سنگ بیشتر است و هیچ گونه حساسیت یا عارضه پوستی مانند خارش بیش از حد را در زمان نصب به وجود نمی آورد.

 

آشنایی با انواع عایق الاستومری رولی

گفتیم که عایق های الاستومری رولی را در نمونه های مختلفی تولید می کنند و هر کدام از آنها در شرایط خاصی کاربرد دارند. حال این موارد را خدمت شما معرفی خواهیم کرد تا درک بهتری از این موضوع پیدا کنید.

 

 

●      عایق صوتی الاستومری رولی

عایق صوتی الاستومری رولی

این محصول که با نام عایق الاستومری رولی شانه تخم مرغی نیز شناخته می شود گزینه خوبی برای کاهش نویز و صدا در محیط است. عرض این محصولات حدود ۱۰۰ سانتی متر بوده و در ضخامت هایی بین ۶ تا ۵۰ میلیمتر موجود می باشد. امروزه از این نمونه عایق صوتی در مکان های مختلفی مانند کانال های فلزی تولید شده از ورق گالوانیزه، بخش های مختلف خودرو مانند بدنه، دستگاه هایی که سر و صدای زیادی تولید می کنند، پمپ های بزرگ، سقف و دیوار های محیط استودیویی؛ به کار می روند. اما هر مکانی که امکان ایجاد صدا در اثر لرزش یا آلودگی صوتی وجود داشته باشد، محل مناسبی برای نصب عایق الاستومری شانه تخم مرغی است. این نمونه از عایق را می توان به دو دسته چسب دار و ساده تقسیم کرد. نمونه هایی که در پشت آنها برچسب وجود دارد روند نصب بسیار ساده تری دارند.

 

 

●      عایق الاستومری رولی روکش دار

عایق الاستومری رولی روکش دار آلومینیومی

استفاده از روکش آلومینیومی بر روی این نمونه از عایق الاستومری رولی باعث شده تا از دوام بالاتری برخوردار باشند. همچنین در مکان هایی که ظاهر کار برای شما اهمیت دارد این محصولات می توانند گزینه های بسیار خوبی به شمار روند. یکی از مزایای اصلی این نمونه از عایق، مقاومت بالاتر آنها در شرایط محیطی نامناسب است. به همین دلیل از آنها برای عایق بندی در مکان های خاص که آلاینده های شیمیایی، گرد و غبار، عوامل محیطی مختلف و… وجود دارد؛ استفاده می شود. در برخی از موارد عایق های آلومینیومی روی سطح رول از نوع مسلح یا نخ دار هستند که باعث افزایش مقاومت آن ها خواهد شد. همچنین نمونه های پشت چسبدار این نمونه از عایق الاستومری، روند نصب بسیار ساده تری دارند و در نتیجه کار پیشرفت سریع تری خواهد داشت.

 

شناخت ویژگی های فنی عایق الاستومری

عایق های الاستومری رولی یا لوله ای هر کدام ویژگی های فنی خاصی دارند که شناخت آنها قبل از خرید برای مشتریان ضروری است. در ادامه این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • نسبت به سایر محصولات مشابه مانند عایق پشم سنگ و پشم شیشه، عایق الاستومری ترکیبات مضر کمتری دارد و در نتیجه آلودگی محیطی کمتری ایجاد میکند. به خصوص در زمان نصب محصولات مانند پشم شیشه مشکلات زیادی به همراه دارند که در عایق الاستومری از این مشکلات خبری نیست.
  • ساختار این محصولات به صورت متخلخل است و وجود فاصله هوایی به این سطح و زیر آن، عملکرد عایقی مناسبی را برای ما به ارمغان می آورد. کسی محصولات همزمان به عنوان عایق صوتی و حرارتی می توانند کاربرد داشته باشند.
  • شکل پذیری مواد اولیه مورد استفاده برای تولیدی نمونه از عایق نسبتاً بالا است. ساختار آنها بسیار مستحکم و مقاوم می باشد. از همین رو در اشکال مختلف می توان آنها را تولید کرد.
  • بررسی های انجام شده نشان داده که استفاده از عایق الاستومری رولی و لوله ای در بخش های مختلف یک سایت صنعتی یا ساختمان، در طولانی مدت می تواند حدود ۸۰ درصد هزینه های مربوط به مصرف انرژی را کاهش دهد. این در صورتی است که قیمت آنها تنها دو درصد بیشتر از سایر انواع عایق است.
  • هرچقدر به قدرت عایقی بیشتری نیاز داشته باشید قطر عایق الاستومری رولی و لوله های مورد استفاده باید بیشتر باشد.

