انواع دریچه تنظیم هوا

انواع دریچه تنظیم هوا

انواع دریچه تنظیم هوا

امروزه سیستم های تهویه مطبوع، سرمایش و گرمایش اهمیت بسیار زیادی در ساختمان هایی با کاربری های مختلف دارند. این سیستم ها از بخش های مختلف تشکیل شده اند که هر کدام از این قسمت ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و در صورت بروز مشکل برای آنها، شاهد اختلال در عملکرد کل قسمت ها خواهیم بود. انواع دریچه تنظیم هوا در بخش انتهایی سیستم تهویه مطبوع، سرمایش و گرمایش قرار دارند و وظیفه تنظیم میزان هوای ورودی به سیستم را دارند. امروزه انواع دریچه هوا برای شرایط مختلف در ابعاد، اشکال و از مواد اولیه مختلفی تولید می شوند. در ادامه این مطلب از سایت دانیال تهویه قصد داریم بیشتر در مورد انواع دریچه تنظیم هوا صحبت کنیم و هر کدام از آنها بهتر بشناسیم.

لیست مطالب

آشنایی اولیه با دریچه تنظیم هوا

محل قرارگیری دریچه های تنظیم هوا در بخش انتهایی انشعابات و کانال های انتقال هوا است. استفاده از این تجهیزات اجازه می دهد تا بتوانید میزان فشار، جهت عبور هوا در محیط و سایر پارامتر های مربوطه را با توجه به نوع دریچه هوا تنظیم کنید. امروزه بسته به موارد نیاز گوناگون انواع دریچه تنظیم هوا را در نمونه های مختلف تولید و به بازار عرضه می کنند. از همین رو در برخی موارد ممکن است نوع اتصالات دریچه با نوع کانال هوا مورد نظر شما سازگار نباشند. این موضوع روند نصب را تحت تاثیر می گذارد و از آنجایی که نصب نامناسب این قطعات باعث کاهش عملکرد آنها می شود باید به دنبال راهکار مناسبی باشد. در این شرایط تبدیل های مخصوصی وجود دارد که می توانند روند نصب دریچه تنظیم هوا را برای ما ساده کنند.

این دریچه ها همزمان برای رفت و برگشت هوا می توانند کاربرد داشته باشند. پارامترهای مختلفی در این میان روی عملکرد این بخش ها تاثیر می گذارد که مهمترین آنها عبارتند از تعداد پره ها و خطوط، جهت آنها، اهرم یا بخش استفاده شده برای تنظیم دریچه و… که هر کدام از آنها در شرایط کاری عملکرد مهمی از خود نشان می دهند.

شناخت انواع دریچه تنظیم هوا

در یک دسته بندی ابتدایی می توان دریچه تنظیم هوا و انواع آن را بر اساس کاربرد و محل نصب آنها در دسته بندی های مختلف قرار داد. در زمان خرید دریچه تنظیم هوا باید به این مورد دقت کنید که این محصولات کجا نصب می شوند. بسته به محل نصب ساختار این محصولات متفاوت می باشد و از همین رو در ادامه هر کدام از این موارد را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

دریچه تنظیم هوا دیواری

استفاده از این دریچه ها برای بخش خروجی سیستم تهویه که درون ساختمان قرار می گیرد و از دیوار خارج شده گزینه مناسبی است. همچنین برای دریچه هواکش تمیز می توان سراغ این محصولات رفت. با توجه به ابعاد کانالهای سیستم تهویه یا سرمایش و گرمایش، نوع این دریچه ها متفاوت می باشد. از سوی دیگر بسته به نوع سیستم، جنس دریچه نیز باید متفاوت باشد. به همین دلیل در سیستم های تهویه مطبوع استفاده شده در مکان های صنعتی که وجود گاز های شیمیایی در آن فراوان است، سراغ محصولات تولید شده با مواد اولیه مقاوم می روند.

