نحوه ساخت و نصب کانال تهویه مطبوع با حجم بالا

نحوه ساخت و نصب کانال تهویه مطبوع با حجم بالا

نصب کانال تهویه مطبوع با حجم بالا

ساخت کانال تهویه مطبوع با حجم بالا در طراحی سیستم های تهویه مطبوع در بخش های صنعتی بسیار پر اهمیت است. معمولا در کارخانه ها، برج های اداری، نیروگاه ها و دیگر سازمان ها، ساخت و نصب کانال های تهویه هوا بسیار مهم است. علاوه بر حجم بالای کار، دقت در انجام این کار برای جابجایی سریع هوا بسیار مهم و ضروری است.

مهندسین می توانند با انجام مهندسی های مرتبط با رشته خویش و حیطه کانال های هوا، بهترین نتیجه را برای شما به نمایش بگذارند. از مزایای کانال کشی تهویه مطبوع می توان به صرفه جویی در انرژی و هزینه اشاره کرد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا شما را با نحوه ساخت و نصب کانال های تهویه مطبوع آشنا کنیم.

 

تعریفی ابتدایی از کانال سازی برای تهویه هوا

 

تعریفی ابتدایی از کانال سازی برای تهویه هوا

 

ساخت کانال تهویه مطبوع و نصب آن یکی از مهم ترین بخش ها در ساخت پروسه های تهویه هوا است. ساخت کانال همان ساخت مجرا است که باعث انتقال دما، رطوبت و عوامل مرتبط دیگر می شود. اهمیت کانال سازی در این است که تمام موارد گفته شده در تمام ساختمان با تناسب دلخواهی تنظیم شوند. در هنگام کانال سازی، کانال ها، کولر ها، هواکش ها، لوله های بخاری و… تولید و نصب می شوند. سپس ارتباط بین این اجزا باید برقرار گردد.

برای شروع ساخت کانال تهویه هوا در ساختمان ها و در حجم بالا، ابتدا باید نیاز ساختمان شناخته شود. سپس باید تعداد دقیق دریچه ها و کانال ها مورد نیاز بررسی شوند تا بهترین نتیجه از ساخت کانال ها حاصل شود. این پروسه باید در نهایت دقت انجام شود تا هیچ نقصی در سال های آینده استفاده از ساختمان مشاهده نشود.

به همان اندازه که ساخت کانال های تهویه مطبوع با حجم بالا می تواند بازدهی خوبی داشته باشد، در صورت نداشتن دقت و ظرافت کافی، ممکن است باعث خرابی های مختلف و شدید شود. این خرابی ها در نهایت منجر به ضرر های بسیار برای صاحبان ساختمان می شود.

برای شروع ساخت و نصب کانال های تهویه مطبوع با حجم بالا، ابتدا نیاز است نوع کانال و جنس آن را به خوبی بشناسید. سپس بهترین انتخاب را برای ساخت سیستم کانال خود انجام دهید.

 

انواع کانال تهویه مطبوع بر اساس شکل ساختاری

 

انواع کانال تهویه مطبوع بر اساس شکل ساختاری

 

دسته بندی های مختلفی برای کانال های تهویه مطبوع انجام می شود. در هر یک از این دسته بندی ها، می بینیم که کانال ها با اهداف متفاوتی ساخته می شوند. ابتدا بررسی دسته بندی کانال های تهویه مطبوع را بر اساس شکل ساختاری آنها در نظر بگیریم. شکل ساختاری کانال ها همان چیزی است که ما در ظاهر می بینیم و می توانیم تا حدودی تشخیص دهیم که این کانال برای چه نوع مصارفی مناسب تر است.

بطور کلی، کانال های تهویه مطبوع بر اساس شکل ساختاری، به دو دسته گرد و چهارگوش تقسیم می شوند. موارد استفاده و محبوبیت هر یک از این کانال ها متفاوت است و شما با توجه به نیاز خود می توانید یک از آنها یا هر دو را انتخاب کنید. این دو دسته از کانال های تهویه مطبوع را بهمراه مزایا و معایب آنها بطور کامل در ادامه معرفی می کنیم:

 

1. کانال گرد تهویه هوا

همانطور که از اسم این کانال ها مشخص است، ظاهر آنها گرد است. این کانال ها می توانند کاربرد های بیشتری نسبت به کانال های چهارگوش داشته باشند. این به این دلیل است که مزایای این نوع کانال های تهویه مطبوع هوا بسیار بیشتر از کانال های چهارگوش است. از مزایای این نوع کانال ها می توان به پتانسیل بالای استفاده از آنها در مصارف مختلف اشاره کرد. علاوه بر این، این کانال ها مزایای زیر را دارند:

  • استفاده از این کانال های تهویه مطبوع هوا در حجم بالا بسیار مفید است.
  • ظاهر این کانال ها زیبا است.
  • این کانال های تهویه هوا افت فشار بسیار کمی دارند.
  • حجم و وزن این کانال ها نسبت به ابعاد بزرگ آنها کم است.
  • صدای این کانال ها پس از نصب و هنگام کار، بسیار پایین است.
  • سرعت انتقال دمای تعادلی در این کانال های تهویه هوا بالا است.