 

 

قیمت عایق الاستومری رولی و لوله ای چقدر است؟

پارامترهای مختلفی بر روی قیمت نهایی الاستومری تاثیر گذار هستند. این پارامترها عبارتند از:

  • دانسیته مواد اولیه برای تولید عایق: چگالی عایق الاستومری یکی از پارامترهای بسیار مهمی است که بر روی قیمت این محصولات تاثیر زیادی خواهد داشت. چرا که بالا بودن به طور نسبی باعث ایجاد خواص ویژه در این محصول می شود و در نهایت به افزایش قیمت آن می انجامد.
  • جنس عایق الاستومری: کیفیت مواد اولیه برای تولید عایق الاستومری روی عملکرد نهایی آن به عنوان عایق تاثیر زیادی دارد. همچنین تاثیر این مورد بر روی قیمت نهایی عایق کم نخواهد بود.
  • میزان تخلخل: منظور ما از تخلخل در عایق الاستومری حباب های ریزی است که در در ساختار این محصولات وجود دارند و وظیفه ایجاد فاصله هوایی بر عهده آنهاست. هر چقدر میزان تخلخل یک محصول کمتر باشد، وزن آن پایین تر و قدرت عایقی آن بیشتر خواهد بود.
  • داشتن قابلیت های خاص در انواع متفاوت عایق الاستومری، باعث افزایش قیمت آنها خواهند شد. به عنوان قیمت عایق الاستومری ساده نسبت به عایق دارای روکش آلومینیومی پایین تر است و همچنین نمونه های چسب دار نیز تفاوت قیمت مختصری با نمونه های ساده دارند.

 

راهنمایی خرید عایق الاستومری رولی و لوله ای

در زمان خرید بهتر است همواره کیفیت را در اولویت قرار دهید. روند خرید همواره باید با توجه به موارد نیاز مشتری انجام شود تا در نهایت بودجه خود را به درستی مصرف کرده باشید. در ضمن یکی از اشتباهات رایج مشتریان این است که به دلیل ارزانتر بودن قیمت سراغ محصولات بی کیفیت می روند. روند عایق کاری همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در طولانی مدت به حفظ قسمتهای مختلف یک سیستم و کاهش هزینه ها منجر می شود. خرید محصولات بی کیفیت عمر مفید پایین تری نیز دارند باعث می شود تا بعد از چند سال مجدد نیاز به خرید عایق داشته باشید. پس به این صورت شاهد افزایش هزینه های متوسط خواهید بود.

بهتر است برای انتخاب عایق الاستومری بودجه مناسبی را در نظر بگیرید تا به این صورت احتمال بروز مشکل در آینده پایین تر بیاید. همچنین انتخاب فروشگاه معتبر در این زمینه به داشتن خرید مطمئن کمک می کند. از سوی دیگر قبل از خرید حتما با متخصصان فروشگاه مورد نظر خود مشورت کنید تا از تجارب و اطلاعات آنها استفاده کرده باشید.

 

سخن نهایی

استفاده از عایق الاستومری مزایای زیادی را برای ما به همراه دارد اما از آنجایی که می تواند به میزان ۲ درصد هزینه های پروژه را افزایش دهد. ولی نباید فراموش کرد که این افزایش هزینه مختصر در مراحل اولیه کار، باعث صرفه جویی چشمگیری در هزینه های طولانی مدت خواهد شد. متخصصین ما در سایت دانیال تهویه آماده اند تا مشاوره های لازم برای خرید انواع عایق الاستومری رولی و لوله ای را در اختیار شما قرار دهند.

 

سوالات متداول

عایق الاستومری رولی چیست؟

عایق الاستومری رولی یکی از انواع جدید عایق مناسب برای انواع سطوح میباشد که می توان از آن به عنوان عایق صوتی و عایق حرارتی استفاده کرد.

عایق الاستومری لوله ای چیست؟

نمونه از عایق الاستومری به شکل لوله توخالی میباشد و برای انواع سیستم های گرمایشی و و صنعتی به کار میرود. نصب آنها بسیار ساده و سریع بوده و عملکرد بسیار خوبی نیز در اختیار شما قرار خواهند داد.

انواع عایق الاستومری رولی کدامند؟

انواع مختلف این محصولات عبارتند از «عایق ساده، عایق پشت چسب دار، عایق صوتی شانه تخم مرغی و عایق الاستومری روکش دار آلومینیومی» هر کدام از این محصولات دارای کاربرد خاصی هستند و در این مطلب در مورد آنها توضیحات کافی را ارائه داده ایم.

انواع عایق الاستومری لوله ای کدامند؟

انواع عایق الاستومری لوله ای را می توان در دو دسته بندی ساده و دارای روکش آلومینیومی قرارداد. البته بسته به قطر لوله این محصولات دارای قطر های مختلفی هستند.

قیمت عایق الاستومری چقدر است؟

این محصولات تفاوت قیمت چندانی با سایر انواع عایق ندارند و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با متخصصین ما در سایت دانیال تهویه تماس بگیرید.