کانال فلکسیبل چیست؟

کانال فلکسیبل | عایق الاستومری | دانیال تهویه

کانال فلکسیبل چیست؟

کانال فلکسیبل یکی از نمونه های مختلف از سیستم های تهویه مطبوع موجود در بازار موجود است که برای نصب آن باید سراغ تجهیزات و روش های خاصی رفت. این محصولات که با نام لوله خرطومی STI نیز در بازار شناخته می شوند، گزینه های بسیار مناسبی برای انتقال هوا در سیستم های تهویه مطبوع هستند. علاوه بر این، از آنها در ساختمان های مختلف با کاربردهای صنعتی، اداری، تجاری و مسکونی نیز می توان استفاده کرد. در ادامه این مطلب متخصصین ما در سایت دانیال تهویه توضیحات بیشتری را در این زمینه با شما در میان خواهند گذاشت.

 

آشنایی اولیه با کانال فلکسیبل

کانال فلکسیبل | عایق الاستومری | دانیال تهویه

استفاده از کانال فلکسیبل در شرایطی که قصد داشته باشیم تداخلات به وجود آمده در بخش های مختلف درون سقف ها یا قسمت های متفاوت ساختمان را از بین ببریم، مورد استفاده قرار می گیرد. به خصوص در شرایطی که می خواهیم از تداخل تاسیسات مختلف و سیستم تهویه جلوگیری کنیم، کانال های فلکسیبل یا خرطومی کاربرد زیادی دارند. استفاده از این محصولات در زمان اجرای پروژه های مختلف می تواند مزایای زیادی را نسبت به سایر انواع کانال معمول موجود در بازار در اختیار ما بگذارد.

برای نصب کانال فلکسیبل روی تجهیزات مختلف یا به کار گرفتن اتصالات متفاوت روی آنها نیاز به بست از جنس استیل و قفل از جنس نیکل است. به طور کلی تمامی اتصالات مختلف و یراق آلاتی که روی این کانال ها استفاده می شود، نسبت به سایر محصولات به کار رفته در انواع دیگر کانال دارای کیفیت بالاتری هستند. از سوی دیگر می توان گفت کانال فلکسیبل یکی از نمونه های جدید کانال است که نسبت به سایر انواع این محصولات دارای تکنولوژی ساخت بالاتری است. به همین دلیل می بینیم که در پروژه های مختلف این روزها کاربرد بسیار فراوانی دارند. از سوی دیگر امکان تولید آنها با مواد اولیه متفاوت و با رویکردهای گوناگون باعث می شود تا در شرایط مختلف مزایای و ویژگی های متفاوتی را در اختیار ما قرار دهند. از همین رو در ادامه نگاهی به کاربردهای این محصولات می اندازیم.

کاربردهای کانال فلکسیبل

کاربردهای کانال فلکسیبل

کانال فلکسیبل که در بازار به نام لوله خرطومی STI شناخته می شود، در سال های اخیر توانسته جای بسیاری از انواع متفاوت کانال را بگیرد. در مقایسه با کانال های گالوانیزه قدیمی، کانال های مکعبی سنتی و… این محصولات گزینه های بهتری هستند. در نگاه اول می توان گفت که این کانال ها بیشترین استفاده را در سیستم های تخلیه هوا یا اگزاست فن، تهویه مطبوع، انتقال هوا، سیستم های سرمایشی و گرمایشی و… دارند.

ساختار انعطاف پذیر این کانال ها باعث شده تا بتوان در شرایط مختلف بدون هیچ محدودیتی از آنها استفاده کرد. در صورتی که بخواهیم کاربردهای گوناگون کانال فلکسیبل را به صورت موردی و دقیق بررسی کنیم، به لیست زیر خواهیم رسید.

