دریچه تنظیم هوا

دریچه تنظیم هوا (Air Damper) یک قطعه مکانیکی است که برای کنترل جریان هوا در سیستم‌های تهویه مطبوع و تهویه صنعتی استفاده می‌شود. این دریچه‌ها به عنوان یک مکانیزم قابل تنظیم و کنترل جریان هوا در کانال‌ها، داکت‌ها یا سیستم‌های هواکشی عمل می‌کنند. دریچه‌های تنظیم هوا معمولاً از فلزات مانند فولاد گالوانیزه ساخته می‌شوند و شامل یک صفحه یا پرده متحرک است که قابلیت چرخش و باز و بسته شدن را دارد. این صفحه با تغییر زاویه‌ای که در آن قرار دارد، میزان جریان هوا را کنترل می‌کند. با باز کردن دریچه، جریان هوا افزایش یافته و با بستن آن، جریان هوا کاهش می‌یابد.

تهویه دانیال طراح و تولید کننده دریچه های تنطیم هوا و دمپر های صنعتی، سازنده تجهیزات فنی و تخصصی شامل صداگیر ها و دمپر های کنترلی مورد استفاده در نیروگاه ها، خطوط مترو و سایر پروژه های عظیم می باشد. تهویه دانیال طراح و سازنده دریچه های زیر فنکوئلی و دریچه سقف روشنایی MDF با روکش PVC و سازنده دریچه های دیواری، خطی، اسلوت، پره حلالی، سقفی، سونایی، پادری، برگشت Z، بازدید، شوت زباله و همچنین سازنده دریچه کانال صنعتی شامل دمپرهای دستی، موتوری، بالانس دمپر، دمپر گرد، ماسه گیر، فایر دمپر، و انواع دیگر می باشد.

دریچه هوا دایره ای

جهت تنظیم هوای ورودی از کانال هوا از دریچه تنظیم هوا استفاده می شود. دریچه تنظیم هوا از انواع مختلف آلومینیمی، آهنی و MDf ساخته می شود، دریچه تنظیم هوا از پره های مختلف برای تعیین مسیر هوا و فریم اصلی تشکیل می شود، که نوع خروج هوای دریچه را به انواع یک طرفه، دوطرفه، سه طرفه و چهار طرفه تقسیم می کند.

دریچه تنظیم هوا به صورت کلی از سه نوع متریال توسط تهویه دانیال تولید می شود:

دریچه تنظیم هوا گرد آلومینیومی

• دریچه تنظیم هوا گرد جت نازل بدون دمپر و با دمپر پروانه ای

• دریچه تنظیم هوا گرد سونایی

• دریچه تنظیم هوا گردکروی با قابلیت تعیین سمت پرتاب هوا

• دریچه تنظیم هوا گرد تایلی

• دریچه تنظیم هوا گرد طرح اتاق عمل

• دریچه تنظیم هوا گرد پلاستیکی

• دریچه تنظیم هوا گرد سقفی تخت

• دریچه تنظیم هوا گرد مشبک

• دریچه سقفی گرد برجسته

دریچه هوا مدل قدیمی

دریچه تنظیم هوا چهارگوش آلومینیومی

• انواع دریچه تنظیم هوای چهار گوش آلومینیومی

این محصول نیز در انواع مختلف که موارد به شرح ذیل بیان می شود توسط این گروه تولید می گردد:

• انواع دریچه تنظیم هوا دیواری

• انواع دریچه تنظیم هوا مشبک

• انواع دریچه تنظیم هوا قوس دار

• انواع دریچه تنظیم هوا خطی

• دریچه تنظیم هوا پادری

• دریچه تنظیم هوا پره Z

• انواع دریچه تنظیم هوا سقفی

• انواع دریچه تنظیم هوا تایلی

• انواع دریچه تنظیم هوا خورشیدی

• انواع دریچه های بازدید فن کوئل

• انواع دریچه تنظیم هوا اسلوت

• انواع دریچه تنظیم هوا اتاق عمل

• انواع پلنیوم باکس

• انواع فیلتر برای دریچه تنظیم هوا

تعریف دریچه تنظیم هوا

 هوایی که از مسیر کانال به اتاق میرسد در محل دهانه انشعاب کانال توسط دریچه در اتاق پخش میگردد. انواع دریچه تنظیم هوا عبارتند از:

