کانال فلکسیبل داکت (Flexible duct)

کانال فلکسیبل

کانال فلکسیبل یا فلکسیبل داکت (Flexible Duct) یک نوع سیستم لوله‌کشی است که برای انتقال هوا، گازها، بخارها و مایعات در سیستم‌های تهویه مطبوع، تهویه صنعتی و سایر برنامه‌های مشابه استفاده می‌شود. این داکت‌ها معمولاً از مواد انعطاف‌پذیر مانند پلاستیک، پلیمر، پلی‌اتیلن و آلومینیوم تهیه می‌شوند. مجموعه تهویه دانیال سالها با تلاش فراوان در زمینه کانال فلکسی برندی را وارد بازار رقابت کرده که امروزه از لحاظ کیفیت حرف اول را می زند و تبدیل به نامی شناخته شده در میان متخصصین و اهل فن شده و بازرگانی دانیال سعی بر این دارد تا با تولید هر چه بهتر لوله فلکسی در انواع مختلف نیاز بازار را برطرف کند.

چرا از برند کانال فلکسی flexible duct استفاده کنیم؟

در خرید کانال فلکسی باید به چند نکته توجه کرد:

از نکات مهم در زمینه کانال فلکسیبل باید به طول لوله دقت کرد به طور مثال در برخی لوله ها طوله لوله ۱۰ متری پس از باز کردن و کشیدن حتی تا ۸ متر نیز ملاحظه شده در صورتی که فلکسیبل داکت طول شاخه ۱۰ متری معمولا ۱۰ متر تا ۱۰ متر و بیست سانتیمتر می باشد و به هیچ عنوان کمتر از ۱۰ متر نخواهد بود.

از دیگر نکات قابل مشاهده فاصله مفتول ها در کانال فلکسی است که در تولیدات تهویه دانیال با برند flexible duct سعی بر این شده که فاصله مفتول ها در حد معقول طراحی و تولید شود که باعث مقاومت لوله و همچنین کارایی بهتر کانال می شود.

تفاوت FLEXIBLE DUCT با دیگر محصولات:

از دیگر دلایل تقاضای بالای کانال فلکسیبل این شرکت در بازار:

استفاده از مواد اولیه با کیفیت و درجه یک است.

به طور مثال در flexible duct  از روکش آلومینیوم با ضخامت بالا استفاده می شود.

در بسیاری از کانال های مشابه از روکش متالایز استفاده می شود.

همچنین در این محصول از سیم مفتول قوی و با قطر بیشتر استفاده می شود.

به طور کلی تهویه دانیال:

استفاده از برند فلکسیبل داکت را برای کانال فلکسی با توجه به موارد فوق پیشنهاد میکند.

همچنین flexible duct دارای ضمانت است.

با توجه به اینکه لوله مورد نظر بر اساس محیط و کارایی صحیح انتخاب شود، هر گونه مشکل از جمله طول لوله را بازرگانی دانیال پذیرفته و رضایت شما را جلب خواهد کرد.

از بازرگانی دانیال با خیال آسوده flexible duct را بخواهید.

مشخصات فنی کانال فلکسیبل:

کانال فلکسیبل کومبی

DetailTechnical specification
Q 102mm/Q 610mmdiameter range
30c/+120c-temperature range
max.30m/secair velocity
max.5000paoperating pressure
package/10mstandard from of supply
aluminum+pvcmaterial

کانال فلکسیبل مدل آلومینیومی

DetailTechnical specification
Q 100mm/Q 610mmdiameter range
30c/+120c-temperature range
max.30m/secair velocity
max.2000paoperating pressure
box/10mstandard from of supply
aluminum+metalize opp+polyestermaterial

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری (رابر)

DetailTechnical specification
Q 102mm/Q 610mmdiameter range
30c/+150c-temperature range
max.30m/secair velocity
max.6000paoperating pressure
box/6mstandard from of supply
aluminum+polyestermaterial

کانال فلکسیبل برزنتی

DetailTechnical specification
Q 80mm/Q 610mmdiameter range
30c/+80c-temperature range
max.30m/secair velocity
max.10000paoperating pressure
box/6mstandard from of supply
pvc reinforced with 300denier polyester fabricmaterial

کانال فلکسیبل با عایق پلی استر

DetailTechnical specification
Q100mm/Q 610mmdiameter range
30c/+80c-temperature range
max.30m/secair velocity
max.2500paoperating pressure
box/10mstandard from of supply
aluminum+metalize+polyestermaterial

کانال فلکسیبل مدل IFD

DetailTechnical specification
Q 102mm/Q 610mmdiameter range
30c/+100c-temperature range
max.30m/secair velocity
max.8000paoperating pressure
box/6mstandard from of supply
pvc+aluminum+polyestermaterial

به دلیل نواسانات قیمت برای قیمت گیری تماس بگیرید.

تماس با ما

محصولات FLEXIBLE DUCT

از تولیدات بازرگانی دانیال با برند flexible duct می توان انواع کانال فلکسی از نوع کانال فلکسیبل کومبی و کانال فلکسیبل IFD و کانال فلکسیبل پلی استر و کانال فلکسیبل با عایق الاستومری و کانال فلکسیبل برزنتی و کانال فلکسیبل فویلی و آلومینیومی و کانال فلکسیبل شفاف PVC و همچنین کانکتور برزنتی را نام برد.

 

کانال فلکسی
لوله فلکسیبل IFD

کانال کشی فلکسیبل

کانال کشی فلکسیبل، همان‌طور که از نام آن پیداست، لوله‌ای است که از مواد انعطاف ‌پذیر مانند لاستیک، پی‌وی‌سی، فولاد ضد زنگ یا سیلیکون ساخته می‌شود. این نوع کانال کشی به دلیل متریال به کار رفته در آن، قابلیت نصب در هر موقعیت و حتی در فضای محدود را دارد. این موضوع یکی از مزایای بزرگ این محصول است که می‌توان آن‌ها را در فضاهای تنگ که کانال‌های فلزی سنتی جا نمی‌شوند نصب کرد و تهویه مطبوع برای خانه به ارمغان آورد. اگر گوشه های تیز و زوایای زیادی در خانه دارید، کانال کشی فلکسیبل گزینه خوبی است. در ادامه این مطلب ابتدا به بررسی انواع کانال کشی های تهویه خواهیم پرداخت. سپس انواع کانال فلکسیبل را بررسی خواهیم کرد و مراحل نصب آن ها را خواهیم گفت.

 

کانال فلکسیبل

درباره کانال کشی بیشتر بدانیم

کانال کشی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تهویه است که اگر به خوبی اجرا شود، می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد. لوله مجرای، مجرای لوله‌ یا لوله مجرای هدایتی است که مواد یا انرژی را منتقل یا حذف می‌کند و به عنوان یک گذر یا کانال عمل می‌کند. لوله‌های کانال‌کشی که برای انتقال کابل‌ها، گرما و/یا سرما و همچنین مواد گازی استفاده می‌شوند، بنابراین نقش کلیدی در تعدادی از زمینه‌ها و بخش‌های تولیدی دارند. در این بخش ابتدا به بررسی انواع مدل‌های کانال کشی خواهیم پرداخت و سپس انواع کانال‌های فلکسیبل را معرفی خواهیم کرد.

برخی از کاربردهای رایج کانال کشی عبارتند از:

  • لوله‌های مجرای گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع وظیفه تضمین آسایش حرارتی و کیفیت هوا در ساخت‌وسازهای مدرن را بر عهده دارند.
  • سیستم‌های کانال‌کشی زیرزمینی برای محافظت از کابل‌ها و لوله‌های برق در ساختمان‌ها، از جمله کابل‌هایی که آب، گاز و سایر مواد را انتقال می‌دهند، کار می‌کنند. آن‌ها به محافظت از لوله‌های داخلی در برابر آسیب کمک می‌کنند (به‌عنوان‌مثال، می‌توانند به پراکندگی نشت گاز، جلوگیری از نشت آب یا آلودگی آب، در میان سایر مشکلات احتمالی کمک کنند).
  • در عملیات جوشکاری از لوله‌های مجرای فلکسیبل برای تضمین استخراج دود استفاده می‌شود
  • صنایع غذایی از لوله‌های کانال کشی برای انتقال مواد در خطوط تولید استفاده می‌کند

انواع مدل‌های لوله کشی به شرح زیر می‌باشد:

لوله‌کشی با توجه به رنگ

برای هر منطقه و کاربردی، لوله متفاوتی به کار می رود. لوله‌های داکتینگ رنگ‌های مختلفی را ارائه می‌کنند تا به اپراتورها، کارگران ساختمانی و هر کسی که به آن‌ها دسترسی دارد کمک کند تا تشخیص دهد که چه نوع ابزاری از لوله عبور می‌کند. رایج‌ترین کدهای رنگ به شرح زیر می‌باشد:

  • نارنجی: کابل برای علائم راهنمایی و رانندگی و روشنایی خیابان
  • مشکی: کابل برق کم ولتاژ در یک بافت خانگی
  • زرد: سرویس و لوله گاز
  • بنفش: کابل برای ارتباط بزرگراه
  • آبی: لوله‌های آب

کانال کشی لوله‌ها بر اساس مواد

  • لوله پی‌وی‌سی داکت و لوله‌های UPV: برای لوازم خانگی رایج هستند.
  • لوله‌های داکت فلزی گرد، مانند لوله‌های ساخته شده از فولاد گالوانیزه، در سیستم‌های کانال هوا رایج هستند.
  • پلی اتیلن (PE): یک انتخاب محبوب برای لوله‌های دیوار جامد
  • لوله‌های کانالی HDPE Twinwall برای مواردی که حفاظت اضافی لازم است، مانند تاسیسات زیرزمینی ترجیح داده می‌شود.
  • لوله‌های صلب یا فلکسیبل: یک لوله مجرای فلکسیبل به صورت کویل (مجرای مارپیچی) عرضه می‌شود و می‌تواند در زوایای مختلف خم شود. آن‌ها معمولاً از پلی اورتان (PU) و PVC ساخته می‌شوند و می‌توانند لایه‌های عایق اضافی را برای راحتی حرارتی و صوتی ارائه دهند. از سوی دیگر، مجرای صلب به یک لوله مجرای اطلاق می‌شود که غیر الاستیک است و به راحتی خم نمی‌شود.
  • لوله‌های کانالی برودتی (سرمایشی): لوله داکتینگ کرایوژنیک یک لوله مجرای عایق است که به گونه‌ای ساخته می‌شود که بتواند در برابر دماهای بسیار سرد مقاومت کند. دیدگاه‌های مختلفی در مورد اینکه چه چیزی یک لوله مجرای برودتی را تشکیل می‌دهد وجود دارد: در حالی که برخی آن‌ها را سیستم‌هایی می‌دانند که قادر به تحمل دمای -290 درجه سانتی‌گراد هستند (نماینده نقطه‌ای که مواد فولاد کربنی شروع به ایجاد شکنندگی می‌کنند). برخی دیگر معتقدند سیستم‌های لوله‌کشی برودتی آن‌هایی هستند که زیر 1500- درجه سانتی‌گراد (3000- فارنهایت) کار می‌کنند.