  • انبارها، سردخانه ها، گلخانه های بزرگ و…
  • بیمارستان ها و مجتمع های داروسازی
  • صنایع تولید مواد غذایی و آشپزخانه های صنعتی
  • استخر ها و سایر مجتمع ها و مجموعه های ورزشی
  • کارخانه های تولیدی یا سالن های مربوط به انجام فعالیت های کارگاهی گوناگون
  • اقامتگاه ها و هتل ها
  • فروشگاه ها، پاساژ ها و سایر مجتمع های تجاری اداری

ویژگی ها و خصوصیات کانال فلکسیبل

ویژگی ها و خصوصیات کانال فلکسیبل

افرادی که قصد استفاده از کانال فلکسیبل در سیستم تهویه مطبوع یا سایر موارد گوناگون را دارند، باید حتماً با ویژگی های منحصر به فرد آنها آشنا شوند تا بتوانند روند خرید و نصب آنها را به راحتی طی کنند. متخصصین سایت دانیال تهویه در ادامه هر کدام از ویژگی های کلیدی کانال فلکسیبل را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهند داد.

وقتی سراغ مقایسه کانال فلکسیبل با کانال های قدیمی از جنس گالوانیزه یا کانال های مکعبی شکل می رویم، یکی از اولین نکاتی که به نظر می رسد راحت بودن روند با اشکالی و نصب آنها است. ساختار کانال فلکسیبل و مواد اولیه به کار رفته در آن به شکلی است که امکان برش دادن آنها در اشکال و اندازه های گوناگون برای ما وجود خواهد داشت.

برای برش دادن این محصولات معمولاً سراغ تیغ موکت بری، کاتر یا قیچی می روند. از سوی دیگر همین موضوع باعث می شود تا زمان کمتری برای نصب این این کانال ها نیاز داشته باشید. همچنین وزن پایین تر آنها اجازه می دهد تا برای حمل و نقل و جابجایی این محصولات نیاز به انرژی کمتری داشته باشید. به همین دلیل می بینیم روند نصب و استفاده از کانال فلکسیبل نسبت به سایر محصولات مشابه بسیار سریعتر طی خواهد شد.

امکان بازسازی و تعمیر راحت بخش های آسیب دیده

معمولاً طول عمر مفید و مقاومت کانال فلکسیبل بسیار بالا است و احتمال خراب شدن آنها نسبتا پایین می باشد. اما اگر به هر دلیلی شاهد آسیب دیدن این کانال ها باشید، روند بازسازی و تعمیر آنها برای شما بسیار ساده خواهد بود. علاوه بر این موارد در زمان تعمیر نیز نسبت به سایر انواع کانال مورد استفاده برای سیستم های تهویه مطبوع، کانال های فلکسیبل هزینه کمتری را برای تعمیرات به شما تحمیل خواهند کرد.

از سوی دیگر امروزه اتصالات و قطعات جانبی مختلف زیادی سازگار با کانال فلکسیبل تولید و وارد بازار شده اند که باعث می شود که روند بازسازی و تعمیر آنها ساده تر انجام شود.

کانال فلکسیبل، محصولی با قیمت مناسب

کانال فلکسیبل، محصولی با قیمت مناسب

زمانی که هزینه مورد نیاز برای اجرایی کانال فلکسیبل را با سایر کانال ها مانند کانال های گالوانیزه های مکعبی مقایسه می کنیم، می بینیم که از نظر اقتصادی گزینه های به صرفه هستند. به عنوان مثال در یک متراژ ثابت استفاده از کانال های تولید شده با ورق گالوانیزه، قیمت بالاتری خواهند داشت. اما شکل ظاهری کانال فلکسیبل به گونه ای است که از متریال کمتری در آن استفاده شده و همچنین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن ها سبک تر هستند.

یکی دیگر از مواردی که باعث کاهش هزینه های این کانالها در زمان نصب می شود، انعطاف پذیری بالای آنها است. این موضوع به ما اجازه می دهد تا بسیاری از مسیرها را بتوانیم با استفاده از حالت خرطومی شکل کانال فلکسیبل طی کنیم و نیاز کمتری به رابطه ها با زاویه مختلف داشته باشیم. پس در نتیجه بخشی از هزینه های مربوط به خرید اتصالات نیز کاهش خواهند یافت.