دریچه تنظیم هوای رفت دیواری:

این نوع دریچه تنظیم هوا در محل خروجی کانالهای رفت نصب میشود. این نوع دریچه تنظیم هوا دارای تیغه های متحرک افقی و عمودی می باشد.باتنظیم تیغه ها می توان مقدار ورود جریان هوا و مسیر دمش هوای ورودی فضا را تنظیم کرد. در حالت عادی جهت جریان هوا در دریچه تنظیم هوای دیواری در تابستان رو به پایین و در زمستان رو به بالا می باشد. محل نصب دریچه تنظیم هوای رفت باید به گونه ای باشد که در ارتفاع حدود یک تا دو متری از کف اتاق سرعت مناسبی از هوا ایجاد شود. در صورت وجود مانع در جلوی دریچه تنظیم هوای رفت بهتر است دریچه تنظیم هوا آنقدر از سقف فاصله داشته باشد تا اثر مانع به حداقل برسد.

دریچه تنظیم هوای سقفی:

دریچه تنظیم هوای سقفی دیفیوزر گِرد عموما برای توزیع هوا بصورت نامحسوس در محیط های گوناگون از قبیل کافی شاپ ها، رستوران ها، اماکن ورزشی، تجاری، کارخانجات، انبارها و محیطهای اداری، درمانی و مسکونی کاربرد دارد. دریچه های سقفی به ترتیبی در سقف نصب می شوند که هوا را به طور متوازن توزیع نمایند. به علت توزیع متفاوت هوا و طول پرتاب متفاوت در دبی ثابت، این نوع دریچه ها در دو نوع تخت و برجسته تولید می شوند.

دریچه تنظیم هوا ی برگشت دیواری: 

این نوع دریچه تنظیم هوا در ابتدای کانال برگشت نصب می شود و تیغه ها و پره های این دریچه تنظم هوا بصورت ثابت و به گونه ای تعبیه میشود که کمترین افت فشار را در مقابل ورود هوا به داخل کانال ایجاد نماید. این دریچه تنظیم هوا معمولا دارای ابعاد بزرگتری نسبت به دریچه های هوای رفت میباشد.

دریچه تنظیم هوای پادری:

دریچه تنظیم هوای برگشت پادری (لوورهای پادری) برای ایجاد ارتباط میان محیط بیرون و داخل و به منظور فراهم آوردن امکان جریان هوا از یک محیط به محیط دیگر استفاده میشود. در بعضی مکان ها که امکان تزریق هوای تازه به محیط وجود ندارد فشار منفی که در اثر تخلیه و یا برگشت هوا ایجاد میشود باید از طریق ورود هوا از محیط مجاور جبران شود.

استفاده از این دریچه تنظیم هوا روی درب ها، پارتیشن ها و یا دیوارهای حایل بین دو محیط، ارتباط میان دو فضا را بدون ایجاد دید مستقیم میان آنها ممکن می سازد. اساس کارِ این دریچه تنظیم هوا براساس اختلاف فشار میان دو محیط میباشد و هوا از محیط پرفشارتر جریان می یابد و جایگزین هوای تخلیه شده از فضای کم فشار میگردد.

کاربرد این دریچه تنظیم هوا بیشتر در مکان هایی با هوای سنگین مانند سالنهای ورزشی، سرویس های بهداشتی، حمام و… میباشد و استفاده از آن در زیبایی محیط نیز موثر است.

دریچه هوا

دریچه هوا پادری

انواع دریچه تنظیم هوا

  1. دریچه تنظیم هوای فلزی
  2. دریچه تنظیم هوای آلومینیومی
  3. دریچه تنظیم هوا ی آلومینیومی دیواری طرح جدید

این دریچه از پُر مصرف ترین انواعِ دریچه هوا می باشد.

دریچه تنظیم هوای طرح جدید در محیط خود دارای یک فریمِ سه سانتی از پروفیل آلومینیوم که حاشیه ی خالیِ دهانه ی انشعاب را پوشش می دهد و ساختار دریچه هوا را کامل می کند. داخل دریچه تنظیم هوا طرح جدید آلومینیومی، از تیغه های عمودی که قابل چرخش به چپ و راست می باشند تشکیل شده که امکانِ تقسیم هوا به چپ و راست را می دهد.

