مزایای عایق الاستومریک در ساخت و ساز برای کانال‌های تهویه

مزایای عایق الاستومریک

مزایای عایق الاستومریک

فایبرگلاس، فوم گلاس، پرلیت، فوم فنولیک … و عایق الاستومری؟ عایق الاستومریک در دهه 1950 به عنوان یک جایگزین مصنوعی برای مواد عایق طبیعی مانند چوب پنبه توسعه یافت. مواد عایق مبتنی بر پلیمر در طول سال‌ها برای محافظت از عملکرد داخلی ساختمان‌ها رایج شده است. بیایید عایق الاستومری و کاربردهای فراوان آن در صنایع را بررسی کنیم.

عایق فوم الاستومری سلول بسته EPDM چیست؟

در اصل، عایق الاستومری سلول بسته یک لاستیک مصنوعی است که از ساختارهای سلول بسته در لوله‌ها، ورق‌ها یا رول‌های کارخانه‌ای موجود است. لبه بیرونی از یک سطح صاف یا “پوست” تشکیل شده است که به عنوان یک کند کننده بخار داخلی عمل می‌کند. به دلیل ماهیت انعطاف‌پذیر عایق الاستومری سلول بسته، در مقایسه با گزینه‌های عایق سلول بسته سفت و سخت، کمتر در معرض ترک، شکستگی و از دست دادن مواد است.

عایق الاستومری سلول بسته بیشتر به عنوان عایق لوله تبرید، عایق خط مبرد مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و عایق لوله مبرد HVAC شناخته می‌شود، زیرا توانایی استثنایی آن در کنترل تراکم در سیستم‌های مکانیکی سرد است. عایق الاستومری سلول بسته به دلیل نفوذپذیری کم بخار آب، ساختار سلول بسته و کند کننده بخار داخلی، یک انتخاب عالی برای محافظت از لوله‌ها و تجهیزات در برابر یکی از رایج‌ترین تهدیدات در صنعت ساختمان و خوردگی زیر عایق است. یا “CUI”. هنگامی که آب، بخار آب یا رطوبت به عایق نفوذ می‌کند و به سیستم‌های مکانیکی گران قیمت حمله می‌کند، این یک مشکل پر هزینه، اما قابل پیشگیری است.

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

هنگامی که عایق الاستومری سلول بسته به درستی طراحی، مشخص و نصب شود، می‌تواند به طور موثر افزایش/افت گرما و کنترل تراکم را برای عمر سیستم مکانیکی مدیریت کند. بر خلاف انواع عایق فیبری سلول باز، عایق الاستومری سلول بسته کارایی حرارتی خود را از دست نمی‌دهد یا به عنوان منبع غذایی برای رشد کپک در تماس رطوبت با عایق عمل نمی‌کند.

یکی از مهم‌ترین ملاحظات در طراحی، تعیین و نصب عایق الاستومری سلول بسته، ضخامت عایق است. عواملی مانند دمای سیال یا گاز در لوله یا تجهیزات، نوع لوله، اندازه لوله، دمای محیط، رطوبت نسبی، و این‌که آیا یک پوشش بیرونی محافظ اعمال خواهد شد یا نه برای محاسبه ضخامت عایق صحیح ضروری است.

تولیدکنندگان آمریکایی عایق الاستومری سلول بسته، لوله‌هایی را در قالب‌های “بدون شکاف” یا “خود مهر و موم” ارائه می‌دهند. ورق‌ها و رول‌ها نیز با یا بدون چسب حساس به فشار (PSA) در یک طرف کارخانه ارائه می‌شوند. لوله‌ها و ورق‌ها/رول‌های خود آب‌بند با پیشنهاد PSA باعث صرفه‌جویی در نیروی کار در طول نصب می‌شوند. لوله‌ها معمولاً در “ضخامت دیواره” ¼” تا 2″ و قطر داخلی (ID) اندازه‌های ¼” تا 6 اینچ IPS (اندازه لوله آهنی) موجود هستند. Aeroflex USA اندازه لوله تا 16 اینچ IPS را ارائه می‌دهد. اندازه‌های ورق معمولاً 3×4 و رول‌ها به عرض 48 اینچ با ضخامت‌های بین ¼ اینچ تا 2 اینچ هستند.