لوله‌های مجرای سرمایشی نقش کلیدی در حمل و نقل و پردازش صنعتی گازهای فنی مایع مانند نیتروژن، اکسیژن، بوتان، متان، گاز طبیعی مایع (LNG)، اتیلن یا آمونیاک دارند. برای ایجاد عایق موثر، لوله‌های برودتی الزامات طراحی خاصی را ارائه می‌کنند که به تضمین کارآمد و ایمن حمل و نقل و ذخیره‌سازی چنین موادی کمک می‌کند:

انتخاب مواد باید با تخصص مهندسی برودتی هدایت شود، زیرا این نوع لوله کانالی دچار خوردگی و انواع دیگر خرابی می‌شود. مواد متداول برای لوله‌های مجرای برودتی شامل فولاد ضد زنگ، آلیاژ آلومینیوم، آلیاژ مس و آلیاژ مس نیکل است. علاوه بر این، سایر مواد غیر فلزی برای اجزای مختلف در لوله‌های مجرای برودتی، از جمله پشم معدنی، فایبرگلاس، پلی اورتان، پلی اورتان، گرافول، یا تفلون تقویت شده، استفاده می‌شود.

فن‌آوری‌های عایق مناسب باید به کار گرفته شوند تا از تلفات گرما یا افزایش گرما ناشی از عوامل محیطی جلوگیری شود که سیستم را ناکارآمد و بالقوه خطرناک می‌کند. عایق ممکن است منجر به افزایش وزن و استحکام در سیستم‌های لوله‌کشی برودتی شود. به منظور تضمین عایق لازم، تعدادی از امکانات فنی وجود دارد که می‌توان به آن‌ها توجه کرد که شامل استفاده از فوم‌های منبسط شده (مانند پلی اورتان یا شیشه فوم) می‌شود. استفاده از پرلیت در سیستم‌های عایق پودری؛ استفاده از عایق خلاء؛ یا تکنیک‌های مبتنی بر پودر تخلیه شده و عایق فیبری، در میان راه‌حل‌های بالقوه دیگر.

 

کانال فلکسیبل

همچنین باید در نظر داشته باشید که تنش‌های حرارتی فوق‌العاده ایجاد شده در هنگام قرار گرفتن مواد در دمای بسیار پایین به این معنی است که مواد منقبض می‌شوند. به منظور جبران این اثر، آن‌ها باید از موادی استفاده کنند که فلکسیبلی کافی داشته باشند.

در عین حال، کاهش دما نیز می‌تواند باعث شکننده شدن مواد شود که یکی دیگر از عواملی است که در طراحی و تولید لوله‌های برودتی باید در نظر گرفته شود. قبل از شروع به کار، لوله‌های برودتی باید تحت تعدادی آزمایش قرار گیرند تا تضمین شود که می‌توانند شرایط لازم برای عملکرد کارآمد خود را تحمل کنند.

· لوله‌کشی تخته فیبر

این نوع کانال کشی با استفاده از رشته‌های فایبرگلاس ایجاد می‌شود. این رشته‌ها فشرده‌شده و سپس توسط رزین به هم متصل می‌شوند. سپس کانال را با فویل پوشانده تا از فایبرگلاس در برابر رطوبت محافظت کند. در حالی که این نوع به دلیل عایق‌بندی کامل آن سودمند است، سطح ناهموار می‌تواند کارایی جریان هوا را محدود کند و زمانی که برای تهویه استفاده می‌شود می‌تواند قالب را در خود جای دهد.

· کانال کشی مستطیلی

این نوع کانال کشی احتمالاً قابل‌تشخیص‌ترین شکل است و از فولاد گالوانیزه یا آلومینیوم ساخته شده است. آن‌ها که به عنوان کانال‌های فلزی شناخته می‌شوند، سبک وزن هستند و نصب آن‌ها نسبتا آسان است. به دلیل مواد غیر متخلخل، یکی از کمترین احتمال تشکیل قالب هستند. با این حال، در فضاهای تنگ، نصب کارآمد آن دشوار است، زیرا هر درز ناشی از یک پیچ یا گوشه، پتانسیل نشت هوا را دارد. مزیت این نوع این است که مواد بسیار بادوام و بعید است که سوراخ شوند.

· داکت برد فایبرگلاس

هنگامی که کاهش صداهای ایجاد شده توسط تهویه مطبوع یا کوره مفید یا مطلوب است، از کانال فایبرگلاس استفاده می‌شود. آن‌ها از نظر شکل و طراحی مشابه یک کانال ورق فلزی مستطیلی هستند، اما با پوشش داخلی و خارجی فایبرگلاس پوشانده شده‌اند. در حالی که این تخته مجرای صداها را به شدت کاهش می‌دهد و آن را برای یک ساختمان تجاری با دفاتر ایده آل می‌کند، به دلیل این خطر وجود دارد. فایبرگلاس آستر تمیز کردن مجرا را دشوار می‌کند و آسیب به آستر می‌تواند باعث افزایش شناور شدن فایبرگلاس در هوا شود. علاوه بر این، سطح ناصاف باعث می‌شود که باکتری‌ها و کپک‌ها راحت‌تر کنترل شوند.

· کانال کشی فلکسیبل

مواقعی وجود دارد که به دلیل زوایای عجیب و غریب یا فضا، امکان استفاده از کانال‌های سنتی و محکم ورق فلزی وجود ندارد. راه حل این بخش استفاده از یک فلز انعطاف‌پذیر است که در یک قاب سیمی پیچیده شده و سپس با پلاستیک عایق‌بندی می‌شود. فلکسیبل به این معنی است که اتصالات کمتری وجود دارد و به فرد کمک می‌کند تا از انحرافات جلوگیری کند. این نوع از کانال را می‌توان برای مقاطع طولانی بدون ایجاد نشتی استفاده کرد. با این حال، پتانسیل نشتی در درز ایجاد شده هنگام اتصال به مجرای سفت و سخت مانند مجرای ورق فلزی را دارد. در بخش بعدی به بررسی انواع کانال‌های انعطاف‌پذیر خواهیم پرداخت.

انواع مختلف کانال فلکسیبل چیست؟

یک کانال فلکسیبل نوع خاصی از کانال مورد استفاده در یک سیستم تهویه عمومی است. یکی از مزایای کانال فلکسیبل این است که می‌توان آن را در مکان‌های تنگ نصب کرد که کانال‌های استاندارد در آن جا نمی‌شوند. همچنین می‌توان از آن برای خم شدن در اطراف قسمت‌های دایره‌ای یا بیضی شکل یک سازه ساختمان استفاده کرد. این می‌تواند به ایجاد یک مکان بهینه برای سیستم کانال کمک کند و مصرف انرژی را کارآمدتر کند و در عین حال کیفیت هوا را در خانه یا ساختمان تضمین کند.

کانال فلکسیبل می‌تواند از انواع مختلفی از مواد ساخته شود. برخی از آن‌ها با آلومینیوم لمینیت شده‌اند که به عنوان ماده‌ای با کیفیت استاندارد در نظر گرفته می‌شود. مارپیچ سیم فولادی فنری نیز اغلب به عنوان ماده استفاده می‌شود و به طور کلی محصول را فلکسیبل و بادوام می‌کند. گاهی اوقات، موانع بخار پلی اتیلن برای کمک به حفظ انرژی، مجرا را احاطه می‌کنند. بسیاری از کانال‌های فلکسیبل به هیچ ابزاری برای برش یا تثبیت نیاز ندارند که به طور بالقوه می‌تواند نصب را ساده کند.

طول عمر یک مجرای فلکسیبل می‌تواند متفاوت باشد. بیشتر محصولات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا زمانی که خانه دوام می‌آورند. این گزینه خوبی است، زیرا به این معنی است که کانال‌ها نیازی به تعویض ندارند. طول عمر عمومی معمولاً از سازنده‌ای به سازنده دیگر متفاوت است.

بیشتر کانال‌ها برای رعایت استانداردهای ایمنی مانند مقررات کیفیت هوا ساخته می‌شوند. سایر محصولات بر سازگاری با محیط زیست تاکید دارند. بسیاری از تولیدکنندگان کانال‌های فلکسیبلی تولید می‌کنند که می‌سوزند اما در آتش بخارهای خطرناکی منتشر نمی‌کنند. انواع دیگر محصولات برای مقاوم بودن در برابر آتش آزمایش شده‌اند.

برخی از مجاری فلکسیبل ممکن است در اثر اشعه ماوراء بنفش آسیب ببینند. اگر خیلی نزدیک به سیستم‌های روشنایی قرار گیرند، می‌توانند شکننده شوند یا حتی بشکنند. معمولاً یک سازنده به وضوح روی بسته‌بندی محصول بیان می‌کند که آیا مجرای فلکسیبل در معرض آسیب اشعه UV است یا خیر.

یک کانال فلکسیبل می‌تواند عایق یا بدون عایق باشد. این یک تفاوت مهم است، زیرا محصولات عایق‌بندی شده می‌توانند به حفظ انرژی و در عین حال کمک به حفظ هوای پاک کمک کنند. برخی از کانال‌ها با موادی مانند فایبرگلاس عایق حرارتی هستند. محصولاتی که از عایق فایبر گلاس استفاده می‌کنند، 100% بدون فرمالدئید نیستند، زیرا تمام این عایق ها حاوی مقداری فرمالدئید هستند. (این گاز بد بو به راحتی از سوخت ناقص ترکیبات کربن‌دار حاصل می‌شود و در دود حاصل از آتش سوزی جنگل‌ها و دود خودروها نیز مقادیری از آن وجود دارد. فرمالدئید در اکثر مواقع به عنوان ماده‌ی نگهدارنده در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.)

 

کانال فلکسیبل

بسیاری از کانال‌های فلکسیبل با مواد ضد باکتری عایق‌بندی شده‌اند. این می‌تواند به جلوگیری از رشد باکتری‌ها و سایر قارچ‌ها در داخل مجرا کمک کند که می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد. همچنین تفاوت‌هایی در نحوه بسته‌بندی کانال‌های فلکسیبل برای ارسال به کاربران وجود دارد. اکثر محصولات در اندازه استاندارد 10 متر عرضه می‌شوند. آن‌ها همچنین ممکن است در کارتن یا پلی کیسه بسته‌بندی شوند. این می‌تواند در مواردی که کانال‌های فلکسیبل نیاز به حمل و نقل دارند و نگرانی در مورد کمبود فضا وجود دارد، مهم باشد.