 

این کانال ها معایبی هم دارند؛ در بررسی این معایب به این موارد زیر اشاره می توان کرد:

  • سرعت اجرا و نصب پایین
  • هزینه ساخت و نصب بالا
  • تعمیرات سخت و هزینه بر

2. کانال هوا و کولر چهارگوش

این دسته از کانال های تهویه هوا، از قدیمی ترین کانال های تهویه هوا هستند. این مدل از کانال های هوا به شکل چهارگوش مکعبی ساخته و استفاده می شوند. جنس این کانال ها متنوع است و برای تولید آنها از ورق های عایق یا گالوانیزه استفاده می شود. این کانال های هوای تهویه مطبوع به دو زیر دسته تقسیم می شوند. این دسته ها، مدل فلنجی یا انگلیسی و مدل کشویی یا آمریکایی هستند. مزایای استفاده از این کانال های تهویه هوا عبارت اند از:

  • سرعت انتقال دمای تعادلی با این کانال ها بالا است.
  • طراحی و ساخت این کانال ها ساده و سریع اتفاق می افتد.
  • تجهیزات نصب و تعمیر برای این کانال ها ارزان قیمت است.
  • بطور کلی، این کانال ها نسبت به کانال های دیگر قیمت ارزان تری دارند.

 

معایب کانال های چهارگوش تهویه مطبوع عبارت اند از:

  • فضای اشغالی بسیار زیاد
  • وزن بالا و حجم بسیار بالا نسبت به ابعاد
  • ذخیره شدن آلودگی های هوا مثل گرد و غبار
  • آلودگی صوتی زیاد پس از مدتی استفاده

 

انواع کانال تهویه هوا برا اساس جنس

 

انواع کانال تهویه هوا برا اساس جنس

 

جنس های مختلفی برای کانال های تهویه مطبوع در حجم بالا استفاده و شناخته می شوند. از بین این موارد، شما می توانید جنسی را که بیشتر به ساختمان و نیاز شما مربوط می شود را انتخاب کنید.

 

1. کانال تهویه پیش عایق

جنس این کانال ها، ماده پلیمری پلی اورتان است. این ماده پلی اورتان با ورق آلومینیومی کاور شده است و کارایی بسیار مناسبی ارائه می دهد. این کانال ها با ضخامت 1 الی 3 سانتی متر تولید و عرضه می شوند. استفاده از ورق آلومینیومی در این کانال ها از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کند. علاوه بر این، باعث افزایش استحکام نیز می شود. این کانال ها در دسته کانال های چهارگوش مشاهده می شوند.

 

2. کانال تهویه مطبوع گالوانیزه

از دیگر کانال های چهارگوش می توان به این نوع از کانال ها اشاره کرد. البته این کانال ها بصورت گرد هم موجود هستند. این جنس کانال معمولا برای کانال کشی در ادامه مسیر کولر ها استفاده می شود. بصورت معمول، دمای درونی کانال های گالوانیزه از دمای بیرون آن سردتر است. این مزیت را می توان بدلیل آلیاژ هوشمندانه این کانال ها در نظر گرفت. البته عایق بندی این کانال ها هم بسیار مهم است. اگر در ساخت و نصب کانال های تهویه مطبوع، به مقوله عایق بندی توجه نشود، ممکن است هوا تا رسیدن به نقطه انتهایی، دمای خود را از دست دهد.

 

3. کانال کولر فلکسی (لوله خرطومی)

همانطور که در ذهن شما هم آمده است، این کانال ها می توانند انعطاف بسیار بالایی داشته باشند. این کانال ها هنگامی که فضا بسیار محدود است، استفاده می شوند. این کانال ها خود دارای چهار نوع مختلف حرارتی، ساده، کمبی و بزنتی هستند. سرعت ساخت و نصب این کانال ها بالا است. علاوه بر این، سر و صدای نصب و کاربری آنها بسیار پایین است. این کانال ها سبک اند ولی مقاومت چندانی در برابر ضربه و فشار ندارند.

