لرزه گیر یا کانکتور چیست؟

کانکتور یا لرزه گیر

لرزه گیر یا کانکتور چیست؟

نقش اصلی لرزه گیر یا کانکتورهای انعطاف‌پذیر در سیستم‌های لوله‌کشی مخزن ذخیره‌سازی زیرزمینی (UST) جذب شوک هیدرولیکی است که هنگام روشن و خاموش شدن یک پمپ شناور و هنگامی که یک نازل سوخت‌رسانی توسط مشتریانی که مخازن خود را پر می‌کنند، کلیک و خاموش می‌شود، ایجاد می‌شود. چنین کانکتورهایی هم‌چنین اثرات حرکت زمین ناشی از وسایل نقلیه، نشست زمین و یخ‌زدگی را کاهش می‌دهند. بدون اتصال دهنده‌های انعطاف‌پذیر، شوک هیدرولیکی و سایر نیروها باعث خرابی زودرس سیستم لوله کشی می‌شود.

اتصال دهنده‌های انعطاف‌‍‌پذیر که هم در سیستم‌های لوله‌کشی سفت و سخت (پلاستیک تقویت شده با فایبر گلاس یا FRP) و هم در سیستم‌های لوله‌کشی انعطاف‌پذیر استفاده می‌شوند، نصب را آسان‌تر و با شرایط مختلف سازگارتر می‌کنند. و در حالی که نقش کانکتورهای انعطاف‌پذیر اساساً یکسان است، طرح‌های جدیدی برای آسان کردن نصب و ایمن‌تر و ماندگاری بیشتر سیستم‌ها ایجاد شده است. همان‌طور که طراحی سیستم لوله‌کشی هم‌چنان در حال تغییر است، اتصال انعطاف‌پذیر همه کاره حتی ضروری‌تر می‌شود.

اجزای یک کانکتور

یک کانکتور انعطاف‌پذیر از یک طول شلنگ انعطاف‌پذیر با یک اتصال در هر انتها تشکیل شده است. انعطاف‌پذیری شلنگ به آن اجازه می دهد تا برای جذب ضربه خط و سایر حرکات خم شود. شیلنگ از تفلون یا فولاد ضد زنگ ساخته شده است. کانکتور تفلون از شلنگ راه راه تفلون با نوار فولادی ضد زنگ تشکیل شده است. اتصالات انتهایی معمولاً چین‌دار هستند.

اتصالات فولادی ضد زنگ از یک شیلنگ راه فولادی ضد زنگ با نوار فولادی ضد زنگ تشکیل شده است. شیلنگ به صورت مکانیکی یا هیدرولیکی شکل می‌گیرد و اتصالات انتهایی با جوشکاری متصل می‌شوند. شیلنگی که به صورت مکانیکی شکل گرفته است به دلیل سخت شدن کار و تنشی که در طول فرآیند تولید به شیلنگ وارد می‌شود، زودتر از کار می‌افتد. شیلنگ‌های هیدرولیکی در طول‌های کوتاه‌تر انعطاف‌پذیرتر و قابل انعطاف هستند زیرا فرآیند هیدروفرمینگ (شکل‌دهی هیدرولیکی) فشار کمتری بر فولاد در طول تولید ایجاد می‌کند.

اتصالات فولادی ضد زنگ به سیستم‌های UST معرفی شدند زیرا تنظیم کننده‌های کد آتش سوزی در مورد نگرانی‌های زیست محیطی در سایت‌های سوخت‌رسانی سختگیرانه‌تر شدند. هر دو کانکتور تفلون و فولاد ضد زنگ برای سازگاری با سوخت (محصولات نفتی، الکل و مخلوط الکل و بنزین) در فهرست UL قرار دارند. با این حال، کانکتورهای فولادی ضد زنگ نیز دارای درجه آتش سوزی هستند، به این معنی که کانکتور در شرایط آتش سوزی، UL 842، آزمایش شده و زنده مانده است.

اندازه شیلنگ رابط از 1/2 اینچ تا 3 اینچ ID و در طول از 12 اینچ تا 8 فوت متغیر است. اتصالات با اتصالات زیر در دسترس هستند: نر و ماده شش گوش، نر و ماده گردان، زانویی 45 درجه و 90 درجه، سه راهی و آداپتورهای گردان.