مدل‌های رایج کانال انعطاف‌پذیر در ایران به شرح زیر است:

1- کانال فلکسیبل کومبی

یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های کانال فلکسیبل، با نام کومبی شناخته می‌شود که به شکل خرطوم فیل بوده و برای انتقال هوا یک نقطه به نقطه ای دیگر استفاده می‌شود. از یک لایه فویل آلومینیوم تقویت شده به همراه پلی استر و لایه پوششی PVC تهیه می‌شود. این کانال به کمک فنر فولادی جمع می‌شود که به آن حجم می‌دهد. کانال فلکسیبل کومبی در بازار ایران معمولا در قطرهای ۱۰-۱۵-۲۰-۲۵-۳۰-۳۵-۴۰ تولید و عرضه می‌گردد. طول شاخه‌های بسته‌بندی شده در هر کارتن کانال فلکسیبل کومبی ۱۰ متر می‌باشد. مقاومت دمایی آن از ۲۰- تا ۱۰۰+ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

این نوع از کانال‌ها، برای طیف وسیعی از سیستم‌های تهویه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه کانال فلکسیبل کمبی از مواد سبک مانند آلومینیوم، پلی استر و پی‌وی‌سی ساخته شده است، به طور خاص برای سیستم‌های فشار کم، متوسط و فشار بالا طراحی شده است و به همین خاطر در برابر رطوبت، محیط‌های اسیدی و قلیایی بسیار مقاوم است.

از مزایای کانال کومبی می‌توان به فلکسیبلی بالا (به دلیل ساختار خرطوم شکل)، وزن سبک و کم، استحکام بالا، نصب راحت، مقاومت بسیار زیاد در برابر محیط‌های قلیایی و اسیدی، قابلیت فشردگی بالا برای حمل و نقل و مقاومت در برابر رطوبت اشاره کرد. از این محصول می‌توانید در سیستم‌های تهویه مطبوع مناطق تجاری، صنعتی، اداری و… استفاده کنید.

این کانال در مقابل حریق و آتش، گازهای سمی آزاد نمی‌کند. به دلیل مقاومت بالا و قیمت مناسب کانال فلکسیبل کومبی، مورد استفاده بیشتر در بین کانال‌های فلکسیبل عایق دار قرار گرفته است. هم‌چنین فلکسیبلی بالای این کانال، باعث شده است مورد استقبال مهندسان قرار بگیرد.

برای استفاده از کانال فلکسیبل کمبی مراحل زیر را دنبال کنید:

این لوله‌های خرطومی با بست استیل و یک قفل که جنس ان نیکل است به هم اتصال پیدا می‌کنند. طول این بست ها معمولا 30 متر است که به صورت حلقه‌ای در بازار وجود دارند. بسته‌ای کانال‌های فلکسیبل نسبت به بسته‌ای قدیمی که به آن کمربند گفته می‌شود از کیفیت بهتری برخوردارند.
برای نصب این کانال ابتدا باید اندازه موردنظر را مشخص و سپس کانال کمبی را برش یزنیم. برای اتصال می‌توانیم از بست و طوقه استفاده کنیم. به این صورت که دور محل برش خورده طوقه می‌اندازیم و بست استیل را در محل قرار می‌دهیم. در انتها با کمک یک قفل کار را محکم می‌کنیم. برای طرف دیگر نیز همین کار را انجام می‌دهیم.

 

کانال فلکسیبل

2- کانال فلکسیبل IFD

این نوع کانال خرطومی در ایران بر اساس استاندارد EN 13180 تولید می‌شود. کاربرد آن معمولا در سیستم‌های تهویه مطبوع در مسیرهای رفت و همچنین انشعابات کانال‌های سرمایش و گرمایش می‌باشد. این نوع کانال فلکسیبل در زمان حریق گاز سمی از خود متصاعد نمی‌کند. به دلیل استفاده از پلی استر در لایه داخلی کانال فلکسیبل و دستیابی به سطح نرم، اصطکاک هوا و افت فشار حداقل بوده و محیط داخلی در برابر رشد باکتری‌ها مقاوم می‌باشد. این نوع کانال فلکسیبل، هوابند و مقاوم در برابر ضربه و پارگی می‌باشد. کانال فلکسیبل IFD معمولا به سبک بودن بیش از اندازه و مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت معروف هستند. ساختار کانال فلکسیبل IFD از سه لایه به شرح زیر تشکیل می‌شود:

لایه اول: در لایه نخست این کانال‌های فلکسیبل که لایه داخلی است از فویل آلومینیوم لمینت شده می‌باشد.
لایه دوم: در لایه دوم که لایه میانی خوانده می‌شود، از یک لایه فوم فشرده از جنس پلی استر پوشش داده می‌شود که به عنوان عایق حرارتی به کار گرفته می‌شود.
لایه سوم  در آخر که لایه خارجی خوانده می‌شود و جنس آن پی‌وی‌سی  PVC است؛  به عنوان محافظ به کار گرفته می‌شود.

این محصول در شاخه‌های شش متری و در قطرهای 4 تا 14 ساخته می‌شود. مقاومت حرارتی آن‌ها از کانال فلکسیبل کومبی بیشتر بوده و در بازه -25 تا 120 می‌باشد.

3- کانال فلکسیبل پلی استر

کانال فلکسیبل پلی استر جزو محبوب‌ترین کانال برای سیستم‌های اسپلیت کانالی است؛ پس از تولید کانال فلکسیبل با عایق پلی استر، اروپا و امریکا برای سیستم‌های داکت اسپلیت خود از این نوع کانال استفاده کردند. کانال فلکسیبل پلی استر متشکل از لایه درونی از جنس آلومینیوم، لایه میانی شامل فوم فشرده پلی استر و لایه خارجی از جنس آلومینیوم و یا پی‌وی‌سی است.

4- کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری در بازار ایران باکیفیت ترین نوع محصول است که ویژگی‌های بسیاری از جله هوارسانی و عایق بودن را دارد. کیفیت کانال فلکسیبل پیش عایق الاستومری به‌طور ویژه مورد تایید سازمان استاندارد و مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفته است. این محصول با عایق الاستومری و روکش آلومینیوم لمینت شده تولید می‌شود که با تکنولوژی روز دنیا و ماشین آلات مدرن تهیه شده و به بازار عرضه می‌گردد.

تفاوت کانال فلکسیبل الاستومری با سایر نمونه‌های کانال فلکسیبل این است که سایر مدل‌ها با عایق پشم‌ شیشه‌ یا پلی استر، عایق شده‌اند. بنابرین علاوه بر تاثیرات منفی و تخریب کننده‌ی زیست محیطی بر سلامت انسان نیز اثر نامطلوب دارد.

از دیگر اشکالات نمونه‌های قبلی کانال فلکسیبل (پشم شیشه دار یا پلی استردار)، جاگیری؛ حجیم بودن و عمر کوتاه آن‌ها است. ولی استفاده از عایق الاستومری در ساختار کانال فلکسیبل به راحتی این معضل را برطرف نموده است.

کانال فلکسیبل پیش عایق الاستومری با ساختار یکپارچه در زمان تولید از جمله داکت های هوا با مقاومت بالا به شمار می‌آید. همان‌طور که اشاره گردید این محصول دارای عمر مفید بالا بوده و جهت مدت طولانی قابل بهره‌وری و استفاده می‌باشد. کانال فلکسیبل الاستومری در عین سبکی دارای انعطاف‌پذیری بسیار بالا می‌باشد. عایق مورد استفاده در این محصول دارای ضریب انتقال حرارتی بسیار پایین بوده و مانع انتقال حرارت، صوت و رطوبت از داخل کانال به بیرون و بالعکس می‌گردد.

همچنبن در سیستم‌های تهویه مطبوع، جهت سیستم رفت‌وبرگشت هوا و همچنین به‌تناسب فصل، جهت گرمایش و سرمایش محیط کاربرد دارد. کانال فلکسیبل در ساختار درونی خود دارای سطحی متوازن و یکنواخت بوده و در کل افت فشار بسیار پایینی در مسیر هوا ایجاد می‌کند که این افت فشار نیز در راندمان کلی قابل اغماض می‌باشد. ساختار فشرده‌ی عایق کانال فلکسیبل الاستومری، به‌طور چشمگیری از انتقال صوت یا زوزه در مسیر هوا پیشگیری می‌کند. استفاده از کانال فلکسیبل پیش عایق الاستومری به‌صورت یک کانال هوای تمیز عمل می‌کند و مانع از بروز هرگونه حساسیت و آلرژی در محیط برای افراد می‌شود. کانال فلکسیبل پیش عایق الاستومری در گستره دمایی بین ۳۰- تا ۱۱۰+ درجه سانتی‌گراد به‌طور کاربردی مقاوم است. از جمله مزایای کاربرد کانال فلکسیبل با عایق الاستومری امکان نصب سریع، آسان و راحت آن است به شکلی که نیازی به هیچ نوع پوشش بیشتر و اضافی نیست.

از اجزای تشکیل دهنده کانال فلکسیبل عایق الاستومری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لایه داخلی: از جنس آلومینیوم لمینیت شده با مفتول فلزی می‌باشد.
  • لایه میانی: از یک لایه عایق الاستومری به ضخامت ۳ میلی‌متر تشکیل یافته که ضخامت عایق الاستومری با توجه به سفارش‌ها خاص، می‌تواند ۶ میل یا ۹ میل هم باشد.
  • لایه بیرونی: جدار بیرونی کانال فلکسیبل پیش عایق نیز از یک لایه فویل آلومینیوم لمینیت شده‌ی ضخیم که در برابر پارگی و ضربه مقاوم است تشکیل یافته.

مقایسه کانال فلکسیبل پیش عایق الاستومری با عایق پشم شیشه:

۱-اولین و مهم‌ترین مزیت کانال فلکسیبل پیش عایق الاستومری نسبت به کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه این است که به لحاظ زیست محیطی بسیار پاک و بی عوارض است و از نظر عوارض زیستی و امراض ناشی از انتشار ذرات پشم شیشه مصون می‌باشد. در بسیاری از گزارش‌های پزشکی، تنفس مستقیم غبار پشم شیشه باعث افزایش نرخ ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان ریه گردیده و اکیدا توصیه می‌گردد در مقایسه بین پشم شیشه و عایق الاستومری تا حد امکان از عایق الاستومری استفاده گردد تا هم مجری و هم کاربر از خطرات و عوارض زیست محیطی ناشی از انتشار گرد و غبار پشم شیشه مصون بمانند.

۲- عایق الاستومری کانال فلکسیبل به خاطر ساختار سلول بسته، مقاومت بسیار بالایی در مقابل رطوبت، بخارات، گردوغبار و آلاینده‌ها دارد، اما عایق پشم‌شیشه‌ی کانال فلکسیبل به خاطر ساختار متخلخل و فیبری، در برابر رطوبت و نفوذ آب و بخار، مقاومت چندانی نداشته و با نفوذ رطوبت و بخارات به درون کانال فلکسیبل، مقاومت حرارتی آن به شدت کم می‌شود، به همین دلیل استفاده از کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه در مکان‌های سر باز و جاهایی که امکان بارش و موارد مشابه (مثل محیط‌های شرجی) وجود دارد توصیه نمی‌شود.