کانال فلکسیبل محصولی با وزن بسیار پایین

انواع کانال فلکسیبل که با نام های لوله فلکسیبل کمبی یا لوله خرطومی برزنتی نیز شناخته می شوند، دارای وزن بسیار پایینی این موضوع باعث می شود تا در زمان حمل و نقل این محصولات به مشکل کمتری بر بخورید و از سوی دیگر روند نصب آنها بسیار راحت تر انجام شود. همین ویژگی باعث شده تا برای نصب کانال فلکسیبل به انواع ساپورت یا سایر تجهیزات نگهداری نیازی نباشد.

می توان گفت انرژی مورد نیاز برای نصب آنها نیز کمتر از زمانی خواهد بود که قصد نصب انواع دیگر کانال های سنتی را داریم. از همین رو در این قسمت نیز دوباره شاهد صرفه جویی بیشتر در هزینه های متوسط مورد نیاز برای نصب و استفاده از کانال فلکسیبل هستیم.

قدرت عایقی در برابر حرارت

کانال اسپیرال | دانیال تهویه

در ساختار بسیاری از انواع کانال فلکسیبل سراغ استفاده از پشم و شیشه و عایق الاستومری رفته اند. استفاده از این محصولات باعث ایجاد خاصیت نسوز بودن یا ضد حریق بودن در کانال های فلکسیبل شده است. همچنین روند انتقال حرارت در آنها بسیار ضعیف بوده و از همین رو می توانند در برابر هرگونه اتلاف انرژی مقاوم باشند. برای افرادی که به دنبال ویژگی های خاص در این محصولات هستند نیز از عایق های مختلف دیگری مانند پلی استر یا پلی استر فشرده استفاده می شود.

وجود این مواد عایقی علاوه بر اینکه از اتلاف انرژی جلوگیری می کند، باعث کاهش ایجاد شبنم خواهد شد. به همین دلیل می بینیم عمر مفید این کانال ها افزایش می یابد و به مرور زمان دچار خوردگی یا زنگ زدگی نمی شوند. علاوه بر این موارد سطح داخلی انواع کانال فلکسیبل کاملاً صاف است و همین باعث شده تا شاهد نفوذ هیچ گونه گرد و غباری در آن نباشیم. در ضمن همین ویژگی باعث می شود تا میزان زوایای موجود در کانال کاهش پیدا کرده و شاهد افزایش بهره دهی سیستمهای تهویه مطبوع یا انتقال هوا باشیم.

کانال اسپیرال چیست؟

استفاده از مواد اولیه مقاوم برای تولید کانال فلکسیبل

انواع مختلف کانال های فلکسیبل معمولاً دارای ۶ لایه متفاوت هستند که عبارتند از: «چهار لایه روکش پلی اتیلن و دو لایه روکش آلومینیومی» همچنین در نمونه های خاص این کانال ها از انواع عایق حرارتی نیز استفاده شده است. به همین دلیل مشاهده می شود که طول عمر مفید این محصولات بسیار بالاست و در برابر عوامل فیزیکی یا جوی مختلف مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

مقاومت این محصولات در برابر نفوذ نور خورشید، فشار هوا و… بسیار بالاست و از همین رو کمتر شاهد پارگی یا پوسیدگی آنها خواهیم بود. به همین دلیل در بسیاری از سایت های صنعتی می بینیم که برای انتقال بخار ها یا گازهایی که دارای خاصیت اسیدی نیز هستند سراغ استفاده از کانال فلکسیبل می روند.

انعطاف پذیری بالا

انواع کانال فلکسیبل دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی هستند که اجازه می دهد در زمان نصب با توجه به محل استفاده آنها را به شکل دلخواه خود در بیاورید. علاوه بر سهولت در زمان نصب و استفاده، انعطاف پذیری بالای محصولات باعث شده تا روند حمل و نقل آنها یا انبار کردن کانال فلکسیبل راحت تر طی شود. این در صورتی است که کانال های گالوانیزه مکعبی شکل یا سایر انواع سنتی کانال دارای انعطاف پذیری پایین تری هستند. همین باعث می شود تا در شرایط مختلف نیاز به اتصالات گوناگونی داشته باشند و برای طی کردن مسیر های پر پیچ و خم به مشکل بر بخورند.