هدف از اتصالات گردان اتصال شیلنگ انعطاف‌پذیر به لوله یا سایر اجزای سیستم است. طراحی چرخشی فشار و گشتاور کانکتور را در حین نصب از بین می‌برد. اتصالات گردان می‌توانند آداپتور یا چرخان “زنده” باشند. آداپتورهای نر و مادگی اتصالات شلی هستند که بر روی اتصالات اتصال سفت و سخت نر یا ماده رزوه می‌شوند. آداپتور یک چرخش موقت برای تسهیل نصب فراهم می‌کند.

همان‌طور که اتصالات اتصال با رزوه‌های آداپتور درگیر می‌شود، چرخش میچرخد تا زمانی که رزوه‌ها قفل شوند و یک مهر و موم فلز به فلز تشکیل شود و یک اتصال سفت ایجاد کند (این شبیه به اتصال بین اتصال لوله نر و لوله ماده است).

چرخاننده‌های زنده یک چرخش مداوم را ارائه می‌دهند و معمولاً از یک طرح دو تکه با مهر و موم داخلی تشکیل می‌شوند. این دو قطعه یا گشاد شده یا به هم چسبیده شده‌اند. مواد مهر و موم استفاده شده کلید زندگی چرخاننده زنده است. به دلیل سازگاری آن با سوخت، چرخ گردان با مهر و موم تفلون طولانی ترین عمر را فراهم می‌کند. گردان‌های دارای مهر و موم لاستیکی بسته به نوع الاستومر مورد استفاده میتوانند مستعد خرابی زودرس باشند.

انواع لرزه‌گیر

  • لرزه‌گیر صنعتی
  • لرزه‌گیر ساختمان
  •  کانکتور برزنتی

هر کانکتور دارای یک انتهای نر به نام فیش و یک انتهای ماده به نام جک است. تعداد زیادی از انواع کانکتورهای الکتریکی جداگانه وجود دارد که می‌توان آن‌ها را از راه‌های مختلفی متمایز کرد و اکنون ما شاهد طبقه‌بندی کانکتورها بر اساس کاربرد آن خواهیم بود.

پیشنهاد مطالعه: کانال اسپیرال و مزایای آن

طبقه بندی بر اساس کاربرد

  • اتصال دهنده‌های کلیددار

 این کانکتورها زمانی که به اندازه کافی با هم تراز شده باشند می‌توانند به یکدیگر متصل شوند. این ویژگی به جلوگیری از آسیب تصادفی به پایه‌های ترمینال اتصال دهنده‌ها کمک می‌کند.

  • کانکتورهای محافظ ESD

 کانکتورهای ESD از تخلیه الکترواستاتیک محافظت می‌کنند که می‌تواند به مدار اجزای آن آسیب برساند.

  • کانکتورهای قفل شده

 این کانکتورها دارای مکانیزم قفل داخلی هستند که به حفظ اتصال کمک می‌کند.

  • EMI Filtering

 این کانکتورها یک ویژگی اضافی دارند که روی محفظه نصب شده است. این ویژگی به کانکتور کمک می‌کند تا از تداخل الکترومغناطیسی محافظت کند.

  • اتصالات مقاوم در برابر آب

آب می‌تواند به راحتی به اتصالات آسیب برساند. از این رو این کانکتورها در برابر آب مقاوم هستند.

  • اتصالات مهر و موم شده هرمتیک

 این کانکتورها را می‌توان در زیر آب استفاده کرد. در اثر فشار آب آسیبی نمی‌بیند.

  • کانکتورهای مقاوم در برابر رطوبت/روغن

 این کانکتورها به طور خاص برای محافظت از آن‌ها در برابر روغن و رطوبت ساخته شده‌اند.

طبقه بندی کانکتورها بر اساس سطح کانکتور

  • اتصالات جعبه به جعبه یا ورودی/خروجی

 اتصالات ورودی/خروجی (I/O) برای اتصال دستگاه‌های خارجی مانند چاپگرها، صفحه کلیدها و نمایشگرها به سرور هستند.

  • اتصالات سیم به برد

 این نوع کانکتورها برای اتصال سیم به برد مدار چاپی استفاده می‌شود تا امکان اتصال بین مدارها فراهم شود.

  • اتصالات تراشه به بسته

یک اتصال دهنده تراشه به بسته شامل یک عضو رسانا است که به طور الکتریکی به کنتاکت‌ها و دستگاه راه دور کوپل شده است. که در آن کنتاکت‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که به صورت الکتریکی و مکانیکی به یک برد مدار کوپل شوند.

  • اتصالات برد به برد

 این نوع دستگاه طوری طراحی شده است که اتصال سیگنال بین دو برد مدار چاپی (PCB) را فراهم کند.