۳-نصب کانال فلکسیبل با عایق الاستومری، نسبت به نصب کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه بسیار کم دردسرتر، آسان‌تر و بدون عوارض می‌باشد.

۴-عایق الاستومری کانال فلکسیبل در برابر هرگونه خوردگی مقاوم‌تر از پشم شیشه می‌باشد (پشم شیشه کانال فلکسیبل به راحتی و به شدت دچار خوردگی می‌شود).

۵-عمر مفید عایق الاستومری کانال فلکسیبل به مراتب بیشتر از پشم شیشه در کانال فلکسیبل می‌باشد.

۷- کانال فلکسیبل با عایق الاستومری دارای هوابندی کامل می‌باشد و از هرگونه نشتی هوا نیز مصون می‌باشد.

۸- به علت ضد آتش بودن عایق الاستومری، استفاده از آن نسبت به پشم شیشه در کانال فلکسیبل رواج بیشتری یافته است.

۹-مقاومت عایق الاستومری در برابر فشار هوا بسیار بیشتر از پشم شیشه می‌باشد.

این محصول قطرهای ۱۰ تا ۴۰ سانت و در شاخه‌های ۶ متری تولید و به بازار عرضه می‌گردد.

 

کانال فلکسیبل

5- کانال فلکسیبل برزنتی

کانال فلکسیبل برزنتی در فضاهایی که دارای سقف کاذب بوده یا محیط‌های سربسته دارند بسیار متداول می‌باشد. ساختار و جنس این محصول از الیاف پلی استر روکش شده به همراه pvc و فنر فولادی برای شکل‌گیری و حجم دهی است… کانال فلکسیبل برزنتی در محدوده‌ی قطرهای ۱۰-۱۵-۲۰-۲۵-۳۰-۳۵-۴۰-۴۵-۵۰-۵۵-۶۰ سانتیمتر تولید گشته و عموماً در شاخه‌های ۶ و ۵ متری بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌گردد.  میزان مقاومت دمایی کانال فلکسیبل برزنتی بین ۱۰- تا ۷۰+ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

از جمله ویژگی‌ها و مزایای کانال فلکسیبل برزنتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

الف- استحکام کششی بالای کانال فلکسیبل برزنتی .

ب- انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ی کانال فلکسیبل برزنتی .

پ- وزن سبک و قابلیت حمل آسان.

ت- مقاومت در برابر ارتعاش.

ج- عایق نسبی حرارت و برودت

چ- حمل و نصب آسان

ح- قابلیت فشردگی بالا برای بسته‌بندی در بیشترین طول.

از کانال فلکسیبل برزنتی بیشتر در سیستم تهویه ساختمان‌های مسکونی ، تجاری، اداری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تخلیه غبارهای سبک نقش ویژه‌ای دارد.

6- کانال فلکسیبل فویلی

کانال فلکسیبل فویلی آلومینیومی، ساخته شده از دو لایه فویل آلومینیوم به همراه دولایه پلی استر لمینیت شده که توسط فنر فولادی مستحکم شده‌اند.

طول استاندارد کانال فلکسیبل فویلی آلومینیومی ۱۰ متر می‌باشد و در سایز های ۴″ الی ۲۰″ قابل عرضه می‌باشد.

از ویژگی‌های کانال فلکسیبل فویلی آلومینیومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک‌ترین نوع خرطومی
  • انعطاف‌پذیری زیاد
  • مقاوم در برابر سایش
  • مقاوم در برابر پوسیدگی
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • قابلیت فشردگی زیاد (بسته‌بندی و حمل آسان)
  • مقرون به صرفه برای استفاده در محیط‌های محفوظ

این محصول در هوای رفت پکیج یونیت‌ها، کولرهای آبی، فن کویل‌های کانالی و داکت اسپلیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

7- کانال فلکسیبل شفاف PVC

از دیگر انواع لوله‌های فلکسی، کانال فلکسیبل PVC شفاف است که به دلیل ظاهر و همچنین کاربرد از انواع خاص لوله فلکسی محسوب می‌شود. این نوع لوله فلکسی معمولا در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها و مجموعه‌های داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله‌های فلکسی از یک لایه PVC سفید رنگ شفاف بسیار ضخیم و با توجه به ضخیم بودن و سنگین بودن PVC از فنر محکم‌تری نیز تشکیل شده است. لوله فلکسی پی‌وی‌سی شفاف در شاخه‌های 6 متری تولید می‌گردد.

بیشترین استفاده از این لوله فلکسی در کلین روم‌ها است.

کانال فلکسیبل PVC دارای انعطاف‌پذیری بالا و از جنس پی‌وی‌سی و تقویت شده با فنر تهیه شده است.

از ویژگی‌های کانال فلکسیبل PVC شفاف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در مقابل فعالیت‌های شیمیایی مقاوم می‌باشد.
    • موجود باضخامت‌های مختلف فنر و بدنه برای کاربردهای سبک و سنگین
    • این محصول به صورت شفاف و یا بی‌رنگ می‌باشد.
    • قابلیت اتصال فنر به زمین جهت تخلیه جریان الکتریسته (مخصوص انتقال مواد)
    • این محصول دارای خاصیت فنری قوی و انعطاف‌پذیر و در برابر کشش مستحکم می‌باشد.
    • از این محصول در محیط‌های بیمارستانی و داروسازی بسیار کاربرد دارد.
    • این محصول در شاخه‌های 6 متری و در قطرهای 3 تا 90 سانتیمتر تولید می‌شود.
    • مقاوم در محدوده دمایی 100+ تا20- درجه سانتی‌گراد

مجموعه تهویه دانیال مهر و موم‌ها با تلاش فراوان در زمینه کانال فلکسی برندی را وارد بازار رقابت کرده که امروزه از لحاظ کیفیت حرف اول را می‌زند و تبدیل به نامی شناخته شده در میان متخصصین و اهل فن گردیده است. انواع محصولات فلکسی که در این بخش معرفی کردیم؛ اعم از کانال فلکسیبل کومبی، کانال فلکسیبل IFD، کانال فلکسیبل پلی استر، کانال فلکسیبل با عایق الاستومری، کانال فلکسیبل برزنتی، کانال فلکسیبل فویلی و آلومینیومی، کانال فلکسیبل شفاف PVC و کانکتور برزنتی از مجموعه دانیال قابل سفارش و خریداری است.

در خرید کانال فلکسی باید به چند نکته توجه کرد:

از نکات مهم در زمینه کانال فلکسیبل باید به طول لوله دقت کرد به طور مثال در برخی لوله‌ها طول لوله ۱۰ متری پس از باز کردن و کشیدن حتی تا ۸ متر نیز ملاحظه شده در صورتی که فلکسیبل داکت طول شاخه ۱۰ متری معمولا ۱۰ متر تا ۱۰ متر و بیست سانتیمتر می‌باشد و به هیچ عنوان کمتر از ۱۰ متر نخواهد بود.

از دیگر نکات قابل مشاهده فاصله مفتول‌ها در کانال فلکسی است که در تولیدات تهویه دانیال با برند flexible duct سعی بر این شده که فاصله مفتول‌ها در حد معقول طراحی و تولید شود که باعث مقاومت لوله و همچنین کارایی بهتر کانال می‌شود.

مزیت‌های کانال کشی فلکسیبل برای مصارف صنعتی

1. انعطاف‌پذیری

کانال کشی فلکسیبل از ماده‌ای ساخته شده است که به راحتی خم می‌شود و می‌تواند در فضاهای فشرده حتی زیرزمین جا شود. این لوله‌های مجرای می‌توانند در هر جهتی حرکت کنند و انعطاف‌پذیری آن‌ها را بادوام و نشکن می‌کند، بنابراین نصب این کانال‌ها آسان‌تر می‌شود. فلکسیبلی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا هوا، دود، مواد را از یک مکان به مکان دیگر منتقل کنند.

2. دوام

کانال‌های فلکسیبل بادوام هستند زیرا نیازی به تعویض سریع ندارند و استفاده از آن‌ها تا 25 سال طولانی می‌شود و از مواد مرغوب ساخته شده‌اند که باعث می‌شود در حین انتقال مواد از جایی به مکان دیگر نشکن و در برابر هر مکانی آسیب ناپذیر باشند. مواد سمی که به دلیل مقاوم بودن در برابر حرارت می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند.

3. تهویه هوا

تهویه هوا در صنایع از طریق کانال‌های فلکسیبل انجام می‌شود که جریان صاف هوا را به داخل یا خارج ساختمان می‌دهد. این‌ها برای مدیریت درجه حرارت در محل با استفاده از هوای سرد و گرم استفاده می‌شوند که جو محیط کار را حفظ می‌کند. می‌توان از آن به عنوان اگزوز برای مکش هوای گرم انباشته شده در محل کار استفاده کرد که ممکن است به دلیل افزایش دما سلامت کارگران را به خطر بیندازد یا به ماشین‌آلات آسیب برساند.

4. کیفیت آنتی استاز

کانال کشی فلکسیبل به صنایع شیمیایی کمک می‌کند زیرا داخل آن‌ها دارای یک ورق عایق به کاررفته است که آن‌ها را ضد استاز می‌کند و به صنایع اجازه می‌دهد تا مواد سمی را با خیال راحت بدون هیچ گونه خطر نشت و خطری برای سلامت افراد اطراف جابجا کنند. گازهای قابل اشتعال را می‌توان به راحتی از طریق آن‌ها حمل کرد که در تولید در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود.

5. جابجایی مواد

این کانال‌ها نه تنها برای تهویه هوا یا جابجایی دودهای سمی، بلکه برای جابجایی مواد در صنایع نیز مناسب هستند. در صنایع بزرگ که مناطق تولید زیادی وجود دارد و مواد باید به طور مستمر از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل شوند، هزینه کار و حمل و نقل افزایش می‌یابد اما استفاده از کانال کشی فلکسیبل برای این منظور بسیار سودمند و مقرون به صرفه است.

این کانال‌ها از قسمت داخلی سطح صافی دارند و از کیفیت سختی ساخته شده‌اند، بنابراین می‌توان هر نوع ماده اولیه را به راحتی و بدون هیچ گونه آسیبی به شیلنگ یا مواد حمل کرد. حتی صنایع غذایی نیز از این کانال‌ها برای انتقال مواد تشکیل دهنده خود به مناطق مختلف تولید استفاده می‌کنند.

اگرچه ممکن است مزیت‌های سیستم تهویه مطبوع کمتر قابل مشاهده باشد یا کمتر مورد توجه قرار گیرد، نحوه کانال کشی و نوع آن از اهمیت حیاتی برخوردار است. کانال کشی بخشی از سیستم شماست که هوا را از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌کند. اگر مجرای مناسب را نصب نکنید، با خطر از دست دادن کارایی و افزایش هزینه مواجه خواهید شد. گزینه‌های مختلفی در دسترس هستند، بنابراین داشتن یک درک کلی از روش نصب می‌تواند مفید باشد. به همین خاطر در ادامه این مطلب به آموزش چگونگی نصب کانال فلکسیبل خواهیم پرداخت و نکات آن را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. ‌

کانال فلکسیبل

معایب کانال کشی فلکسیبل

اکنون که با مزایای این محصول آشنا شدیم، بهتر است معایب آن را نیز بشناسیم.