لوازم جانبی و متعلقات کانال فلکسیبل

برای نصب کانال فلکسیبل نیز نیاز به تجهیزات جانبی و متعلقات گوناگونی دارید که باعث می شوند روند کار بهتر انجام گردد. یکی از مهمترین محصولات طوقه اتصال می باشد که از آن برای ارتباط دو کانال مختلف استفاده می کنند. سایر انواع لوازم جانبی و اتصالات کانال فلکسیبل عبارتند از:

  • نوارهای درزگیر آلومینیومی: این محصولات دارای دو نوع ساده و مسلح نخ دار می باشند.
  • انواع تبدیل: مواردی مانند تبدیل گرد، تبدیل گرد به مکعبی و…
  • پلنیوم باکس
  • بسته های استیل سی متری مخصوص که با نام کلمپ نیز شناخته می شوند.
  • قفل استیل مخصوص

البته تعداد لوازم جانبی و متعلقات مربوط به نصب این محصولات بیشتر می باشند و بسته به کاربرد شما متفاوت خواهند بود. ما در این قسمت صرفاً اتصالات و لوازم جانبی پرکاربرد را خدمت شما معرفی کرده ایم.‍

روند نصب کانال فلکسیبل چگونه انجام می شود؟

مرحله اول برای اجرای کانال فلکسیبل این است که محیط مورد نظر خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید و ابعاد کانال ها و تمامی اتصالات و تجهیزات مورد نیاز برای نصب این محصولات را تهیه نمایید. بعد از تهیه کردن تمامی محصولات مورد نیاز نوبت به برش دادن کانال فلکسیبل می رسد که این کار را می توانید با استفاده از یک تیغ موکت بری یا قیچی مخصوص انجام دهید.

برای اتصال بخش های مختلف کانال به یکدیگر نیاز به طوقه خواهید داشت. این طوقه ها باید با ابعاد کانال سازگار باشند و به خوبی به دور کانال محکم شود. سپس وقتی از محکم بودن طوقه ها اطمینان حاصل کردیم، باید با استفاده از بست کمربندی استیل کانال را به بخشهای مختلف ساختمان متصل نماییم.

کانال کشی در بخش های مختلف یک ساختمان به همین صورت انجام می شود. با اینکه روند کار به نظر ساده می آید، اما داشتن مهارت و تجربه در این خصوص شرط اصلی نصب صحیح کانال های فلکسیبل خواهد بود. پس به یاد داشته باشید که برای این کار حتماً سراغ افراد حرفه ای و متخصص بروید تا نتیجه نهایی باب میلتان باشد.

خرید و استفاده از کانال فلکسیبل چه مزایایی دارد؟

خرید و استفاده از کانال فلکسیبل چه مزایایی دارد؟

مزایای کانال فلکسیبل دقیقاً همان مواردی هستند که مشتریان را به سمت خرید و به کارگیری این محصولات سوق خواهند داد. در بخش های قبلی بسیاری از ویژگی های کلیدی این محصولات که از مزایای اصلی آنها به حساب می آیند را بررسی کرده ایم. در ادامه متخصصین سایت دانیال تهویه سایر این موارد را بررسی خواهند کرد:

 

  • به کارگیری کانال فلکسیبل باعث می شود تا در مکان های سخت و دشوار فضای کمتری اشغال شود.
  • طول عمر این محصولات بیش از ۳۰ سال برآورد شده است.
  • میزان افت فشار در سطح مقطع دایره ای این کانال ها بسیار پایین تر از انواع کانال چهارگوش خواهد بود.
  • برای تولید این محصولات از گواهینامه های معتبر داخلی و خارجی استفاده شده و با استانداردهای گوناگون مطابقت دارند.
  • خاصیت آنتی باکتریال این محصولات باعث شده تا امکان به کارگیری آنها در مکان های حساس مانند آزمایشگاه ها، بیمارستانها یا مراکز تولید دارو و مواد غذایی وجود داشته باشد.
  • بعد از نصب می بینید که روی بدنه این محصولات میزان شبنم ایجاد شده بسیار کم است.
  • از آنجایی که این کانال ها هیچ گونه زاویه خاصی ندارند، آلودگی صوتی ایجاد شده توسط آنها بسیار پایین تر از سایر انواع سنتی کانال خواهد بود.
  • وجود عایق از جنس پشم شیشه عایق های الاستومری باعث می شود تا بعد از نصب این کانال ها نیاز مجدد به نصب عایق جداگانه نداشته باشید.

