راهنمای خرید دریچه هوا

خرید دریچه هوا

راهنمای خرید دریچه هوا

دریچه هوا یا بهتر بگوییم سیستم تهویه هوا در هر محیطی، از جمله ساختمان‌ها، مکان‌های اداری و صنعتی، خودروها، هواپیماها و غیره، برای حفظ کیفیت هوا و ایجاد شرایطی مناسب برای زندگی و کارکردن ضروری است.

در محیط‌های بسته و بدون تهویه، هوا به‌سرعت آلوده می‌شود و این می‌تواند به مشکلاتی مانند عدم تهویه، ایجاد بو، رطوبت بالا، افزایش دما، کاهش غلظت اکسیژن و افزایش غلظت گازهای مضر منجر شود.

که مستقیم بر روی سلامتی افراد تأثیر منفی می‌گذارند و باعث بروز علائمی مانند سردرد، خستگی، تنگی نفس و افت دقت و کارایی و غیره می‌شوند.

با داشتن سیستم تهویه هوا، هوای داخلی محیط به‌صورت مداوم تجدید شده و تصفیه می‌شود. همچنین، این سیستم می‌تواند دمای محیط را تنظیم کرده و رطوبت را کاهش داده و با ایجاد شرایطی مناسب برای زندگی و کار، به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک ‌کند.

اما نقش سیستم تهویه فقط به‌سلامتی افراد ختم نمی‌شود و در کاهش مصرف انرژی و آلودگی صوتی هم نقش دارد، در این مطلب از سایت گروه بازرگانی دانیال تهویه می‌خواهیم به بررسی همة جوانب سیستم‌های تهویه هوا بپردازیم، انواع دریچه‌های هوا و کاربرد هر کدام را معرفی کنیم، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دریچه تنظیم هوا

دریچه تنظیم هوا بخشی از سیستم تهویه هوای مطبوع است، ساختاری شبیه به یک پنجره دارد که برای کنترل جریان هوا و دمای آن در داخل محیط استفاده می‌شود و بر روی سقف یا دیوار نصب می‌شود.

هوایی که از مسیر کانال‌ها و داکت‌ها به محیط می‌رسد در محل دهانه انتهایی کانال توسط دریچه‌ای شبیه به یک پنجرة کوچک با پره‌های متحرک به محیط می‌رسد و جهت‌دهی می‌شود.

این دریچه بخش جدایی‌ناپذیر سیستم‌های تهویه‌مطبوع، مانند سیستم‌های گرمایشی، تهویه خنک‌کننده، و یا تهویه هوای ترکیبی است. از طریق تنظیم این دریچه، می‌توان میزان جریان هوا و دمای آن در داخل محیط را تنظیم کرد و برای رسیدن به شرایط مناسب برای راحتی و سلامتی افراد، مصرف انرژی را بهینه‌سازی کرد.

جنس اغلب دریچه‌ هوا از فلزاتی مانند فولاد گالوانیزه، آلومینیم، آهن، پلاستیک یا ام‌دی‌اف ساخته می‌شود و طراحی آن‌ها شامل یک صفحه یا یک پرده متحرک است که قابلیت چرخش یا باز و بسته‌شدن را دارد.

قابلیت متحرک بودن به آن‌ها کمک می‌کند که زاویه‌ای که در آن قرار دارند را تغییر دهند و همین عامل سبب می‌شود میزان جریان هوا را کنترل ‌کنند.

پردة متحرک دریچه تنظیم هوا از پره‌های مختلف برای تعیین مسیر هوا تشکیل می‌شود و نوع خروج هوا را به انواع یک‌طرفه، دوطرفه، سه‌طرفه و چهارطرفه تقسیم می‌کند.

ساختار دریچه تنظیم هوای چهارطرفه، بیشترین کارایی را دارد؛ چراکه  هوای ورودی کانال را در چهار جهت پرتاب می‌کند. قابلیت نصب بروی سقف اصلی و سقف کاذب را هم دارد، اما باید توجه داشت که هر چهار طرف آن باید آزاد و بدون مانعی چون دیوار باشد در غیر این صورت کارایی نخواهد داشت و موجب اتلاف انرژی است.

دریچه تنظیم هوای سه طرفه روی سقف نصب می شود و در سه طرف متفاوت به تهویه جریان هوا می پردازد این نوع دریچه به راحتی در سیستم های رفت و برگشت هوا قابل استفاده است.

از انواع دیگر دریچه تنظیم هوای دوطرفه است که هوا را به دو قسمت یکسان چپ و راست تقسیم و منتشر می‌کند.

و در نهایت برای فضا‌های باز و یا مکان‌هایی که تنها یک بخش مشخصی خنک یا گرم می‌شود، دریچه هوای یک‌طرفه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تنها در یک مسیر هوا را منتشر می‌کنند و امکان تنظیم و تغییر جریان باد وجود ندارد و در انواع مختلف سیستم‌های تهویه سرمایشی یا گرمایشی کاربرد دارد.