  • کانال‌های فلکسیبل می‌توانند جریان هوا را بیشتر از کانال‌های فلزی محدود کنند. جریان هوای بیشتر به معنای بهره‌وری بهتر سیستم تهویه است، اما کانال‌های فلکسیبل بیشتر در معرض تداخل ناشی از فشرده سازی، گیرکردن و پیچ‌خوردگی هستند. اگر کانال‌ها در اتاق زیر شیروانی یا فضای خزنده ذخیره‌سازی نصب شوند که جعبه‌ها یا سایر اقلام را می‌توان در مقابل آن‌ها فشار داد، این نیز می‌تواند جریان هوا را کاهش دهد. این کاهش بهره‌وری می‌تواند به معنای افزایش قبوض انرژی باشد.
  • دوام نیز یکی از مشکلات کانال کشی فلکسیبل است. این محصول به اندازه کانال فلزی دوام نمی‌آورد، نازک است و می‌تواند به راحتی سوراخ شود و مانند فلز در برابر سایش و پارگی معمولی مقاومت نمی‌کند. با گذشت زمان، مجاری فلکسیبل می‌توانند شکننده شوند و حتی با یک لمس جزئی بشکنند یا ترک بخورند.
  • نصب کانال‌های منعطف در ابتدا باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود، اما باید نسبتاً اغلب و مدت‌ها قبل از فلزکاری آن را تعویض کنید. این بدان معناست که تا زمانی که در خانه خود زندگی می‌کنید چندین بار همان هزینه اولیه را متحمل خواهید شد. برای راه حل طولانی مدت تر، کانال‌های فلزی انتخاب بهتری است.
  • کانال کشی فلکسیبل از یک ماده نازک و قابل انعطاف ساخته شده است. این نه تنها دوام آن را نسبت به فلز کمتر می‌کند، بلکه به این معنی است که کانال‌های فلکسیبل در کوتاه مدت بیشتر آسیب می‌بینند. نصب مواد بدون آسیب رساندن به آن دشوار است، زیرا پارگی و پارگی می‌تواند به راحتی اتفاق بیفتد. آفاتی مانند موش‌ها و برخی از حشرات می‌توانند از طریق مواد غذا بخورند و باعث ایجاد پارگی و سوراخ‌هایی شوند که ترمیم آن‌ها ممکن است غیرممکن باشد. هر جسم نوک تیز که خیلی نزدیک به مجاری ذخیره شود می‌تواند به راحتی از طریق مجاری نیز برش دهد. اگر نصاب‌های شما مراقب نباشند، ممکن است در نهایت برای تعویض بخش‌های آسیب دیده هزینه بیشتری بپردازید.

مراحل نصب کانال فلکسیبل

مجرای فلکسیبل همان لوله فویل عجیب و غریب است که به نظر می‌رسد برای ناسا یا چیزی ساخته شده است. این در واقع فقط یک لوله است که هوا از آن عبور می‌کند. یا همان‌طور که در بسیاری از خانه‌ها وجود دارد، برای جابجایی با مشکل مواجه می‌شود.

توجه داشته باشید درصورتی که کانال فلکسیبل با دقت و ظرافت نصب نشود؛ نتیجه جریان هوا ضعیف و سیستم‌های تهویه ناکارآمد می‌شود. در ادامه مراحل نصب این محصول را آورده‌ایم:

1- اندازه‌گیری و انجام برش‌های لازم

در ابتدا باید فاصله خروجی بین کانال خرطومی فلکسیبل و پلنیوم باکس را تنظیم کنید تا بتوانید اندازه‌گیری لازم را به درستی انجام دهید. سپس با استفاده از سیم‌چین و چاقو، اندازه موردنظر را برش دهید و به طور مناسب جداسازی نمایید تا بتوانید به سراغ مراحل بعدی بروید.

2- بیرون کشیدن لایه بیرونی کانال خرطومی فلکسیبل

بعد از این مرحله بایستی لایه بیرونی کانال خرطومی فلکسیبل را ده اینچ بیرون بکشید. برای بیرون کشیدن لایه بیرونی می‌توانید لایه خارجی را به بیرون بکشید، سپس آن را با استفاده از بست لایه داخلی جمع کنید و در آخر آن را به حالت عادی رها نمایید.

3- چسب‌کاری اطراف پلنیوم باکس

بعد از بیرون کشیدن لایه خروجی کانال خرطومی فلکسیبل، باید اطراف پلنیوم باکس خودتان را با استفاده از چسب ماستیک، چسب‌کاری کنید و لایه داخلی این کانال را دورتا دور این پلنیوم باکس بکشید تا به طور کامل اتصال داده شود و بچسبد.

4- اتصال بیشتر با استفاده از بست فلزی

بست فلزی کمک می‌کند تا بتوانید پلنیوم باکس را بهتر به لایه داخلی کانال فلکسیبل انتقال هوا متصل کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از پیچ‌گوشتی و کمربند پلاستیکی محل را با بست فلزی محکم‌تر و سفت‌تر نمایید تا از این بابت خیالتان راحت شود.

5- اتصال لایه بیرونی و پلنیوم باکس

لایه بیرونی که در مرحله دوم جمع کرده بودید را باز کنید تا به طور کامل با پلنیوم باکس هماهنگی و تطبیق لازم را داشته باشد. سپس با استفاده از چسب داکت این دو قسمت به همدیگر متصل نمایید تا به هم کاملا بچسبنند و هیچ نقطه جدایی نداشته باشند.

  • اتصال کامل کانال به داکت اسپلیت و به کار انداختن آن

بعد از این کار کانال خرطومی فلکسیبل را در محل خروجی و به صورت کاملا صاف قرار دهید تا بتوانید از اتلاف انرژی آن جلوگیری کنید و در آخر این کانال را به داکت اسپلیت خودتان متصل کنید و از آن استفاده نمایید.

نکات تکمیلی نصب کانال فلکسیبل

  • در هنگام نصب کانال فلکسیبل انتقال هوای داکت اسپلیت از دستکش استفاده نمایید تا از آسیب دیدن احتمالی دست‌هایتان جلوگیری کنید.
  • طبق دستورالعمل آتش‌نشانی باید توجه داشته باشید که نباید از کانال خرطومی فلکسیبل با طول بیشتر از دو طبقه استفاده نمایید.
  • فاصله کانال خرطومی فلکسیبل باید از تجهیزات گرم،  حداقل ده سانت فاصله داشته باشد و دور از دمای صد و بیست درجه سانتی‌گراد باشد.

مهم ترین نکات حین نصب کانال فلکسیبل

یکی از وضایف مهم کانال‌های فلکسیبل یا همان کانال‌های فلکسیبل، این است که کارایی جریان هوا را به حداکثر برساند.

کانال‌های انعطاف‌پذیر می‌توانند با کاهش تعداد مفاصل و پیچ‌ها در یک پروژه و رفع نیاز به زانو و آفست، نصب را سرعت بخشند. این محصولات همچنین به راحتی با اتصالات بیضی و همچنین گرد مطابقت دارند؛ اما ویژگی‌های فیزیکی کانال‌های انعطاف‌پذیر که مزیت‌هایی را ایجاد می‌کنند، در صورت عدم مراقبت در هنگام نصب، منشأ مشکلات بالقوه هستند. اولین قدم خوب، یا البته، اطمینان از برقراری ارتباط موثر بین همه طرف‌های درگیر، از جمله طراحان، قاب‌سازها، لوله‌کشی و برق هنگام نصب کانال‌های انعطاف‌پذیر است.

اما داشتن وسایل کمک بصری هنگام بحث، نظارت یا بازرسی ضرری ندارد. در این بخش به بررسی اصول طراحی و نصب کانال فلکسیبل خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید جریان هوا پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد و بی‌احتیاطی یا بی‌توجهی به این بهترین شیوه‌ها واقعاً می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری وارد کند.

1. مجاری را با ماستیک ببندید.

همه مجاری باید با استفاده از ماستیک مجرای درجه‌بندی‌شده آب بندی شوند و مجاری فلکسیبل باید با بسته‌بندی در همه کانکتورها در جای خود نگه داشته شوند. در حالت ایده آل، همه مجاری باید در فضای مطبوع قرار گیرند. این مورد معمولاً برای کانال‌هایی است که از سقف یا زیرانداز یا بین تیرچه‌ها عبور می‌کنند تا زمانی که سیستم کف در بالای یک زیرزمین مطبوع یا فضای خزنده قرار گیرد.

کانال فلکسیبل

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که کانکتور چیست؟

یکی از مهم ترین لوازم جانبی مورد نیاز هنگام نصب کانال تهویه کانکتور است. با توجه به لرزش و نویزهای مزاحم که هنگام کارکرد پروانه‌ی فن‌ها در کانال‌های تهویه ایجاد می‌شود، باید از هرگونه اتصال مستقیم دستگاه به کانال یا داکت هوا پرهیز نمود.  در چنین مواردی باید از محصولی بنام کانکتور برزنتی استفاده نمود.

کانکتور برزنتی با توجه به ساختار و ماهیت خود، به راحتی از انتقال لرزش و اصوات مزاحم از لرزش و کارکرد پروانه‌ی فن دستگاه‌ها جلوگیری و در نهایت موجبات آرامش بیشتر کاربر را فراهم می‌نماید.

در واقع کانکتور برزنتی از یک طرف به دهانه دستگاه هواساز یا مکنده نصب و از طرف دیگر به ابتدای لاین هوا متصل شده و از ارتباط فیزیکی و فلزی بین دستگاه و کانال هوا جلوگیری کرده و لرزش و صدا را در ساختار خود دفع و به لحاظ کارکرد هم یک رابط هوایی مناسب بین دستگاه و لاین هوا محسوب میگردد.

در گذشته کانکتور برزنتی که صرفاً به‌صورت توپی (مثل توپ‌های پارچه‌ای) تولید و عرضه می‌گردید، مجری بر اساس محیط دهانه‌ی دمنده  و همچنین فاصله‌ی دمنده تا کانال هوا را مورد توجه قرار داده و بر اساس این اطلاعات کانکتور برزنتی را از توپ برزنتی جدا کرده و در محل موردنظر نصب می‌نمود؛ اما امروزه با توجه به ساخت دستگاه‌های اتوماتیک کانکتور برزنتی، این امر به‌صورت ماشینی و در زمان بسیار کوتاه امکان‌پذیر گشته است.

در روش نوین، کانکتور برزنتی در عرض های استاندارد از قبیل ۱۸-۲۴-۳۰-۳۶ و ۴۲ سانتی تولید و به بازار عرضه می‌گردد.