جهتِ تنظیمِ میزان هوای عبوری از دریچه تنظیم هوا، از تیغه های موازی که بوسیله یک اهرم که بر روی نمای دریچه هوا تعبیه شده، بعنوان دمپر استفاده می شود. دریچه تنظیم هوای آلومینیومی طرح جدید، بوسیله پیچ مستقیماً بر روی دیوار قابل نصب می باشد. پوشش دریچه تنظیم هوای آلومینیومی طرح جدید، از رنگ کوره ای پودری استاتیک در رنگهای متنوع از قبیل سفید، کرم، مشکی قهوه ای و … می باشد.

  • دریچه تنظیم هوای آلومینیومی سقفی

این نوع دریچه تنظیم هوا همانگونه که از نامش پیداست در سقف نصب شده و با مدل های متنوع، نقش هوارسانی به محیط های مختلف را از سقف ایفا می کند.

با توجه به تنوعِ گسترده ی مدل های مختلفِ این نوع دریچه تنظیم هوا، به شرحِ مشخصات آنها می پردازیم:

دریچه تنظیم هوای سقفیِ چندطرفه (یک، دو، سه و چهارطرفه)، از جمله مدل های پرکاربردِ دریچه های سقفی است. این مدل، باعث خروجِ هوا از یک، دو، سه یا جهت از دهانه انشعاب هوا می گردد. دریچه تنظیم هوا ی سقفیِ چندطرفه در سیستم های رفت و برگشت هوا بطور همزمان قابل استفاده می باشد. درصورتیکه دریچه هوای سقفیِ چندطرفه در سیستم رفتِ هوا بکار رفته باشد هم بصورت بادمپر و هم بصورت بدون دمپر قابل استفاده می باشد. اما اگر در سیستم برگشت هوا بکار رود لزوماً نیازی به کاربردِ دمپر در ساختار دریچه نیست. اگر بخواهیم دریچه تنظیم هوای سقفیِ دیگری نام ببریم میتوان به دریچه هوای سقفیِ مشبک اشاره نمود. از این دریچه بیشتر در مکانهایی استفاده می شود که دارای ارتفاع بلندی می باشند و نیاز به ورود هوا با بیشترین فشار از دهانه دریچه می باشد. لازم به توضیح است دریچه هوای مشبک با توجه به ساختارِ شبکه ای-تیغه ای، کمترین اصطکاک و ممانعت را در زمانِ عبور هوا از خود نشان می دهد.

از دریچه تنظیم هوای مشبک نیز هم در سیستم رفتِ هوا و هم در سیستم برگشت هوا استفاده می شود. در سیستم برگشت هوا نیازی به تعبیه ی دمپر در پشت دریچه نیست.

دریچه ی دیگری که قابلیتِ نصب در سقف را دارد، دریچه تنظیم هوای خطیِ اسلوت می باشد که بصورتِ طولی در جلوی پلنیوم باکس های هوا که در سقف نصب شده اند، هوای داخلِ باکس های هوا را به محیط هدایت می کنند. دریچه تنظیم هوای خطی اسلوت نیز بصورت بادمپر و بدون دمپر قابل تولید و عرضه می باشد.

  • دریچه تنظیم هوای آلومینیومی خطی

دریچه خطی از آن دسته از دریچه هایی ست که هوای خروجی از انشعاب کانال هوا را بصورت موازی از داخل کانال هوا به محیط تزریق می کند.

لازم به ذکر است دریچه تنظیم هوا ی خطی دارای انواع مختلف می باشد که به تفصیل به شرح تمام انواع آن می پردازیم:

1. دریچه تنظیم هوای خطیِ اسلوت: این دریچه عموما در سقف لابی ها و راهروی مکان های تجاری مثل پاساژها و همچنین فضاهای مختلفِ هتل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

دریچه تنطیم هوای اسلوت از یک فریم در دورتادورِ خود و تیغه های T شکل در داخلِ و موازی با طول فریم می باشد.

هر یک از تیغه های دریچه اسلوت فضای پیرامون را به دو قسمت تقسیم می کند.یعنی اگر در داخل کادرِ این دریچه، یک تیغه هوا بکار رفته باشد آن دریچه هوا را دو اسلوت و اگر دو تیغه بکار رفته باشد آن دریچه هوا را سه اسلوت می نامند.

دریچه تنظیم هوای اسلوت باعث خروج هوا بصورت متعادل و تعدیل شده از سقف می گردد.