 

4. کانال تهویه هوا جوشی

این کانال های تهویه مطبوع هوا، ورقه های سیاه آهنی هستند که هزینه خرید آنها بسیار بالا است. علاوه بر این، وزن این کانال ها هم بسیار زیاد است و به همین دلیل محبوبیت و استفاده چندانی ندارند. این نوع کانال ها برای تخلیه هوای بسیار گرم در انواع هود های صنعتی و یا موتورخانه ها استفاده می شوند.

 

مزایای ساخت و نصب کانال تهویه مطبوع چیست؟

 

مزایای ساخت و نصب کانال تهویه مطبوع چیست؟

 

ساخت کانال تهویه مطبوع مزایای بسیاری دارد؛ برخی از مهم ترین این مزیت ها عبارت اند از:

 

  1. راندمان بالا در انتقال دما و حرارت
  2. کاهش اتلاف انرژی و مصرف آن و در نهایت صرفه جویی در هزینه ها
  3. مستقل بودن سیستم تهویه برای واحد های مختلف در یک ساختمان
  4. به تعادل رسیدن دمای محیط در مدت زمان کم بدلیل زیاد بودن حجم هوای انتقالی
  5. بی صدا یا کم صدا بودن سیستم تهویه هوا
  6. و مهم ترین مزیت، سرعت بالای انتقال دمای مورد نیاز

 

از مهم ترین ویژگی هایی که ساخت و نصب کانال تهویه مطبوع در حجم بالا به شما ارائه می دهد، می توان به قابل تنظیم بودن دما اشاره کرد. شما در هر فصلی که بخواهید، می توانید دمای تعادلی را به واحد های ساختمانی منتقل کنید تا بهترین نتیجه را از ساخت کانال و نصب آن دریافت کنید. از دیگر مزایای نصب کانال هم کاهش هزینه های خرابی متعدد و خطرات احتمالی بخاری و کولر های معمولی است.

 

چه مکان هایی برای ساخت کانال تهویه هوا مناسب هستند؟

 

چه مکان هایی برای ساخت کانال تهویه هوا مناسب هستند؟

 

ساخت و نصب کانال تهویه مطبوع می تواند در بخش های صنعتی مختلفی دیده شود. برای مثال، در محیط هایی صنعتی مثل موارد زیر، می توانیم کانال های تهویه را ببینیم:

  1. بیمارستان ها
  2. کارگاه ها و کارخانه ها
  3. برج ها
  4. ساختمان های مسکونی
  5. برج های اداری
  6. مراکز تجاری
  7. مراکز تفریحی
  8. بخش های تولیدی
  9. و…

 

در هر یک از این مکان ها، باید نکات مختلف کانال کشی و نصب آن ها رعایت شوند تا نتیجه مورد نظر حاصل شود. بهتر است قبل از آغاز پروسه ساخت و نصب کانال های تهویه مطبوع با حجم بالا، با مهندسین مشورت کنید تا هم در هزینه های شما صرفه جویی شود و هم نتیجه کار مطلوب باشد.

 

مراحل ساخت و نصب کانال تهویه مطبوع هوا

 

مراحل ساخت و نصب کانال تهویه مطبوع هوا

 

پس از شناخت انواع کانال های هوای مطبوع می توانید شروع به ساخت و نصب آنها بکنید. برای ساخت کانال تهویه مطبوع با حجم بالا، باید دقت خود را بسیار بیشتر کنید، زیرا کوچک ترین اشتباه شما، در مقیاس بزرگ تری نتیجه خود را نشان می دهد و ممکن است ضرر های بسیاری را متحمل شوید. مراحل زیر را برای ساخت و نصب کانال ها به ترتیب طی کنید:

 

1. مرحله اول، محاسبه کردن ابعاد کانال برای ساخت و نصب

ابعاد کانال و محاسبه آن از ابتدایی ترین مراحل برای ساخت و نصب کانال ها هستند. سرعت انتقال هوای مورد نظر و همچنین تنظیم دما در نقاط تولید و مصرف، از مواردی اند که در این مرحله باید مورد توجه قرار گیرند. پیشنهاد می شود برای محاسبه ابعاد کانال، از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. معمولا ابتدا شابلون هایی مختلفی کار می شوند و اندازه کل کانال های شما محاسبه می شود. سپس زمانی که قرار است این کانال ها ساخته شده و نصب شوند، بررسی و اعلام می شود.

سپس باید نحوه ساخت و هزینه ساخت هم بررسی شود تا نتیجه ای که شما مدنظر دارید، دریافت شود. البته دقت کنید که اگر نیاز به هزینه اضافی باشد، این هزینه را الان پرداخت کنید تا بعد ها با هزینه های بسیار بیشتر مواجه نشوید.