در کانکتور برزنتی که به‌وسیله دستگاه تولید می‌گردد، در دو طرف عرض کانکتور برزنتی دو تسمه‌ی ورقی در عرض‌های استاندارد قرار گرفته تا بتوان هردو طرف کانکتور برزنتی را در دو سمت دستگاه و کانال هوا به‌صورت فابریک متصل نموده و قابلیت هوابندی ایجاد نمود.  کانکتور برزنتی یک نوع رابط متصل شونده‌ی منعطف می‌باشد که از انتقال ارتعاشات صوتی، برودت و حرارت نیز ممانعت به عمل می‌آورد.  لازم به ذکر است از کانکتور برزنتی هم در سیستم‌های سرمایش و هم در سیستم‌های گرمایش استفاده می‌شود. در اینجا لازم به ذکر است اگر حرارت دستگاه‌های گرمایشی بالا باشد باید جنس برزنت کانکتور برزنتی از نوع نسوز باشد.

از جمله مزایای کانکتور برزنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برزنت کانکتور برزنتی در وسط دو تسمه ورق گالوانیزه به روش سیستم قفل متناوب چندگانه به هم متصل شده و جداناپذیر می‌گردد. این ‌اتصال قفلی چندگانه باعث هوابند و آب‌بندی نقاط اتصالی کانکتور برزنتی می‌گردد و فضای خالی بین دستگاه و کانال هوا به راحتی از استهلاکات هوای آزاد، نورخورشید، آب باران و برف مصون می‌ماند.
  • ازکانکتور برزنتی به راحتی برای مقاطع چهارگوش، گرد و حتی بیضوی می‌توان استفاده نمود.
  • از جمله نکات مهمی کهدر زمان کاربرد کانکتور برزنتی باید رعایت شود، فاصله‌ی استاندارد بین دستگاه مکنده یا دمنده با کانال هوا می‌باشد؛ یعنی اگر این فاصله بیش از حد بلند یا کوتاه باشد، راندمان استفاده از کانکتور برزنتی به شدت کاهش می‌یابد.
  • ضمنا اگرکد ارتفاعی بین دستگاه و کانال هوا نسبت به هم بیش از حد معمول باشد باعث ایجاد حالت اریپ در ایستایی کانکتور برزنتی شده و در اصطلاح، کانکتور برزنتی حالت افتاده نسبت به خود پیدا می‌کند و هوا در مسیر عبور از میان کانکتور برزنتی در تله افتاده و در مدت زمان طولانی باعث آسیب به دستگاه مکنده یا دمنده می‌شود.

هنگامی که کانال‌های فلکسیبل در خارج از فضای مطبوع قرار می‌گیرند، باید برای جلوگیری از هدر رفتن هوای مطبوع و همچنین عایق‌بندی شوند تا از تلفات یا افزایش حرارت از هوای محیط جلوگیری شود. ماستیک ها دارای انواع مختلفی از قبیل قیری، سیلیکون، پلی یورتان، پلی سولفید، اکریلیکی و … می‌باشند.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این محصول این است که چسبندگی بسیار بالایی به انواع متریال های ساختمانی مثل سنگ، فلزهای مختلف، بتن و غیره را دارد. بعلاوه عمر آن هم بسیار طولانی بوده و بسیار با کیفیت می‌باشد. ماستیک ها غیر سمی می‌باشند و به همین جهت می‌توان در مصارفی که با آب آشامیدنی سروکار داریم، به راحتی استفاده شوند. به‌علاوه ماستیک ها در برابر نور خورشید و عامل‌های محیطی مقاومی هستند. این محصول منقبض نشده و انبساط محدودی دارد و بعلاوه در مقابل دمای هوای بسیار گرم، سرمای زیاد و یخبندان مقاوم بوده و قابلیت انعطاف‌پذیری خود را حفظ می‌نماید. بسیار جالب است که بدانید این محصول قابلیت رنگ کردن دارد و می‌توان از انواع رنگ‌ها با حلال آب یا تینر برای رنگ آمیزی آن استفاده کرد.

همه مجاری، چه سفت و چه فلکسیبل، باید با ماستیک آب بندی شوند. نوار چسب کاربردهای زیادی دارد، اما در اینجا کاربرد چندانی ندارند.

2. فقط از آنچه نیاز دارید استفاده کنید

اصطکاک دشمن جریان هوا است. بر خلاف مجراهای صلب که به طول با تحمل 1 اینچ یا کمتر بریده می‌شوند، بریدن طول مجرای فلکسیبلی که چندین فوت بیشتر از آنچه برای رسیدن از نقطه A به نقطه B نیاز است، آسان است. این باعث ایجاد شلی در مجرا می‌شود که به دو دلیل جریان هوا را کاهش می‌دهد. اولاً، به دلیل اینکه هوا باید دورتر حرکت کند تا در معرض بیشتر سطح داخلی مجرا قرار می‌گیرد. دوم، از آنجایی که مجرای محکم کشیده نمی‌شود، دنده‌های سیم موجود در مجرا اصطکاک بیشتری نسبت به معمول در تمام طول مجرا ایجاد می‌کنند.

کانال فلکسیبل

کانال فلکسیبل

برای حفظ جریان هوای قوی، سعی کنید مجرا را تا حد امکان کوتاه باشد. به طرح قاب بندی توجه ویژه‌ای داشته باشید و در صورت امکان کانال‌ها را از خرپاهای کف عبور دهید. در حین قاب بندی، پلان را زیر نظر داشته باشید و آماده باشید تا در صورت لزوم، تعقیب و گریز برای حمل مجاری ایجاد کنید. همچنین مطمئن شوید که تمام کانال‌ها، صرف نظر از طول، بین اتصالات محکم کشیده شده باشند.

از شل شدن با خم های تیز (تصویر 2A) که جریان هوا را به شدت کاهش می‌دهد، خودداری کنید. بسته قاب بندی را طوری برنامه‌ریزی کنید که شامل تعقیب و گریز یا خرپا برای جا دادن کانال کشی باشد. مجراهایی که محکم کشیده نمی‌شوند یا دارای خمیدگی‌های تیز هستند می‌توانند طول معادل مجرای اجرا شده را چندین مضرب افزایش دهند (به شکل بالا مراجعه کنید).

3. با لوله‌کشی فلکسیبل خود دچار پیچ و تاب نشوید

جریان هوا در مجرای با هر طولی می‌تواند به دلیل پیچ‌های تند یا حتی پیچ‌خوردگی‌ها به خطر بیفتد؛ و هر چرخش، پیچ‌خوردگی یا فشرده‌سازی در مجرای جریان هوا را کاهش می‌دهد که منجر به نارضایتی می‌شود.

متأسفانه، در بسیاری از موارد، برنامه‌ریزی ضعیف قاب‌بندی و عدم هماهنگی بین زیرمجموعه‌ها منجر به انواع خمیدگی‌ها و پیچ‌خوردگی‌ها می‌شود که برخی از آن‌ها جریان هوا را به طور کامل متوقف می‌کنند. هنگامی که دیوار خشک بالا می‌رود، یافتن این مشکلات غیرممکن است، بنابراین قبل از اینکه عملیات را شروع کنید؛ کانال‌های فلکسیبل را به‌دقت بررسی کنید. پیچ‌خوردگی‌ها نسبتاً آسان است، اما یک خم تند می‌تواند جریان هوا را محدود کند و دیدن آن دشوارتر است. در جاهایی که نمی‌توان از خمیدگی‌ها اجتناب کرد، مطمئن شوید که شعاع هر چرخشی حداقل به اندازه قطر مجرا باشد. برای مثال، خط مرکزی یک خم در مجرای با قطر 8 اینچ باید از منحنی با شعاع حداقل 8 اینچ پیروی کند. یک راه آسان برای اطمینان از اینکه خم ها با این استاندارد مطابقت دارند، استفاده از زانوهای فلزی در این مکان‌های بحرانی است.

کانال فلکسیبل

کانال فلکسیبل

عدم هماهنگی بین زیرمجموعه‌ها می‌تواند منجر به خمیدگی و پیچ‌خوردگی برای جلوگیری از لوله‌کشی، سیم‌کشی و اجزای قاب شود. برای جلوگیری از نیاز به عیب‌یابی پرهزینه در پشت دیوارها و سقف‌های تمام شده، قبل از نصب دیوار خشک به‌دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ گونه خمیدگی تیز یا هرگونه پیچ‌خوردگی در پشت قاب پنهان نشده است.

کانال فلکسیبل

4. از داکت ها حمایت کنید.

گاهی اوقات بهترین مسیر برای اجرای کانال فلکسیبل بالا و روی یک مانع است؛ اما بدون پشتیبانی مناسب، مجراها می‌توانند افتادگی یا پیچ‌خوردگی ایجاد کنند که جریان هوا را کاهش می‌دهد (تصویر 4A)

برای جلوگیری از مشکلات، از زین یا تسمه برای پشتیبانی در فواصل منظم استفاده کنید ( تصویر 4D,4C) دستور العمل زیر را دنبال کنید:

فاصله بیش از 4 فوت از هم پشتیبانی نمی‌کند (اتصال به یک مجرای صلب یا تجهیزات به عنوان یک نقطه پشتیبانی محسوب می‌شود).

ساپورت ها باید حداقل 1.5 اینچ عرض داشته باشند.

در دویدن‌های افقی طولانی با خم های تیز، قبل و بعد از خم ها از تکیه‌گاه‌های اضافی استفاده کنید.

اجازه ندهید مجاری بیش از ½ اینچ در هر پا بین تکیه‌گاه‌ها آویزان شوند. حداکثر افتادگی نباید از 2½ اینچ تجاوز کند. (تصویر 4D)

تسمه‌های پشتیبانی نباید هسته داخلی را فشرده یا جریان هوا را محدود کنند.

تکیه‌گاه‌ها نباید عایق را منقبض کنند زیرا می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سرد و تراکم شود که می‌تواند منجر به رشد کپک شود.

کانال فلکسیبل

کانال فلکسیبل

هنگامی که مجاری باید به سمت بالا و روی یک انسداد هدایت شوند، تعداد کمی از تکیه‌گاه‌ها می‌توانند باعث پیچ‌خوردگی شوند ( تصویر 4A) راه حل ایجاد یک خم تدریجی با استفاده از تکیه‌گاه‌ها در فواصل زمانی مکرر است. ( تصویر 4B) مواد نگهدارنده باید به اندازه کافی پهن باشد تا از فشرده شدن مجرا جلوگیری شود.

کانال فلکسیبل

کانال فلکسیبل

در حالت ایده‌آل، کانال‌ها نباید بیش از ½ اینچ در هر پا بین تکیه‌گاه‌ها آویزان شوند و حداکثر افتادگی نباید از آن تجاوز کند.

کانال فلکسیبل

لوازم جانبی در نصب لوله تهویه

هنگام نصب لوله فلکسیبل باید موارد جانبی را نیز تهیه کنید. از آیتم‌های مهم در اجرا و نصب کانال فلکسیبل، استفاده از «رابط»، «بست»، «ساپورت»، «قطعات و اتصالات» می‌باشد.