کاربرد عایق الاستومری

از این نوع عایق‌ها به دلیل مقاومت بالا در برابر گرما و سرما، برای عایق کاری تاسیسات ساختمان، لوله‌های سرد و گرم، کانال‌های تهویه، دیگ‌های بخار، سقف سوله‌ها و … استفاده می‌شود. دو نوع عایق الاستومری وجود دارد که شامل لوله‌ها و رول‌ها یا ورق‌ها می‌شود که در زیر به توضیح هر کدام می‌پردازیم:

عایق الاستومری رولی یا ورقی

این نوع عایق در ضخامت‌های مختلف موجود است که با توجه به شرایط مکانی و اقلیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مزایای این قالب نصب آسان آن در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان است. هم‌چنین این عایق‌ها جایگزین مناسبی برای فایبرگلاس هستند که با ساختار سلول بسته خود مانع از اتلاف انرژی و افزایش طول عمر تاسیسات ساختمان می‌شوند. 

انواع عایق الاستومری رولی یا ورق

  • عایق الاستومری رول ساده

این عایق وزن سبکی دارد و برای عایق کاری سیستم‌های تهویه مطبوع داخلی استفاده می‌شود، زیرا عایق الاستومری رولی ساده مقاومت بسیار بالایی در برابر رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها، مواد شیمیایی، گرد و غبار و رطوبت دارد.

  • عایق رولی الاستومری روکش دار و بدون روکش

از عایق الاستومری بدون روکش می‌توان برای عایق کاری داخل ساختمان استفاده کرد اما برای فضای بیرونی نه، زیرا با توجه به تغییر شرایط اقلیمی، عایق بیرونی ساختمان باید به گونه‌ای باشد که در برابر تشعشعات، رطوبت، گرد و غبار و … مقاوم باشد. عایق‌های روکش آلومینیومی یکی از نمونه‌های این نوع عایق‌های روکش‌دار است که در عایق کاری مخازن، سیستم‌های گرمایشی، لوله‌های سرد و گرم و سیستم‌های برودتی قابل استفاده است.

  • رول شانه بیضی شکل

عایق الاستومری رول شانه بیضی این نوع عایق عمدتاً به عنوان عایق صدا استفاده می‌شود و به دلیل ساختار سلولی و سطح متخلخل خود می‌تواند عایق خوبی برای صدا باشد. لازم به ذکر است که عایق شانه بیضی در دو نوع ساده و موجدار و به دو صورت چسبی و غیر چسبی استفاده می‌شود.

عایق الاستومری Black Protect

این عایق که با Black Protect روکش شده است، نوعی عایق حرارتی است که ساختاری منعطف و غیر متخلخل دارد و به دلیل مقاومت بالا در برابر بخار آب، رطوبت و آلودگی، می‌توان از آن برای ایزوله نمودن مکان‌هایی که سطح رطوبت و آلودگی زیاد است. هم‌چنین برای عایق کاری سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شود. عایق الاستومری نوعی عایق حرارتی سرمایی است که به دلیل ساختار سلولی بسته آن را در برابر آلودگی، رطوبت، بخار آب و گرما مقاوم می‌کند. این عایق‌ها به دلیل وزن سبک و انعطاف‌پذیری بالا بیشتر در صنایع به عنوان مثال در کانال‌های هوا، لوله‌های بزرگ، صنعت خودروسازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای عایق الاستومریک

عایق الاستومری چگونه کار می‌کند؟

عایق لاستیکی در درجه اول به عنوان یک عایق حرارتی عمل می‌کند. افزایش و تلفات گرما و هم‌چنین کنترل تراکم سیستم‌های مکانیکی را بدون از دست دادن بازده حرارتی مدیریت می‌کند.

اجرای این عایق آسان است زیرا جز در سه موقعیت منحصر به فرد نیازی به ژاکت محافظ بیرونی ندارد:

  • در هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش
  • در مواردی که آسیب مکانیکی وجود دارد
  • در محیط‌هایی با بخار شدید

به عنوان یک امتیاز، عایق الاستومری جایگزینی غیر الیافی برای کانال‌های داخلی پوشش می‌دهد که برآوردن نیازهای پروژه را آسان‌تر می‌کند.

مزایای عایق الاستومری

چیزی بدتر از عایق نیست که نیاز به برش زیاد در میدان و فرآیند نصب پیچیده دارد. خوشبختانه، عایق الاستومری به دلیل کاربر پسند بودن آن به خوبی شناخته شده است، زیرا به سطوح مختلف متصل می‌شود و نصب آن آسان است.