دریچه تنظیم هوا سقفی

دریچه تنظیم هوا سقفی

هرگاه کانال یا مسیر های سیستم تهویه و هواکش از درون سقف قابل دسترسی باشند، باید سراغی نمونه از دریچه هوا بروید. تنوع محصولات بسیار بالاست و می توان در یک دسته بندی کلی آنها را به دو نمونه بدون دمپر دارای دمپر تقسیم کرد. همچنین شکل ظاهری آن ها معمولاً چهارگوش می باشد. نمونه های دیگری از این محصولات را با نام دریچه مشبک هوا می شناسند که برای رفت و برگشت هوا گزینه مناسبی خواهد بود. همچنین پیشنهاد می شود که دریچه های مشبک را در شرایطی که ارتفاع سقف معمولا بالا و بیش از ۳ متر است استفاده کنید.

دریچه های هوا خطی

دریچه های هوا خطی

این نمونه از دریچه تنظیم هوا به اشکال مختلفی در بازار موجود می باشد. روند عبور هوا در درون شکاف های خطی انجام می شود و از همین رو این محصولات را با چنین نامی می شناسند. یکی از انواع پر کاربرد این محصولات، دریچه های خطی زاویه دار هستند که درون آن ها از تیغه هایی که به شکل T هستند استفاده شده است. این نمونه از دریچه اجازه می دهد تا کنترل زیادی روی روند ورود یا خروج هوا داشته باشید. پس برای شرایطی که قابل تنظیم بودن دریچه از اهمیت بالایی برای شما برخوردار است باید سراغ این محصولات بروید.

دریچه تنظیم هوا از نظر نحوه توزیع

روند توزیع هوا تا حد زیادی به نوع دریچه مورد نظر شما بستگی دارد و برای اینکه انتخاب بهتری داشته باشید باید انواع دریچه ها از نظر توزیع و تنظیم هوا را بهتر بشناسید. به طور کلی می توانیم انواع دریچه های هوا را در دو دسته جریان ورودی و جریان خروجی تقسیم کنیم. البته در این میان محصولاتی هستند که می توانند هوا را در مسیر رفت و برگشتی از خود عبور دهند. در زمان خرید باید مهمترین پارامتر برای شما نوع دریچه هوا و روند هدایت هوا از طریق آن باشد.
پارامتر مهم بعدی در این قسمت سرعت هوای مورد نظر ما است. نوع دریچه روی این موضوع تاثیر زیادی دارد و طراحی این محصولات باید به شکلی باشد که روند گردش هوا و سرعت آن باعث آزار افراد فعال در یک محیط نشود. جریان تند یا بیش از حد آرام هوا در مکانی که قصد سرمایش یا گرمایش آن را داریم روی نتیجه نهایی کار تاثیر زیادی دارد و باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. در ضمن برای مکان های صنعتی یا در محیط هایی که کاربری حساسی دارند، استفاده از دریچه مخصوص و سازگار با شرایط بسیار اهمیت دارد.

انواع دریچه از نظر نوع تنظیم هوا

●       دریچه تنظیم هوای یکطرفه

همانطور که از نام این محصولات می توان حدس زد طراحی آن های به شکلی بوده که روند عبور و مرور هوا صرفا از یک سمت انجام می شود. به همین دلیل گزینه های خوبی برای سیستم های تهویه و هواکش هستند.

●       دریچه تنظیم هوا دو طرفه

دریچه تنظیم هوا دو طرفه دریچه تنظیم هوا دو طرفه

این محصولات توانایی این که هوا را در مسیر رفت و برگشت از خود عبور دهند دارند. از همین رو برای سیستم های تهویه بسیار گزینه های خوبی هستند و در زمان نصب نیز انعطاف پذیری آنها بالاست.

●       دریچه تنظیم هوا رفت

این نمونه دریچه نیز به صورت یک طرفه می باشد و صرفا برای این که هوای داخل ساختمان را به بیرون هدایت کنید می توان از این محصولات استفاده کرد.

●       دریچه هوای گرد

دریچه هوای گرد

شکل ظاهری این محصولات می تواند با هواکش هایی که در سرویس های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند سازگاری داشته باشد.

●       دریچه های آلومینیومی مشبک

دریچه های مشبک

این نمونه از دریچه دارای پره هایی قابل تنظیم است که می توان با استفاده از آنها جهت، سرعت و میزان هوای ورودی و خروجی را مشخص کرد.