دریچه تنظیم هوا بسته به کاربرد هرکدام و محیطی که در آن قرار می‌گیرند، متفاوت است و به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامة مطلب به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

اما نقش دریچه تنظیم هوا و ضرورت استفاده از آن در سه فاکتور مهم می‌توان خلاصه کرد، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی صوتی و مهم‌تر از هر چیز سلامتی هوای محیط برای تنفس و کیفیت زندگی.

دریچه هوا می‌تواند به‌صرفه جویی در مصرف انرژی کمک کند، با تنظیم درست دریچه تنظیم هوا، میزان جریان هوا و دمای آن در داخل اتاق می‌تواند بهینه شده و در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. به طور مثال، اگر در فصل گرما، دریچه تنظیم هوا را به طور درست تنظیم کنید و جریان هوا را کمتر کنید، می‌توانید به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های خود بپردازید. همچنین، با تنظیم درست دریچه تنظیم هوا، می‌توانید از راحتی و سلامتی خود نیز در هنگام استفاده از سیستم تهویه‌مطبوع بیشتر لذت ببرید.

علاوه‌برآن جریان هوای داخل اتاق را بهبود داده و از آلودگی هوای اتاق کاسته می‌شود و به کاهش رطوبت نسبی هوا کمک می‌کند که این نیز می‌تواند برای سلامتی عمومی مفید باشد.

نصب دریچه تنظیم هوا در دیوار

انواع دریچه هوا

انواع دریچه هوا و کاربرد و ساختار هریک را بهتر است بشناسیم و باتوجه‌به محیط و نوع نیازمان، بهترین آن را انتخاب کنیم.

بیش از بیست نوع دریچه تنظیم هوا طراحی و ساخته می‌شود که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند، برخی از آن‌ها مخصوص به محیط‌های خاصی چون اتاق عمل یا محیط‌های صنعتی یا مراکز اداری بزرگ هستند.

پرمصرف‌ترین متریال برای ساخت انواع دریچه هوا، آلومینیوم است که در انواع طرح‌های مشبک، مسطح یا برجسته تولید و ساخته می‌شوند.

انواع دریچه هوا در اشکال هندسی متنوعی چون چهارگوش، خطی، دایره‌ای یا گرد، مستطیلی یا تخت و مسطح، قوس‌دار ساخته می‌شوند.

که در ادامه مطلب برخی از آن‌ها را به‌اختصار معرفی می‌کنیم.

برای مثال ساختار دایره‌ای یا گرد دریچه‌ها شامل: دریچه تنظیم هوای کروی و گرد سونایی، تایلی، گرد طرح اتاق عمل، گرد سقفی تخت، گرد مشبک، گرد برجسته است.

یا اشکال چهارگوش با جنسی از آلومینیوم که شامل دریچه تنظیم هوا دیواری، مشبک، قوس‌دار، خطی و دریچه هوا پادری، دریچه تنظیم هوا پره Z ،دریچه تنظیم هوا خورشیدی، دریچه‌های بازدید فن‌کوئل، دریچه تنظیم هوا اسلوت و سقفی و غیره.

یکی از انواع پرکاربرد دریچه تنظیم هوا، برای محیط‌هایی که امکان ورود هوای تازه وجود ندارد، دریچه تنظیم هوای پادری است، اساس شکل گیری و کار آن تنظیم اختلاف فشار میان دو محیط است، هوا از محیط پرفشارتر جریان می‌یابد و جایگزین هوای محیط با فشار کم می‌شود.

روی درب‌ها، پارتیشن‌ها و یا دیوارهای حایل بین دو فضا قرار می‌گیرد و ارتباط میان دو فضا را بدون ایجاد دید مستقیم میان آنها برقرار می‌کند و علاوه‌برآن جنبه زیبایی هم دارد. در مکان‌هایی با هوای سنگین مانند سالن‌های ورزشی، سرویس‌های بهداشتی، حمام و مراکز عمومی پررفت‌وآمد نصب می‌شود.

آلومینیوم یکی از متریال‌های مهم در ساخت دریچه‌های تنظیم هوا است، دریچه تنظیم هوای سقفی آلومینیومی همان‌طور که از اسمش پیداست بر روی سقف قرار می‌گیرد و در چهار طرف متفاوت می‌تواند به تهویه هوا بپردازد و قابلیت تنظیم و تغییر مسیر را هم دارد.

یکی دیگر از مدل‌های پرکاربرد آن دریچه هوای مشبک است، بیشتر در مکان‌هایی استفاده می‌شود که دارای ارتفاع بلندی هستند.  در این مکان‌ها باید ورود هوا با بیشترین فشار ممکن باشد، بنابراین دریچه هوای مشبک باتوجه‌به ساختارِ شبکه‌ای – تیغه‌ای، کمترین اصطکاک و مقاومت را در هنگام عبور هوا از خود نشان می‌دهد.