عایق الاستومری نیز در آزمون زمان مقاومت می‌کند. عملکرد آن به راحتی به خطر نمی‌افتد زیرا کم‌تر مستعد ابتلا به موارد زیر است:

  • ترک‌ها
  • شکستگی
  • ضرر مادی

لاستیک از برخی از رایج‌ترین عایق‌های سفت و سخت، از شیشه سلولی گرفته تا پلی ایزو و فوم فنولیک، بهتر عمل می‌کند و دارای سه مزیت اصلی است: مقاومت در برابر رطوبت، کنترل کیفیت هوا و کنترل صدا.

1. مقاومت در برابر رطوبت را فراهم می‌کند

عایق الاستومری به دلیل ساختار سلول بسته‌اش که در آن میلیون‌ها مانع کوچک در برابر مهاجرت مایع مقاومت می‌کنند در برابر رطوبت بسیار مقاوم است. در نتیجه، سیستم‌های شما از دو جهت محافظت می‌شوند: به دلیل سطح صاف و غیر ذره‌ای، خطر قالب را به حداقل می‌رساند، و هم‌چنین از لوله‌ها و تجهیزات در برابر خوردگی تحت عایق (CUI) محافظت می‌کند.

2. حفظ کیفیت هوای داخل ساختمان

سبز شدن کار بزرگی است و هم‌چنین محافظت از کارگران خود در محیطی که حداقل هشت ساعت در روز را در آن سپری می‌کنند، بسیار مهم است. فوم الاستومری از کیفیت هوای داخل خانه محافظت می‌کند زیرا:

  • حاوی فرمالدئید و الیاف نیست
  • دارای ترکیبات آلی فرار بسیار کم (VOCs)
  • با استفاده از این تیم تگ، عملیات شما انتشارات شیمیایی بسیار کمتری را منتشر می‌کند و محیط را تمیزتر و ایمن‌تر می‌کند.

3. نویز HVAC را کاهش می‌دهد

عایق لاستیکی به دور از این‌که صرفاً به عنوان یک عایق حرارتی عمل کند، به عنوان عایق صوتی برای کانال‌های تهویه مطبوع علی‌رغم این‌که این یک کاربرد بسیار خاص است، یک پانچ اضافی ایجاد می‌کند. اگر الزامات پروژه مالک شما (OPR) به درجه خاصی از عملکرد آکوستیک نیاز دارد، عایق الاستومری سلول بسته صدای معلق در هوا و سازه از کانال‌های HVAC را ضعیف یا کاهش می‌دهد. در سیستم‌های HVAC شما، عایق الاستومری به طور موثر صدای فن و ارتعاش ورق فلزی را بین 250-500 هرتز حفظ می‌کند.

در مورد کانال فلکسیبل بیشتر بدانید

با توجه به سختی و سختی ساخت و اجرای کانال‌های هوای سنتی در فضاهایی مانند سقف کاذب و محوطه با مسیرهای صعب العبور و هم‌چنین انعطاف‌پذیری کانال‌های کانال کشی سنتی، استفاده از کانال‌های منعطف هم متداول و هم کشسان است. بوده است. شکل‌پذیری خمشی کانال به کانال فلکسی اجازه می‌دهد تا ساختار سفت و سخت خود را در هر کجا که نیاز به اجرا دارد، با انعطاف‌پذیری کامل برای چرخش و دمیدن یا مکش عملیات یا عملکردهایی مانند مکش گرد و غبار و آلاینده‌ها و پودرهای موجود در محیط و هم‌چنین، حفظ کند.. همان‌طور که گفته شد، کانال انعطاف‌پذیر هم برای استنشاق استفاده می‌شود. کانال انعطاف‌پذیر در انواع مواد اولیه با کاربردها بسیار متنوع تولید و به بازار عرضه می‌شود.

انواع مختلف کانال انعطاف پذیر

    • کانال انعطاف‌پذیر پیش عایق با عایق پشم شیشه
    • کانال فلکسی پی وی سی شفاف
    • کانال انعطاف‌پذیر PU
    • مکش کانال انعطاف‌پذیر با لایه داخلی صیقلی
    • کانال انعطاف‌پذیر با عایق پلی استر فشرده IFD
    • کانال انعطاف‌پذیر با عایق پلی اتیلن
  • منعطف فویل آلومینیومی کانالی

کانال فویل آلومینیومی منعطف با انعطاف‌پذیری بالا و وزن سبک خود در برابر رطوبت و خوردگی مقاومت خوب و قابل قبولی از خود نشان داده است. بسته‌بندی و حمل آن را آسان می‌کند. نصب کانال انعطاف‌پذیر آلومینیومی بسیار آسان است. این نوع کانال انعطاف‌پذیر برای استفاده در محیط‌های داخلی و خارجی بسیار توصیه می‌شود. ساختار این کانال انعطاف‌پذیر از فویل آلومینیومی و لایه‌ای از فنرهای پلی استر و فولادی تشکیل شده است.