  • رابط در اجرا و نصب کانال فلکسیبل، نقش اتصال دو قطعه کانال فلکسیبل به هم را ایفا می‌کند. جنس رابط کانال فلکسیبل عموماً از ورق گالوانیزه در ضخامت‌های 0.5 تا یک میلی متر و به شکل استوانه در قطرهای استاندارد از قبیل 10 – 12 – 15 – 18 – 20 – 25- 30 -35 -40 سانتی متر می‌باشد.

نکته مهم در ساخت و نصب رابط، ایجاد برجستگی‌هایی در ابتدا و انتهای استوانه‌ی رابط می‌باشد که در اصطلاح به آن رُخ گفته می‌شود که باعث تثبیت و عدم لغزیدن بست هوابندی از سطح کانال فلکسیبل که بر روی رابط قرار گرفته، می‌شود و تحت هر شرایطی از قبیل فشار و ضربه، از جدا شدن کانال فلکسیبل از رابط جلوگیری می‌کند.

  • آیتم “بست فلکسیبل” نیز از موضوعاتی است که در اجرا و نصب کانال فلکسیبل نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند. استفاده از بسته‌ای استاندارد باعث تسریع در نصب کانال و همچنین هوابندی مطمئن‌تر می‌گردد، چون نقش بست در اجرا و نصب کانال فلکسیبل، هم تثبیت کانال فلکسیبل به رابط می‌باشد و هم نقش هوابندی را ایفا می‌کند.
  • استفاده از “ساپورت” نیز موضوع مهمی در اجرا و نصب کانال فلکسیبل محسوب می‌شود. نکته مهم در استفاده از ساپورت برای اجرا و نصب کانال فلکسیبل، استفاده از وسیله‌ای است که موجب پارگی و تخریب کانال فلکسیبل نگردد.
  • استفاده از “قطعات و اتصالات” نیز برای اجرا و نصب کانال فلکسیبل، امری اجتناب‌ناپذیر است که عموماً از ورق گالوانیزه و به‌صورت زانو، سه راه، چهارراه و تبدیل می‌باشد. درصورتی‌که در انتهای انشعاب کانال فلکسیبل، دریچه چهارگوش یا خطی استفاده شود باید از پلنیوم باکس به‌عنوان قطعات مربوط به اجرا و نصب کانال فلکسیبل نام برد. پلنیوم باکس محفظه‌ای از هواست که رابط بین کانال فلکسیبلو دریچه‌ی هوارسان (دریچه خطی یا اسلوت ) می‌شود. بنا بر تعداد ورودی کانال فلکسیبل، پلنیوم باکس دارای طوقه یا مجراهای هوای گرد متعدد می‌باشد. در حقیقت می‌توان گفت که پلنیوم باکس، وظیفه‌ی تجمیع هوای ورودی از هر تعداد ورودی از کانال فلکسیبل در یک مجموعه‌ی واحد و تعدیل هوای خروجی را دارد.  جنس ورق پلنیوم باکس، عموماً از گالوانیزه می‌باشد که البته گاهی از ورق پلی اورتان (کانال پیش عایق ) استفاده می‌شود.
  • اگر کانال فلکسیبل در لاین خود نیاز به تقسیم هوا به دو رشته مجزا داشته باشد، احتیاج به یک سه‌راهی داریم. انواع سه‌راهی‌ها و چهارراهی را به شرح زیر است:

الف)رابط سه‌راهی نود درجه‌ی هم‌قطر کانال فلکسیبل

زمانی از رابط سه‌راهی نود درجه‌ی هم قطر استفاده می‌کنیم که مسیر ورودی و خروجی سه‌راهی کانال فلکسیبل هم قطر باشند و زاویه‌ی لوله‌ی اصلی سه راه با نافی خود ۹۰ درجه باشد. در این حالت هوای موجود در کانال فلکسیبل به دو بخش غیر تیک آف برخورد می‌کند و تقسیم می‌شود.

ب) رابط سه‌راهی نود درجه‌ی غیر هم قطر کانال فلکسیبل

زمانی از این سه‌راهی استفاده می‌شود که قطر نافی سه راه با قطر لوله اصلی یکسان نباشد. در این حالت از رابط سه‌راهی نود درجه‌ی غیر هم قطر کانال فلکسیبل استفاده می‌شود. این محصول از ورق گالوانیزه ساخته می‌شود؛ و تمام مشخصات آن شبیه به قطعه‌ی بند الف می‌باشد.

پ) رابط سه‌راهی چهل و پنج درجه‌ی هم قطر کانال فلکسیبل

این رابط برای متصل کردن سه‌طرفه‌ی کانال فلکسیبل با زاویه‌ی ۴۵ درجه و به صورت هم قطر به کار می‌رود و معمولاً از ورق گالوانیزه ساخته می‌شود. در هر یک از دهانه‌های متصل یک برجستگی به نام رُخ طراحی می‌شود که باعث قفل شدن کانال فلکسیبل روی رابط می‌شود. سپس از بست برای هوابند کردن این محصول استفاده می‌گردد. این قطعه به طور محسوس نقش تیک آف را ایفا می‌کند و هوای عبوری از کانال فلکسیبل را به نسبت دلخواه در دو مسیر زاویه‌دار به شکل مجزا هدایت می‌کند.

ت)چهارراه تبدیل ۹۰ درجه غیرهمقطر کانال فلکسیبل

این قطعه کانال فلکسیبل نقش تبدیل هوا به سه معبر جدید با قطرهای ناهمگون در سه مسیر با زاویه ۹۰ درجه نسبت به هم را دارد. در این چهارراه کانال فلکسیبل هوا از یک ورودی داخل و از سه خروجی غیرهمسان خارج می شود. در واقع شیب های تبدیل این چهارراه کانال فلکسیبل به لحاظ محاسباتی امکان تعدیل هوا در معبرهای خود را امکان پذیر می کند.

ث) رابط سه‌راهی – تبدیل نود درجه‌ی کانال فلکسیبل

هرگاه در مسیر لاین کانال فلکسیبل علاوه بر تغییر مسیربا زاویه ی نود درجه، نیاز به تغییر قطر هم باشد، اجباراً باید از قطعه ی سه راهی تبدیل نود درجه کانال فلکسیبل استفاده کنیم. این قطعه هوای ورودی را پس از شکست به دو خروجی غیر هم قطر که باهم زاویه ی نود درجه دارند هدایت می کند. در حقیقت این قطعه کانال فلکسیبل ، فشار هوای خروجی های سه راهی را تعدیل میکند. شیب تبدیل لوله ی اصلی در این قطعه نقش تیک آف را ایفا میکند تا فشار و میزان هوارا در معبر خود تنظیم و تعدیل نماید.

ج)رابط سه‌راهی – تبدیل ۴۵ درجه‌ی کانال فلکسیبل

هرگاه هوای ورودی از کانال فلکسیبل نیاز داشته باشد که به دو مسیر مجزا ی غیر هم قطر و با زاویه ی ۴۵ درجه تقسیم شود از این قطعه استفاده خواهد شد.

ح)رابط چهارراهی نود درجه غیر هم قطر کانال فلکسیبل

هرگاه نیاز باشد که هوا پس از ورود از دهانه ی اصلی به سه شعبه ی مجزای هم قطر در زوایای نود درجه تقسیم شود، از رابط چهارراهی نود درجه ی هم قطر کانال فلکسیبل استفاده می گردد.

خ)رابط چهارراهی ۴۵ درجه هم قطر کانال فلکسیبل

د)رابط سه‌راهی شلواره ی هم قطر نود درجه‌ی کانال فلکسیبل

ذ)رابط زانوی نود درجه‌ی غیر هم قطر کانال فلکسیبل

ر) تبدیل گرد به گرد کانال فلکسیبل

ژ) سه راه شلوار غیر هم قطر نود درجه کانال فلکسیبل

س) سه راه شلوار ۴۵ درجه هم قطر کانال فلکسیبل

ش) سه راه شلواره ۴۵ درجه غیر هم قطر کانال فلکسیبل

ص) چهارراه ۴۵ درجه غیر هم قطر کانال فلکسیبل

ض) چهارراه ۴۵ درجه هم قطر کانال فلکسیبل

ط) چهارراه تبدبل ۹۰ درجه هم قطر کانال فلکسیبل

ظ) چهارراه تبدیل ۹۰ درجه غیر هم قطر کانال فلکسیبل.

ع) سه راه تبدیل ۲۵ درجه کانال فلکسیبل

کانال فلکسیبل

تفاوت کانال‌های انعطاف‌پذیر و فلزی

واژه فلکسیبل که معادل خرطومی و منعطف در فارسی می‌باشد در صنعت تهویه مطبوع دارای کاربرد فراوانی شده است. کانال فلکسیبل که از مشتقات واژه فلکسیبل می‌باشد به‌عنوان داکت منعطف که دارای حالت خرطومی می‌باشد برای انتقال هوا، ذرات و حتی مایعات و روغن کاربردهای چندگانه پیدا کرده است. از آنجا که داکت های ثابت فلزی و غیرفلزی به خاطر ساختار غیرمنعطف و بعضا سنگین قابلیت کاربرد در خیلی از جاها را ندارد لذا استفاده از کانال فلکسیبل به‌طور شگفت انگیزی در صنعت تهویه انقلاب ایجاد کرده است؛ اما باز هم در برخی از پروژه‌ها، بهتر است که تفاوت میان این دو را بدانیم تا بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم.

از فاکتورهای تفاوت بین این دو محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نصب و راه اندازی

کانال فلکس سبک و قابل خم شدن است. این بدان معنی است که معمولاً نصب آن بسیار ساده‌تر از کانال‌های فلزی است؛ بنابراین اگر فقط به دنبال گزینه نصب آسان‌تر هستید، کانال کشی فلکسیبل راه‌حل است.

نصب ورق فلزی به چند دلیل چالش‌برانگیزتر است. اولا سنگین‌تر از کانال کشی فلکسیبل است. این می‌تواند کشیدن و قرار گرفتن آن را دردسرساز کند. علاوه بر این، کانال‌های فلزی هیچ گونه خمشی در آن ندارند؛ بنابراین قرار دادن آن در موقعیت مناسب می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. شما باید با اندازه‌هایی که انتخاب می‌کنید واقعاً دقیق باشید.

همان‌طور که گفته شد، لوله‌کشی فلکسیبل نیز در حین نصب راحت‌تر از کانال‌های فلزی خراب می‌شود. نسبتاً راحت خم می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، جریان هوای مجرای را فشرده و کاهش می‌دهد. کانال‌های فلکسیبل نیز به دلیل نرم بودن، مستعد سوراخ شدن هستند. این بدان معناست که نصب کنندگان باید مراقب آن باشند در غیر این صورت خطر از بین بردن کارایی سیستم تهویه وجود دارد.

2. قیمت و هزینه

کانال کشی فلکسیبل حدود 50٪ ارزان‌تر از کانال‌های فلزی است.