دریچه تنظیم هوای خطی مدل اسلوت برای مکان‌هایی چون لابی‌های هتل و مراکز درمانی و راهروهای مکان‌های تجاری چون پاساژها طراحی و ساخته می‌شود.

این دریچه به‌خاطر ساختار پره‌های تی شکل و موازی، سبب می‌شود خروج هوا به‌صورت متعادل و یکنواخت باشد و جریان هوای تازه به طور مداوم جریان داشته باشد.

دریچه خطی زاویه‌دار یکی از انواع دریچه هوا که روی دیوار قرار می‌گیرد و با زاویة 30 درجه هوای تازه را در محیط منتشر می‌کند و پره‌های دریچه به‌صورت خطوط موازی و قابلیت تغییر دلخواه روی دریچه قرار گرفته‌اند.

این دریچه‌ها در سقف لابی‌ها و راهروی مکان‌های تجاری مثل پاساژها و همچنین فضاهای مختلفِ هتل‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مدل دیگر آن ساختاری دایره‌ای و گرد دارد یا به‌اصطلاح  شبیه کله‌قند است، این دریچه نیز از پره‌های تی شکل کوچک که داخل دریچه و حول مرکز آن قرار گرفته‌اند تشکیل شده است و جریان هوا را با زاویه صفر درجه منتشر و تهویه می‌کند، در ساخت و تولید آن‌ها بیشتر از آلومینیوم استفاده می‌شود.

هنگام خرید دریچه هوا توجه داشته باشید که پره‌های دریچه را می‌توان با سه زاویه مختلف مانند چهل و پنج درجه، صفر درجه و سی درجه طراحی و تولید کرد، از طرفی جهت پرتاب باد آن‌ها نیز قابلیت تغییر و تنظیم دارد.

بنابراین، لازم است که قبل از انتخاب و خرید دریچه هوا به زوایای محیط و نقاط قرارگیری افراد دقت کنید تا جهت جریان باد ورودی سبب سلب آرامش ساکنان محیط نشود.

قیمت خرید دریچه هوا

قیمت دریچه هوا تابع متریال و اندازة آن است، برای نمونه قیمت دریچه تنظیم هوا ساخته شده از فولاد گالوانیزه با نمونة  چوبی یا آلومینیومی آن قابل‌مقایسه نیست.

از طرفی اندازة دریچة هوا و کاربری مورداستفاده بر روی قیمت تأثیرگذار است؛ چراکه نحوه استفاده و شدت‌جریان ورودی و خروجی هوا در فضاهایی چون مراکز صنعتی با مسکونی مشابه نیست.

تهویه دانیال طراح و تولیدکننده دریچه‌های تنظیم هوا و دمپرهای صنعتی، سازنده تجهیزات فنی و تخصصی شامل صداگیرها و دمپرهای کنترلی مورداستفاده در نیروگاه‌ها، خطوط مترو و مراکز صنعتی و مسکونی و غیره

با سال‌ها تجربه و به دربرگیری دانش روز، آماده است برای هر محیط و متناسب با شرایط آب‌وهوایی اقدام به طراحی و ساخت دریچه‌های تنظیم هوا کند.

تهویه دانیال طراح و سازنده دریچه‌های زیر فن‌کوئلی و دریچه سقف روشنایی MDF با روکش PVC و سازنده دریچه‌های دیواری، خطی، اسلوت، پره حلالی، سقفی، سونایی، پادری، برگشت Z، بازدید، شوت زباله و همچنین سازنده دریچه کانال صنعتی شامل دمپرهای دستی، موتوری، بالانس دمپر، دمپر گرد، ماسه گیر، فایر دمپر است، بنابراین اگر در انتخاب سیستم تهویه مناسب برای محیط موردنظرتان شک دارید آن را به تیم مجرب ما بسپارید.

برای اطلاع از قیمت دریچه هوا می‌توانید با شماره‌های قرار گرفته بر روی سایت تماس بگیرید.

 

تماس با ما

 

سؤالات متداول

دریچه‌های تنظیم هوا در کجا نصب می‌شوند؟

دریچه تنظیم هوای را می‌توان به‌صورت سقفی یا دیواری نصب کرد و محدودیتی ندارند.

امکان نصب دریچه‌های تنظیم هوا روی سقف کاذب وجود دارد؟

بله، در هر نوع سقفی قابلیت نصب دارند.

دریچه هواگرد بهتر است یا دریچه هوا خطی؟

هرکدام از این ساختارهای هندسی بسته به محیط و کاربری مورداستفاده قرار می‌گیرند و برتری بر یکدیگر ندارند.