کانال فویل آلومینیومی در قطرهای 10 تا 45 سانتی‌متر ساخته و به بازار عرضه می‌شود. شاخه‌های کانال فویل آلومینیومی در 10 متر بسته‌بندی می‌شوند. کانال فویل آلومینیومی در محدوده دمایی 20- تا 100+ درجه سانتیگراد. کانال فویل آلومینیومی در مسیرهای گردش هوا و هم‌چنین برای تهویه و تهویه هوای هود، سرویس بهداشتی، فن‌های خارجی و غیره استفاده می‌شود. نصب آسان و راحت کانال‌های فویل آلومینیومی از جمله مزایای مهم کانال فویل آلومینیومی در محیط های مسکونی، تجاری می‌باشد. 

  • کانال انعطاف‌پذیر پیش عایق با عایق الاستومری

  اگر می‌خواهید کانال انعطاف‌پذیر با کیفیتی را معرفی کنید که هم خاصیت عایق و هم عایق بودن را به طور کامل برآورده کند، باید کانال انعطاف‌پذیر پیش عایق الاستومری معرفی شود. وزارت مسکن و شهرسازی واقع شده است. کانال منعطف با عایق الاستومری و آلومینیوم لمینت شده با تکنولوژی روز با استفاده از ماشین‌آلات روز تولید و به بازار عرضه می‌شود، در حالی که نمونه‌های دیگر کانال انعطاف‌پذیر با عایق پشمی. شیشه یا پلی استر، علاوه بر توث عایق‌بندی شده‌اند. تاثیر منفی تخریب محیط زیست بر سلامت انسان نیز تاثیر نامطلوبی دارد. از دیگر معایب نمونه‌های قبلی می‌توان به کانال انعطاف‌پذیر (فایبر گلاس یا پلی استایرن)، محل قرارگیری و حجیم و طول عمر کوتاه آن‌ها اشاره کرد.

اما استفاده از عایق الاستومری در ساختار کانال انعطاف‌پذیر این مشکل را به راحتی برطرف کرده است. کانال پیش عایق الاستومری انعطاف‌پذیر یکی از کانال‌های هوا با استحکام بالا در زمان ساخت است. همان‌طور که گفته شد کانال منعطف پیش عایق دارای طول عمر بالایی بوده و می‌توان برای مدت طولانی از آن استفاده کرد. کانال منعطف پیش عایق دارای انعطاف‌پذیری بسیار بالایی در همان سبک است.

عایق مورد استفاده در کانال منعطف پیش عایق شده ضریب انتقال حرارت بسیار پایین است و از انتقال حرارت، صدا و رطوبت از داخل کانال به بیرون و بالعکس جلوگیری می‌کند. کانال عایق الاستومری انعطاف‌پذیر در سیستم‌های تهویه مطبوع، جهت گردش هوا و هم‌چنین فصل، گرمایش و سرمایش محیط اعمال می‌شود. کانال انعطاف‌پذیر در ساختار درون خود دارای سطح متعادل و یک‌نواختی است و در مجموع افت فشار بسیار کمی را در راه هوایی ایجاد می‌کند که از نظر کارایی کلی ناچیز است.

ساختار فشاری مجرای انعطاف‌پذیر الاستومری پیش عایق شده به طور قابل توجهی از صدا یا زوزه عایق می‌شود. در راه هوایی جلوگیری می‌کند. استفاده از کانال‌های الاستومری منعطف از پیش عایق شده به عنوان یک مجرای هوای تمیز عمل می‌کند و از بروز هرگونه آلرژی در محیط برای افراد جلوگیری می‌کند. کانال‌های انعطاف‌پذیر پیش عایق الاستیک در محدوده دمایی از 30- تا 110+ درجه سانتیگراد از نظر عملکردی مقاوم است. همان‌طور که گفته شد استفاده از کانال‌های پیش عایق الاستومری انعطاف‌پذیر به عنوان بهترین و منعطف‌ترین لوله انعطاف‌پذیر به انکرها، مهندسان و کارفرمایان توصیه می‌شود. می‌آید.