● دریچه هوای خورشیدی

این نمونه دریچه دارای دو نوع بدون فریم و دارای فریم است. از آنها در شرایط مختلف و در ساختمان هایی با کاربری گوناگون استفاده می کنند.

● دریچه فن کویل

این نمونه از دریچه تنظیم هوا به اشکال و در ابعاد مختلفی به بازار عرضه می شود. همچنین امکان تولید سفارشی این محصولات برای مصارف صنعتی خاص نیز وجود دارد.

● دریچه هوا کروی

شکل ظاهری خاص این نوع دریچه به ما اجازه می دهد تا بتوانیم هوا را در محدوده ای 180 درجه که دریچه در آن می چرخد پخش کنیم. این محصولات گزینه های خوبی برای سیستم های هواساز خواهند بود.

● دریچه هوا جت اسپرت

این نمونه از دریچه به شکل دایره ای است که درون آن استوانه هایی به دور یک محور اصلی قرار دارند. در نتیجه با به کار گفتن این محسولات شاهد افزایش قدرت پرتاب و سرعت هوا خواهیم بود. همین باعث شده تا این محصولات گزینه های خوبی برای مکان هایی باشند که ارتفاع سقف آن 4 متر یا بیشتر است.

● دریچه هوا قابل تنظیم

این نمونه از دریچه به سادگی قابلیت تنظیم را در اختیار استفاده کننده میگذارد. در نتیجه می توان به راحتی میزان هوای ورودی یا خروجی را تنظیم کرد.

● دریچه هوا نما

این نمونه از دریچه بیشترین استفاده را در مصارف خانگی دارد و ظاهر زیباتر آن باعث شده تا بتوان با خیال راحت روی نمای ساختمان از آن استفاده کرد.

● دریچه هوا تایلی

این محصولات به گونه ای هستند که به راحتی قابلیت نصب آنها روی سقف های کاذب وجود خواهد داشت. همچنین انواع آنها عبارتند از: “یک طرفه، دو طرفه، سه طرفه و چهار طرفه”

انواع دریچه تنظیم هوا از نظر جنس

در یک دسته بندی دیگر می توان انواع دریچه تنظیم هوا را بر اساس جنس مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت آن تقسیم کرد. از آنجایی که از این دریچه ها در شرایط کاری مختلف استفاده می شود، نوع مواد اولیه برای تولید آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه این موارد را خدمت شما معرفی خواهیم کرد:

● دریچه هوای فلزی

معمولاً برای تولیدی نمونه از دریچه هوا از آلومینیوم استفاده می کنند و هم این اجازه می دهد تا در برابر رطوبت و سایر عوامل بیرونی مقاومت بالایی داشته باشند. تصویر دیگر آلومینیوم از نظر ظاهری نیز زیبایی خاصی را به محیط مورد نظرتان خواهد داد و تنوع آنها از نظر طرح و رنگ نیز نسبتا بالاست.

● دریچه هوای پلاستیکی

این محصولات بیشترین استفاده را برای دریچه خروجی هوا در هود و هواکش نما دارند. برای مکان هایی که رطوبت نسبتا بالاست این محصولات می توانند عملکرد مناسبی از خود نشان دهند.

● دریچه هوای چوبی

در بسیاری از مکان ها مانند رستوران و کافی شاپ ظاهر دریچه هوا باید با سایر قسمتهای دکوراسیون داخلی همخوانی داشته باشد. از همین رو بسیاری سراغ دریچه های چوبی می روند که از نظر ظاهری بسیار زیبا به نظر می رسند و با انواع دکوراسیون داخلی متناسب هستند.

راهنمای انتخاب دریچه تنظیم هوا

انتخاب نامناسب دریچه تنظیم هوا باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای شما خواهد شد. از همین رو بهتر است پارامترهای مختلفی را در این زمینه مد نظر قرار دهید تا در نهایت بودجه خود را برای خرید دریچه تنظیم هوا به درستی مصرف کنید. در ادامه موارد را با هم بررسی خواهیم کرد.