استفاده از دریچه تنظیم هوای اسلوت به صورت با دمپر و هم بصورت بدون دمپر امکانپذیر می باشد.

طریقه نصب دریچه تنظیم هوای اسلوت با خارهای جانبی از داخل امکانپذیر می باشد، بطوریکه روی نمای دریچه جای پیچ یا زائده ای قابل رویت نباشد.

2. دریچه خطی زاویه دار: این دریچه عمدتاً بصورت دیواری بکار برده می شود که با زاویه ی ۳۰ درجه هوای داخل کانال را به محیط هدایت کند. خطوط موازیِ این دریچه و سمتِ پرتاب هوای آن به سمت دلخواه باعث استفاده ی فراوانِِ این نوع دریچه تنظیم هوا گردیده است.

دریچه تنظیم هوا بصورت دمپردار و بدون دمپر قابل تولید می باشد.

3. دریچه تنظیم هوای خطی کله قندی: این دریچه نیز از تیغه های T شکلِ کوچک که داخل دریچه تعبیه می گردند تشکیل شده است.

لازم به ذکر است دریچه تنظیم هوا خطیِ کله قندی، بدون ایجادِ مسیرِ خاص و اصطلاحاً بصورت صفر درجه هوای داخل کانال را به محیط تزریق می کند. دریچه تنظیم هوای کله قندی نیز می تواند با دمپر و بدون دمپر تولید و به کار رود. سطح بدنه کلیه انواع دریچه تنظیم هوای خطی آلومینیومی با رنگ کوره ای پوشش داده می شود.

4. دریچه تظیم هوای خطی طرح اسلوت: این دریچه هوا به لحاظ ساختار کاملا شبیه به دریچه اسلوت می باشد، اما در عملکرد تفاوت های جزیی با دریچه اسلوت دارد. در اینجا باید اذعان نمود اختلاف قیمت فاحشِ دریچه اسلوت با دریچه طرح اسلوت بسیاری از کارفرمایان را مجاب به استفاده از این دریچه بجای دریچه اسلوت کرده است. زیرا اختلاف کیفیت ِ دریچه تنطیم هوای طرح اسلوت در مقایسه با قیمت و کیفیت دریچه تنظیم هوای اسلوت، به راحتی قابل چشم پوشی است. ضمنا دریچه تنظیم هوای اسلوت نیز دارای حالت بادمپر و بدون دمپر می باشد.

5. دریچه تنظیم هوای مشبک: در فضاهایی که نیاز به پرتاب هوا بصورتِ مستقیم و بدون مانع از دریچه تنظیم هوا احساس می شود، استفاده از دریچه هوای مشبک ضروری می باشد. دریچه هوای مشبک از یک فریم در حاشیه خود و شبکه های مربع شکل در داخلِ معبرِ خود تشکیل یافته است. از جمله مکانهایی که از دریچه مشبک استفاده می شود فضاهایی با ارتفاع زیاد می باشد. در این مکانها برای تغذیه هوای مطبوع در محیط، احتیاج به خروج هوا با بیشترین فشار می باشد که دریچه هوا ی مشبک به راحتی این امکان را ایجاد می نماید.

دریچه تنظیم هوا ی مشبک از جنس آلومینیوم با پوشش رنگ کوره ای ساخته و عرضه می گردد. ابعاد دریچه تنظیم هوای مشبک بصورت سفارشی از طرف کارفرما بدون محدودیت جهت ساخت اعلام و توسط تهویه دانیال اقدام به ساخت می گردد. از انواع دریچه هوا ی مشبک می توان به انواعِ زاویه دار از قبیلِ”زاویه صفر” و “زاویه ی چهل و پنج درجه” که بصورتِ یکطرفه، دوطرفه، سه طرفه و چهارطرفه پرتاب باد میکنند اشاره نمود. دریچه هوای مشبک را می توان بصورت سقفی و دیواری مورد کاربرد قرار داد.

لازم به ذکر است دریچه تنظیم هوا ی مشبک را هم می توان بصورت مستقل و هم بصورت ترکیبی در سقف های کاذب و تایلی مورد استفاده قرار داد. از جمله مواردِ استفاده ی دریچه تنظیم هوا ی مشبک می توان به سیستم های دمنده و مکنده ی هوا اشاره نمود.