طبقه بندی کانکتورها بر اساس عملکرد کانکتور

  • ترمینال بلوک

 این کانکتورها یک سیم واحد را خاتمه می‌دهند و آن را به یک مدار متصل می‌کنند. ما از اتصال دهنده‌های بلوک ترمینال برای اتصال سیم‌ها از همان مدار بدون قطع سیم استفاده می‌کنیم. اتصال بلوک ترمینال بیشتر به عنوان دسته بندی می‌شود

  • نوارهای بازدارنده 

اینها اتصال دهنده‌هایی هستند که حاوی نوارهای فلزی و پیچ یا اتصال دهنده برای اتصال و خاتمه آسان سیم‌ها هستند.

  • بلوک‌های ترمینال برد مدار چاپی (PCB)

 آن‌ها مستقیماً در برد مدار جاسازی می‌شوند و معمولاً برای اتصالات برق، داده و سیگنال در صنایع استفاده می‌شوند.

  • اتصال دهنده‌های ترمینال چندگانه (MTC)

 این بلوک‌ها برای اتصال سیم‌های متعدد به یک بلوک ترمینال واحد استفاده می‌شوند، در نتیجه مشکلات قابلیت اطمینان زمانی که چندین سیم در یک گیره متصل می‌شوند کاهش می یابد.

  • بلوک‌های ترمینال قابل اتصال

دارای یک باز شدن کابل برای اتصال کابل‌ها به همراه خروجی دو شاخه هستند که امکان اتصال آسان به سوکت را فراهم می‌کند. آن‌ها در موقعیت‌های مبادله گرم مفید هستند.

  • پایه صحافی

اتصالات پست صحافی به طور گسترده در فیکسچرهای آزمایشی برای پایان دادن به سیم استفاده می‌شود. می‌توانید آن‌ها را در بلندگوها و تقویت کننده‌های صوتی پیدا کنید.

کاربرد لرزه گیر

اتصال دهنده‌های انعطاف‌پذیر در ابتدا و انتهای لوله‌های اولیه حمل مایع استفاده می‌شود. یک لوله‌کشی معمولاً از پمپ شناور شروع می‌شود و به دیسپنسر ختم می‌شود. با این حال، در تاسیسات بزرگتر، ممکن است نقاط متناوب (مانند مخزن‌های انتقال) وجود داشته باشد که باید به اتصال دهنده‌های انعطاف‌پذیر مجهز شوند. کانکتورهای انعطاف‌پذیر نیز در خطوط بخار و دریچه، هم در تلگراف و هم در لوله‌کشی به مخزن ذخیره استفاده می‌شود.

نحوه انتخاب مناسب لرزه گیر

عوامل متعددی در انتخاب نوع خاص اتصال‌دهنده انعطاف پذیر برای یک سیستم لوله کشی مهم هستند، از جمله طول و قطر شلنگ انعطاف‌پذیر و انواع اتصالات انتهایی. 

طول مناسب شلنگ منعطف بستگی به مقدار “تغییر” یا حرکت مورد نیاز برای تطبیق ضربه خط و سایر حرکات در سیستم دارد. Underwriters Laboratories حداقل طول مورد نیاز برای یک کانکتور را برای دستیابی به خمیدگی 90 درجه تعیین می‌کند. این اطلاعات معمولاً در دستورالعمل نصب چاپ می‌شود.

پیکربندی‌های مختلف اتصال دهنده‌های انعطاف‌پذیر در مکان‌های مختلف در سیستم لوله کشی استفاده می‌شود، همان‌‍طور که در زیر مورد بحث قرار می‌گیرد.

خرید کانکتور

 بر اساس فرآیندهای پایانی مختلف، عملکردها و سطوح گزینه‌های جریان، انواع مختلفی از اتصالات توسعه داده شده است. یک کانکتور قفل شده برای قفل کردن جریان در یک مکان خاص استفاده می‌شود. یک کانکتور مهر و موم شده هرمتیک در زیر آب برای جلوگیری از آسیب به مدار به دلیل فشار آب استفاده می‌شود.

در کانکتورهای فیلتر EMI می‌توان از هر نوع تداخل الکترومغناطیسی جلوگیری کرد. از آسیب‌های ناشی از آب می‌توان با یک اتصال دهنده مقاوم در برابر آب جلوگیری کرد. یک کانکتور مقاوم در برابر روغن، جریان را از آسیب دیدن رطوبت و روغن محافظت می‌کند.