هزینه استفاده از کانال فلکسیبل چقدر است؟

موضوع هزینه همواره برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و در زمان خرید محصولی مانند کانال فلکسیبل باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. استفاده از کانال فلکسیبل در مقایسه با سایر انواع کانال گالوانیزه یا چهار گوش، هزینه اولیه پایین تری را به ما تحمیل خواهد کرد.

از سوی دیگر محدودیت های کمتری را نیز برای استفاده کنندگان به همراه دارد که باعث می شود و سایر متعلقات و لوازم جانبی مورد استفاده برای نصب کمتر نیاز باشند.

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود کانال فلکسیبل گزینه به صرفه برای ما به شمار برود، هزینه های پایین آن در طولانی مدت است. تجربه متخصصین دانیال تهویه ثابت کرده که در در طولانی مدت انواع متفاوت کانال های فلکسیبل، کمتر دچار خرابی خواهند شد و به همین دلیل گزینه های مقرون به صرفه تری هستند. صد البته نباید فراموش کرد که یکی از مزایای اصلی این محصولات، کاهش اتلاف انرژی است و همین باعث صرفه جویی بیشتر خواهد شد.

سخن نهایی

امروزه شرکت های زیادی در زمینه فروش و نصب کانال فلکسیبل فعالیت دارند. این تنوع بالا باعث می شود تا برخی از مشتریان در زمان خرید دچار سردرگمی شوند. از سوی دیگر برای خرید این محصولات حتماً باید محیط و کاربرد مورد نظر خود را با دقت بررسی کرده و در نهایت سراغ یکی از انواع مناسب این محصولات بروید.

پیشنهاد ما این است که قبل از خرید حتما با متخصصین سایت دانیال تهویه مشورت کنید و نیازهای خود را با آنها در میان بگذارید. این افراد با توجه به سطوح نیاز مختلف مشتریان سعی می کنند بهترین محصول کاربردی را در اختیار آنها قرار دهند.

 

سوالات متداول

منظور از کانال فلکسیبل چیست؟

در این مطلب توضیحات کامل برای آشنایی بیشتر با کانال فلکسیبل را در اختیار شما قرار داده ایم و با مطالعه آن می توانید کاملا با این محصول آشنا شوید.

کانال فلکسیبل در چه مواردی کاربرد دارد؟

کانال فلکسیبل را می توان در مکان های مختلفی مانند کارخانه ها و کارگاه ها، آزمایشگاه ها یا بیمارستان ها، ساختمان های تجاری و اداری، ساختمان های مسکونی و… استفاده کرد.

استفاده از کانال فلکسیبل چه مزایایی را در اختیار ما قرار می دهد؟

هزینه مقرون به صرفه، قدرت عایقی حرارتی، عمر مفید بالا، وزن سبک، انعطاف پذیری و نصب سریع و آسان تنها بخشی از مزایای کانال فلکسیبل به شمار می روند.

هزینه نصب کانال فلکسیبل چقدر است؟

بسته به محیط مورد نظر و نوع کاربری مورد نیاز مشتری هزینه نصب این محصولات متفاوت خواهد بود. اما قطعاً در طولانی مدت نسبت به سایر انواع کانال مورد استفاده در تهویه هوا به صرفه تر می باشند.

آیا استفاده از کانال فلکسیبل نسبت به کانال گالوانیزه مناسب تر است؟

انواع کانال فلکسیبل می تواند مزایای گوناگونی را نسبت به کانال های گالوانیزه یا کانال های چهارگوش در اختیار شما بگذارند. از سوی دیگر بسیاری از ضعف های مربوط به انواع کانال سنتی در این محصولات جدید برطرف شده است.