6. دریچه تنظیم هوای سقفی: دریچه هوا سقفی برای هوارسانی از سقف کاربرد دارد در انواع ساختمان های تجاری، اداری و مسکونی که ارتفاع سقف تا 5 متر می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. از قابلیت های دریچه سقفی کنترل هوادهی با دمپر، سرعت هوادهی تا 2000 فوت بر دقیقه می توان نام برد.

تتوعِ اشکال گوناگون دریچه هوا ی سقفی، به تفصیل به شرح مشخصات انواع آن می پردازیم:

دریچه هوا طرح جدید

۱-دریچه هوا ی چهارطرفه سقفی:

همنطور که اشاره گردید دریچه هوای چهارطرفه سقفی الومینیومی در سقف قابلیت نصب دارد. ساختار دریچه هوا ی سقفی چهارطرفه طوری طراحی شده که هوای عبوری از معبرِ دریچه را به هر چهارسوی این دریچه هوا تقسیم می کند. دریچه هوا ی چهارطرفه هم بصورت تایلی در سقف کادب و هم بصورت غیرتایلی در سقف اصلی قابلیت کاربرد دارد. دریچه هوای چهارطرفه سقفی را می توان هم بصورت بادمپر و هم بدون دمپر استفاده نمود. از جمله کاربردهای دریچه هوای چهارطرفه سقفی، در سیستم های دمش و مکش هوا می باشد. لازم به توضیح است از دریچه کولر در سیستم های سرمایشی و گرمایشی بطور همزمان می توان استفاده نمود.

۲- دریچه تنظیم هوای سقفی سه طرفه:

این دریچه هوا نیز از طریق سقف، عملیات هوارسانی را انجام می دهد. ساختارِ فریم دریچه هوا ی سقفی سه طرفه دقیقا شبیه به دریچه هوای چهارطرفه می باشد و تنها تفاوتی که بین این دو دریچه هوا وجود دارد، ساختارِ پرّه های داخلیِ آنها می باشد. در این دریچه هوا، هوا صرفاً به سه سمت قابلیت پرتاب دارد. اگر یک بُعد از این دریچه هوا به سمت دیوار نزدیک باشد،دیگر نیازی به تنظیم هوا به آن سو نمی باشد و لاجَرم از دریچه هوا ی سه طرفه استفاده می شود. دریچه هوا ی سقفیِ سه طرفه نیز قابلیت تولید بصورت بادمپر و بدون دمپر را دارد و در سیستم های رفت و برگشتِ هوا به راحتی قابل استفاده می باشد. از این دریچه هوا در سیستم های برودتی و حرارتی نیز استفاده می گردد.

۳- دریچه تنظیم هوای دوطرفه سقفی:

این دریچه هوا، هوای کانال را به دو مسیرِ با زاویه نود درجه (گوشه ای) یا به دو مسیر بصورت چپ و راست ( راهرویی) هدایت می کند. اگر قرار باشد هوای مسیر در زاویه نود درجه تقسیم گردد،هوا بصورت قطری و همسان در دو وجه تقسیم می شود و اگر قرار باشد هوای دریچه هوا به دو طرفِ چپ و راست پرتاب شود، می توان هوای خروجی از دریچه هوای دوطرفه سقفی را به هرنسبتی که مایل هستیم به چپ یا راست هدایت نمود. اگر دوبُعد از دریچه هوا به دو بُعد دیوار نزدیک باشد، اجباراً باید هوا به وجهِ دیگرِ متمایل گردد که در این وضعیت از دریچه هوا ی دوطرفه استفاده می گردد. دریچه هوای دوطرفه سقفی نیز بصورت بادمپر و بدون دمپر ساخته می شود و در هر دو سیستم دمنده و مکنده قابل استفاده می باشد. دریچه هوا ی دوطرفه هم برای سرمایش و هم برای گرمایش مورد مصرف دارد.

۴- دریچه هوای سقفی یکطرفه:

این دریچه هوای سقفی، می تواند هوای عبوری از خود را به یک مسیر هدایت کند. از این دریچه هوا صرفا در زمانی استفاده می گردد که یک فضای بخصوص نیاز به هوارسانی داشته باشد. از دریچه هوا ی سقفی یکطرفه نیز در سیستم های مختلف تهویه مطبوع با کاربردهای دمندگی و مکندگی استفاده می گردد.