 

2. بررسی نکات ساخت کانال

نکات مختلف برای ساخت و نصب کانال های تهویه هوا وجود دارند. سعی کنید تمام این نکات را یک به یک رعایت کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. بعنوان چند نکته ساده ولی مهم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دریچه هایی که استفاده می کنید را بشناسید.
  • در مسیر رفت کانال ها، باید سرعت هوا جوری تنظیم شود که پس از ورود هوا به اتاق مورد نظر، به میزان دو سوم از کل طول اتاق را طی کند.
  • اگر می خواهید در طول مسیر از زانوئی استفاده کنید، حتما به میزان افت فشار و سرعت دقت کنید.
  • دقت کنید که در کانال های چهارگوش، تناسب اندازه 1 به 6 و یا کمتر باشد.

 

3. انتخاب بهترین روش برای ساخت کانال تهویه مطبوع

روش های مختلفی برای ساخت و نصب کانال تهویه مطبوع هوا وجود دارند. سعی کنید هر یک از این روش ها را ابتدا شناخته و سپس با توجه به نیاز خود، بهترین را انتخاب کنید. این روش ها عبارت اند از:

  • روش سرعت یکسان یا Constant volume:
    در این روش، سرعت مدنظر است! سعی کنید سرعت هوا را در تمام طول کانال یکسان تصور کرده و آن را حفظ کنید.
  • روش نرخ افت فشار برابر یا Equal Friction:
    در این روش، میزان افت فشار باید در سراسر طول کانال یکسان باقی بماند. اگر در طول مسیر هوا، پیچ های زیادی وجود ندارند، نمی توانید از این روش استفاده کنید.
  • روش بازیابی فشار یا Static Regain:
    این روش، از سخت ترین روش های طراحی و ساخت کانال های تهویه مطبوع با حجم بالا است. در این روش، پس از هر افت فشار یا سرعت، باید این افت جبران شده و به سرعت بازیابی شود. برای این روش، به دلیل لزوم بسیار زیاد تجربه و حرفه، محبوبیت چندانی دیده نمی شود.

 

4. شروع پروسه ساخت کانال تهویه هوا

در این مرحله، کار اصلی شما شروع می شود. باید ابتدا تمام اطلاعات را کنار هم جمع کنید و سپس به بررسی محیطی که می خواهید کانال کشی انجام دهید، بپردازید. پس از آن هم باید به دقت تمام نقشه ها و الگو های خود را استخراج کرده و یک به یک چک کنید. تمام مواقعی که نیاز به استفاده از زانوئی دارید را بررسی کرده و سپس بهترین جنس کانال را برای خود خریداری کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله، همه چیز درباره ساخت و نصب کانال های تهویه مطبوع با حجم بالا را بررسی کردیم. از نوع این کانال ها بر اساس شکل ساختاری گرفته تا کاربرد آنها، مزایا و موارد استفاده و روش ساخت و قیمت، تمام نکات مربوط را به شما گفتیم. امیدواریم به پاسخ تمام سوالات خود رسیده باشید. برای اطلاع از قیمت ساخت کانال تهویه هوا برای خود، می توانید با ما تماس گرفته یا در بخش کامنت ها با ما در ارتباط باشید. اگر این مطلب برای شما مفید بود، حتما آن را برای دوستان خود هم ارسال کنید.

 

سوالات متداول

اهمیت ساخت و نصب کانال تهویه مطبوع چیست؟

ساخت و نصب کانال تهویه مطبوع می تواند در هر فصلی از سال، دمای مطلوب شما را ارائه دهد. علاوه بر این، می تواند باعث کاهش هزینه ها و خطرات احتمالی استفاده از بخاری و کولر شود.

 

چرا باید برای مصارف صنعتی، کانال های تهویه هوا بسازیم؟

کانال های تهویه هوا در مصارف صنعتی باعث کاهش هزینه ها و افزایش بازدهی مصرف انرژی برای تعدیل دما خواهند شد.

 

انواع کانال تهویه مطبوع کدام اند؟

کانال های تهویه مطبوع از لحاظ ساختاری به دو دسته چهارگوش و دایره ای تقسیم شده و از لحاظ جنس، به چهار دسته گالوانیزه، جوشی، فلکسی و پیش عایق دسته بندی می شوند.

 

بهترین روش ساخت کانال هوا چیست؟

بهترین روش ساخت کانال هوا با توجه به نیاز شما و امکانات موجود انتخاب می شود. ممکن است برای شما روش افت فشار برابر یا سرعت ثابت مناسب باشد.

 

برای سفارش ساخت کانال کولر چه کنیم؟

برای سفارش ساخت کولر و نصب آن با بهترین قیمت و بیشترین بازدهی، می توانید با ما تماس بگیرید.