  • جنس و کیفیت دریچه هوا باید مناسب باشد عمر مفید طولانی تری را در اختیار شما بگذارد.
  • برای محیط های بهداشتی و حساس حتماً سراغ دریچه هایی بروید که با مکان مورد نظرتان سازگاری دارند. به عنوان مثال در بسیاری از موارد دریچه های تنظیم هوا قابلیت نصب فیلتر هایی را نیز دارند که باعث می شود هوای ورودی و خروجی را بهتر کنترل کنید.
  • اگر قصد نصب دریچه هوا در مکان هایی را دارید که میزان گرد و غبار در آنها بسیار بالاست، باید محیط درونی و بیرونی را از یکدیگر جدا کنید و نمونه های یک طرفه گزینه های خوبی برای شما خواهند بود.
  • میزان رطوبت و حرارت بر روی وضعیت دریچه تنظیم هوا و ظاهر آن تاثیر زیادی دارد. پس اگر در مکان های گرم و مرطوب استفاده از این محصولات را دارید بهتر است گزینه های متناسب با نیاز خود را خریداری نمایید.
  • در مکان هایی که نیاز به نصب دریچه هوا روی سقف را دارید، توجه به ارتفاع سقف اهمیت دو چندان پیدا خواهد کرد. پس همواره به دنبال گزینه هایی باشی که قدرت پرتاب هوا مناسب و کافی دارند. دریچه های با قدرت پرتاب هوای بالا برای مکان های بزرگ مانند سالن های ورزشی، مساجد و… گزینه های بسیار خوبی خواهند بود.
  • روند انتخاب دریچه باید با توجه به میزان جریان هوا در سیستم و ابعاد مورد نظر شما انتخاب شود.
  • اگر ساکت بودن محیط برای شما اهمیت زیادی دارد پس باید سراغ نمونه هایی از دریچه هوا بروید که سر و صدای کمتری را در زمان فعالیت خود تولید می کنند.

سخن نهایی

امروزه انواع مختلفی از دریچه تنظیم هوا در بازار موجود می باشد و هر کدام از آنها برای برطرف سازی نیاز دسته خاصی از مشتریان طراحی و تولید شده اند. درجه پیشنهاد میکنیم که حتما قبل از خرید دریچه مورد نظر خود با افرادی که در این زمینه تجربه و تخصص بیشتری دارند مشورت کنید. در ضمن سراغ فروشگاههای بروید که محصولات با کیفیت در اختیار شما قرار می دهند و رضایت مشتری برای آنها در اولویت قرار دارد. متخصصین ما آماده اند تا به سوالات شما در زمینه خرید دریچه تنظیم هوا پاسخ دهند و راهنمایی های لازم را در اختیارتان بگذارند.

 

سوالات متداول

کدام نمونه از دریچه هوا برای ما مناسب خواهد بود؟

برای تعیین نوع دریچه هوا مورد نیاز خود می توانید با متخصصین ما تماس بگیرید و مشاوره های تخصصی در این زمینه را از آنها دریافت نمایید.

بهترین نوع دریچه تنظیم هوا کدام است؟

بسته به نوع نیاز مشتری پاسخ به این سوال متفاوت می باشد و درون همین مطلب توضیحات کافی را خدمت شما ارائه داده ایم.

دریچه تنظیم هوا در چه مواردی کاربرد دارد؟

دریچه تنظیم هوا به عنوان یکی از بخش های بسیار مهم تمامی سیستم های تهویه مطبوع برای مکان های مسکونی، اداری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای انتخاب دریچه تنظیم هوا چه مواردی را باید مد نظر قرار دهیم؟

نوع دریچه و جنس آن باید با توجه به نیاز مشتری انتخاب شود و بهتر است همواره سراغ محصولات با کیفیت و مناسب بروید، چرا که عمر مفید آنها بالاتر است.

از کجا دریچه تنظیم هوا مورد نظر خود را خریداری کنیم؟

شما می توانید برای مشاهده انواع دریچه هوا و اطلاع از قیمت آنها از بخش محصولات سایت دانیال تهویه دیدن کنید و یا اینکه برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین ما تماس حاصل فرمایید.