اولاً، موادی که کانال‌های منعطف را می‌سازند، ارزان‌تر هستند. علاوه بر این، کانال کشی فلکسیبل از قبل عایق شده است، در حالی که کانال‌های فلزی این‌طور نیست. علاوه بر این، باید انتظار داشته باشید که برای نصب کانال فلزی هزینه بیشتری بپردازید. این به این دلیل است که برای مهر و موم کردن تمام درزها، مفاصل و آرنج‌هایی که دارد زمان می‌برد. لوله‌کشی فلکسیبل این مشکل را ندارد. نیازی به مهر و موم کردن هیچ درزی نیست زیرا هیچ درزی ندارد؛ بنابراین اگر از کانال کشی فلکسیبل استفاده کنید، هزینه نصب و مواد شما باید ارزان‌تر باشد.

3. طرح

هر دو کانال فلکسیبل و فلزی در بخش‌های مختلف یک سیستم تهویه نقش دارند. گزینه‌ای که برای پروژه شما بهترین است به نیازهای طراحی آن قسمت از سیستم شما بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، اگر از پل نوم اصلی سیستم خود منشعب می‌شوید، کانال‌های فلکسیبل بهتر هستند. آن‌ها واقعاً در حمل هوا به سقف در هر اتاق مؤثر هستند. کانال‌های فلکسیبل در این نقش خوب هستند زیرا در مواد زیادی در دسترس هستند. از جمله این مواد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لاستیک
  • فولاد ضد زنگ
  • سیلیکون
  • پلی اورتان

این امر یافتن مواد خاصی را که برای پروژه شما بهترین کارایی را دارد آسان می‌کند.

کانال‌های فلزی به عنوان بخش اصلی چیدمان تنه و شاخه بهتر عمل می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اگر شما نیاز به اتصال مستقیم به یک کوره دارید، لوله‌کشی فلزی احتمالاً راه حل مناسب‌تری است.

نکته دیگری که شایان ذکر است این است که کانال‌های فلکس معمولاً بی صداتر از کانال‌های فلزی هستند. این به این دلیل است که هنگام حرکت در اطراف مجرای فلزی، هوا می‌تواند سوت بزند؛ اما این اتفاق با کانال‌های فلکس نمی‌افتد.

4. مقاومت هوا

مقاومت هوا عامل دیگری است که هنگام تصمیم‌گیری باید به آن فکر کنید. اگر ماده‌ای بیش از حد باعث این امر شود، کارایی سیستم تهویه مطبوع شما را کاهش می‌دهد. هنگامی که مقاومت هوا را به حداقل می‌رسانید، استحکام تهویه خود را به حداکثر می‌رسانید.

کانال کشی فلکسیبل مقاومت هوای بیشتری نسبت به کانال‌های فلزی دارد. به دلیل ماهیت فلکسیبلی که دارد، تمایل به مچاله شدن و محدود کردن جریان هوا دارد. پیمانکاران بی‌تجربه ممکن است کانال‌های منعطف را به گونه‌ای نصب کنند که این امر بیشتر از آنچه باید اتفاق بیفتد. کانال‌های هوای فلزی این مشکل را ندارند زیرا فلکسیبل نیستند؛ اما آن‌ها مشکلات مربوط به تامین هوای خود را دارند.

مجراهای فلزی عمدتاً حدود سه فوت طول دارند. این بدان معناست که در هر سه فوت یک درز وجود دارد که دو قطعه به هم متصل می‌شوند. درزهایی نیز وجود دارد که مجرای فلزی در آن می‌چرخد. این درزها می‌توانند باعث نشت هوا شوند. همان‌طور که گفته شد، می‌توانید با اطمینان از بسته شدن محکم درزها در حین نصب، از تبدیل شدن این مشکل به آن جلوگیری کنید. بنابرین در این فاکتور کانال فلزی می‌تواند بهتر باشد.

5. ماندگاری

کانال‌های فلزی به طور کلی دوام بیشتری نسبت به کانال کشی فلکسیبل دارند. این مورد به چند دلیل مختلف است:

ابتدا مجرای فلزی از ورق فلز ساخته می‌شود. این ماده اساساً قابل سوراخ شدن نیست. از طرف دیگر کانال کشی فلکسیبل معمولاً دارای یک لوله پلیمری داخلی و یک ژاکت فویل بیرونی است. هر دوی این مواد به راحتی سوراخ می‌شوند.

به همین دلیل است که اکثر کارشناسان می‌گویند که کانال‌های فلزی معمولاً طولانی‌تر از کانال‌های فلکسیبل دوام می‌آورند. تنها دلیلی که درست نیست این است که مجرای فلزی در یک محیط تولید زنگ نصب شده باشد.

تمیز کردن کانال فلکس نیز واقعاً دشوار است. داخل آن از یک ماده پلیمری نازک ساخته شده است؛ و برای تمیز کردن آن بدون سوراخ کردن یا شکستن به ابزار خاصی نیاز دارید. این مشکلی با کانال‌های فلزی نیست.

چه زمانی کانال کشی فلزی گزینه بهتری است؟

اگر به دنبال مزایای خاصی که ارائه می‌دهد، کانال‌های فلزی انتخاب بهتری برای پروژه شما خواهد بود. مزایای این نوع کانال کشی عبارتند از:

  • با دوام بالا
  • تمیز نگه داشتن آسان
  • ماندگاری طولانی
  • در سایزهای مختلف و با اتصالات زیاد موجود است.

چنین ویژگی‌هایی بدین معنا است که اگر می‌خواهید کانال کشی بادوام، طولانی مدت و موثر داشته باشید، کانال کشی فلزی بهترین راه حل است.

چه زمانی کانال کشی فلکسیبل انتخاب مناسبی است؟

چندین سناریو وجود دارد که در آن‌ها کانال کشی فلکسیبل ممکن است گزینه بهتری برای شما نسبت به کانال‌های فلزی باشد.

  • کانال کشی فلکسیبل معمولاً بسیار ارزان‌تر از کانال کشی فلزی است. در برخی موارد ممکن است بتوانید با انتخاب پروژه خود تا 70 درصد هزینه‌های آن را کاهش دهید. این به این دلیل است که هم مواد منعطف کانال کشی و هم هزینه‌های نصب ارزان‌تر از کانال‌های فلزی هستند.
  • علاوه بر این، فرآیند نصب به ابزارهای کمتر و کم‌هزینه‌تری برای تکمیل نیاز دارد. این به این دلیل است که دیگر نگران برش و اتصال قطعات ورق فلزی نخواهید بود.
  • همچنین معمولاً اضافه کردن همان موادی که سیستم تهویه مطبوع شما قبلاً از آن استفاده می‌کرد آسان‌تر است؛ بنابراین اگر کانال شما قبلاً از کانال‌های فلکسیبل ساخته شده است، احتمالاً باید به استفاده از آن ادامه دهید. در غیر این صورت، می‌توانید هزینه‌های خود را با تلاش برای اتصال کانال‌های فلکسیبل به کانال‌های فلزی افزایش دهید.
  • یکی از مزایای اصلی کانال‌های فلکسیبل، تطبیق پذیری آن‌ها است. می‌توانید آن‌ها را به راحتی در اطراف قسمت‌های مختلف خانه خود مانند تیرهای سقفی خم کنید. این موضوع در مورد کانال‌های فلزی صادق نیست. نصب آن در مناطق صعب العبور می‌تواند بسیار سخت باشد زیرا سنگین، حجیم و به هیچ وجه فلکسیبل نیست؛ بنابراین اگر نیاز به نصب کانال کشی در ناحیه‌ای دارید که دسترسی به آن تنگ یا سخت است، کانال کشی فلکسیبل منطقی‌تر است.
  • بسیاری از مردم نگران استفاده از کانال‌های فلکسیبل به دلیل محدودیت‌های جریان هوا هستند. این مطمئناً یک نگرانی معتبر است و باید هنگام تصمیم‌گیری به آن توجه داشته باشید. کانال‌های انعطاف‌پذیر به دلیل طراحی سیم پیچ‌دار خود باعث ایجاد مقدار کمی تلاطم هوای داخلی می‌شوند. این بدان معنی است که به اندازه کانال‌های فلزی هوا اجازه نمی‌دهد. به‌عنوان‌مثال، یک کانال فلزی 10 اینچی گرد، حدود 325 CFM را از خود عبور می‌دهد؛ اما یک مجرای فلکسیبل با همان اندازه اجازه می‌دهد تا حدود 300 CFM از آن عبور کند؛ بنابراین شما حدود 8 درصد از جریان هوای بالقوه را از دست می‌دهید.
  • اما در واقع، همه چیز به نصب شما بستگی دارد. اگر کانال کشی فلکسیبل به درستی نصب شود، می‌تواند از نظر مقاومت هوا با کانال‌های فلزی مطابقت داشته باشد. سوال این است که چقدر مطمئن هستید که لوله‌کشی شما به خوبی نصب می‌شود؟ اگر خیلی مطمئن نیستید، کانال فلزی گزینه‌ایمن تری برای پروژه شما خواهد بود.

مجموعه تهویه دانیال

مانند هر پروژه بزرگ بازسازی خانه، ایده خوبی است که مزایا و معایب کانال کشی فلکسیبل در مقابل کانال کشی فلزی سنتی را با یک متخصص تهویه مطبوع واجد شرایط در میان بگذارید. یک پیمانکار با تجربه می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا کانال کشی فلکسیبل برای خانه شما مناسب است یا خیر و قبل از شروع هر کاری یک بازرسی کامل انجام می‌دهد. یک متخصص همچنین می‌تواند به شما کمک کند هزینه‌های نصب کانال‌های انعطاف‌پذیر را در مقابل هزینه‌های اضافی که این نوع مواد ممکن است بعداً به همراه داشته باشد، بسنجید.

مجموعه دانیال یکی از فعالین حوزه واردات کانال فلکسی داخل بازار است که امروزه از لحاظ کیفیت حرف اول را می‌زند و تبدیل به نامی شناخته شده در میان متخصصین و اهل فن شده است. از مزایایی که مجموعه دانیال را از سایر رقبا متمایز می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از مواد اولیه با کیفیت و درجه‌یک (به طور مثال در flexible duct از روکش آلومینیوم با ضخامت بالا استفاده می‌شود.)
  • در بسیاری از کانال‌های مشابه از روکشمتالایز استفاده می‌شود.
  • همچنین در این محصول از سیم مفتول قوی و با قطر بیشتر استفاده می‌شود.

به طور کلی تهویه دانیال استفاده از برند فلکسیبل داکت را برای کانال فلکسیبل با توجه به موارد فوق پیشنهاد می‌کند. همچنین محصولات دانیال دارای ضمانت است. با توجه به اینکه لوله موردنظر بر اساس محیط و کارایی صحیح انتخاب شود، هرگونه مشکل از جمله طول لوله را بازرگانی دانیال پذیرفته و رضایت شما را جلب خواهد کرد.