اجزای کانال انعطاف پذیر پیش عایق الاستومری

  1. لایه داخلی: آلومینیوم روکش شده با سیم فلزی.
  2.    لایه میانی: از یک لایه عایق الاستومری به ضخامت 3 میلی‌متر تشکیل شده است که بسته به سفارشات خاص می‌تواند 6 میلی متر یا 9 میلی‌متر ضخامت داشته باشد.
  3. لایه بیرونی: دیواره بیرونی کانال انعطاف پذیر پیش عایق نیز از یک فویل آلومینیومی لمینت ضخیم ساخته شده است که در برابر پارگی و ضربه مقاوم است.

مقایسه کانال انعطاف پذیر پیش عایق الاستومری با عایق پشم شیشه

اولین و مهم‌ترین مزیت کانال‌های انعطاف‌پذیر پیش عایق الاستومری نسبت به عایق پشم شیشه این است که سازگار با محیط زیست و غیرسمی بوده و از اثرات زیست محیطی و بیولوژیکی انتشار پشم شیشه مصون است. بر اساس گزارش‌های پزشکی، تنفس مستقیم پشم شیشه خطر ابتلا به سرطان، به‌ویژه سرطان ریه را افزایش می‌دهد و اکیداً توصیه می‌شود که تا حد امکان از عایق الاستومری بین فایبرگلاس و عایق الاستومری هم برای مجری و هم برای کاربر استفاده شود. و اثرات زیست محیطی ناشی از انتشار گرد و غبار پشم شیشه.

عایق کانال خمشی الاستیک به دلیل ساختار سلول بسته، مقاومت بالایی در برابر رطوبت، بخار، گرد و غبار و آلاینده‌ها دارد، اما عایق کانال فایبرگلاس انعطاف‌پذیر به دلیل ساختار متخلخل و فیبری، رطوبت و نفوذ آب و بخار، مقاومت کمی دارد و با نفوذ رطوبت و بخارات وارد کانال انعطاف پذیر می‌شود، مقاومت حرارتی آن بسیار کاهش می‌یابد، به همین دلیل است که از عایق کانال فایبرگلاس انعطاف‌پذیر در مناطق باز و مکان‌هایی که امکان بارندگی و مانند آن وجود دارد (مثلا محیط‌های مرطوب) استفاده می‌شود. آن‌جا توصیه نمی‌شود.

  • نصب کانال انعطاف‌پذیر عایق الاستومری نسبت به نصب کانال عایق الاستیک بسیار کم درد تر، آسان تر و بدون عوارض است.
  •    کانال های انعطاف پذیر عایق الاستومری کاملاً هواگیر هستند و عاری از نشت هوا هستند.
  •    به دلیل ماهیت ضد التهابی عایق الاستومری، استفاده از آن بیشتر از مجاری فایبرگلاس است.
  • مقاومت عایق الاستومری در برابر فشار هوا بسیار بیشتر از پشم شیشه است.

سخن پایانی

عایق الاستومری یک عایق حرارتی موثر برای کاربردهای صنعتی و مکانیکی، از لوله کشی تا اهداف HVAC است. آیا به راه حلی نیاز دارید که مقاومت در برابر رطوبت را فراهم کند، کیفیت هوا را حفظ کند و صدا را کاهش دهد؟ عایق لاستیکی می‌تواند برای شما ایده‌آل باشد. دانیال تهویه یکی از مجموعه‌های تخصصی در این زمینه است که با تیم حرفه‌ای خود می‌توانند مشاوره و خدمات خوبی را به شما مخاطبین عزیز ارائه دهند. 

 

سوالات متداول

عمر عایق الاستومری کانال انعطاف پذیر چقدر است؟

عمر عایق الاستومری کانال انعطاف پذیر بسیار بیشتر از کانال فایبرگلاس است.

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری چه ابعادی دارند؟

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری در قطرهای 10 تا 40 سانتی متر و شاخه های 6 متری تولید و به بازار عرضه می شود.

میزان مقاومت عایق الاستومری کانال انعطاف پذیر چقدر است؟

عایق الاستومری کانال انعطاف‌پذیر نسبت به پشم شیشه در برابر هرگونه خوردگی مقاوم‌تر است (شیشه کانال انعطاف پذیر به راحتی و به شدت خورده می‌شود).