7 مرحله ضروری برای دستگاه تولید کانال اسپیرال (HVAC)

کانال اسپیرال (HVAC)

کانال اسپیرال (HVAC)

کانال اسپیرال در صنایع HVAC اهمیت بسیار بالایی دارند. این کانال ها توسط دستگاه های خاصی تولید می شوند که ما می خواهیم در این مقاله از مقالات دانیال تهویه، به بررسی کامل این دستگاه و عملکرد آن بپردازیم. ابتدا تعریفی از کانال اسپیرال و کاربردها و مزایای آن در صنعت خواهیم داشت و سپس به سراغ دستگاه تولید آن می رویم.

در ادامه هم به بررسی نکات بسیار مهم در خصوص این دستگاه خواهیم پرداخت. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا تمام آنچه را که نیاز دارید، به شما توضیح دهیم.

 

کانال اسپیرال چیست؟ تعریف جامع آن در مصارف صنعتی

 

کانال اسپیرال چیست؟ تعریف جامع آن در مصارف صنعتی

 

کانال اسپیرال یکی از مهمترین تجهیزات در صنایع ساختمان سازی و کانال کشی است که می تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد. برای ساخت این محصول، می توان از ورق های گالوانیزه و دیگر متریال مقاوم استفاده کرد. مزایای استفاده از این کانال ها آنقدر زیاد است که شما اگر می خواهید تهویه هوای مناسب در بخش مختلف صنعتی، ساختمانی، تجاری و اداری داشته باشید، پیشنهاد می شود حتماً از این کانال ها استفاده کنید.

این کانال عمر طولانی مدتی داشته و می تواند کمترین نشت دمای هوای تهویه را به بیرون داشته باشد. علاوه بر این، متریالی که برای ساخت آن استفاده می شود، به حدی مقاوم است که در استفاده های روزمره و در تغییرات دمایی شدید، مقاومت بسیار خوبی از خود به نمایش می گذارد.

استفاده از این کانال ها و برتری آن نسبت به دیگر راه های تهویه هوا، هنگامی مشخص می شود که شما بخواهید در سریعترین زمان ممکن، تعادل حرارتی و دمایی را بین دو نقطه در ساختمان برقرار کنید. همچنین اگر بخواهید با کمترین انرژی ممکن این کار را انجام دهید، این کانال ها مخصوص شماست.

البته دقت کنید که برای ساخت این کانالها از دستگاه تولید کانال اسپیرال استفاده می شود. این دستگاه نکات بسیاری دارد که رعایت هریک از آنها می تواند باعث افزایش بازدهی تولیدات شما شود. در ادامه، تمرکز اصلی این مقاله روی این دستگاه و نکات مربوط به آن است.

 

مزایای تولید کانال اسپیرال برای مصارف مختلف

 

مزایای تولید کانال اسپیرال برای مصارف مختلف

 

تولید کانال اسپیرال با استفاده از دستگاه مخصوص آن، مزایای بسیاری برای شما خواهد داشت. این مزایا می توانند باعث کاهش هزینه های شما و همچنین افزایش بازدهی شوند. برای استفاده های مختلف، می توان از این کانال ها به عنوان بخش بسیار قابل اطمینان تاسیسات تهویه هوا یاد کرد. مهمترین مزایای تولید کانال اسپیرال و استفاده از آن عبارت است از:

 

  1. دریافت سریعتر هوای تهویه شده توسط مقصد
    یکی از برترین مزایای کانال های اسپیرال، دریافت سریع هوای تحویل شده توسط مقصد است. این وضعیت هنگامی می تواند در تهویه هوا خود را نشان دهد که شما نیاز داشته باشید در زمانی کوتاه، سریع ترین تهویه هوا را بین دو نقطه انجام دهید.
  2. زمان بسیار کم برای نصب این کانال ها در موقعیت مخصوص
    زمان نصب این کانال پس از تولید بسیار کم است. نسبت به دیگر متریال کانال کشی و لوله کشی، کانال اسپیرال می تواند زمان بسیار کمی را برای نصب شدن در موقعیت خاص خود بطلبد.
  3. رعایت ساده استاندارد انرژی ASHRAE 90 ویرایش 1-2013
    رعایت استاندارد انرژی مطابق با ویرایش نخست سال ۲۰۱۳ از استاندارد انرژی ASHRAE 90 برای شما می تواند بسیار مهم باشد. با تولید کانال اسپیرال با استفاده از دستگاه آن، می توان مطابق با توصیه های این استاندارد عمل کرد.
  4. کاهش نشت به میزان بیشتر از ۲ برابر
    نشتی همیشه دردسر ساز است! با استفاده از کانال های اسپیرال می توانید این نشتی ها را به میزان بیش از دو برابر کاهش دهید. این خود هم باعث صرفه جویی در مصرف و هم باعث کاهش فعالیت بیش از حد سیستم گرمایشی و سرمایشی خواهد شد.
  5. عدم نیاز به تعداد زیادی درزگیر کانال
    با استفاده از این کانال ها نیاز به درز گیر زیادی نخواهید داشت؛ زیرا تولید این محصول با در نظر گرفتن تمام مصارف مختلف انجام می شود.
  6. نیاز به عایق کمتر در استفاده های طولانی مدت
    عایق ها در مسیرهای تهویه هوا می توانند بسیار کاربردی باشند، اما استفاده بیش از حد از آن ها هم باعث افزایش هزینه ها و کاهش بازدهی تولید خواهد شد. با استفاده از این کانال ها، نیاز به استفاده بیش از حد از این عایق ها نخواهید داشت.
  7. هزینه بسیار پایین تولید این کانال نسبت به دیگر متریال
    نه تنها هزینه مصرف انرژی پس از نصب سیستم مهم است، بلکه هزینه ساخت متریال برای نصب هم بسیار اهمیت دارد. این کانال ها هزینه نصب بسیار پایینی دارند، در کنار آن، هزینه تولید آن با استفاده از دستگاه بسیار اقتصادی است.
  8. نیاز به تکیه گاه و اتصالات کمتر
    در مسیر کانال کشی با استفاده از کانال های اسپیرال، شما نیاز چندانی به استفاده زیاد از اتصالات نخواهید داشت. اتصالات و تکیه گاه ها همان قطعاتی هستند که در مسیر برای نگه داشتن کانال در موقعیت مشخص خود استفاده می شوند.
  9. عدم وجود تلاطم بسیار در مسیر هوا
    در مسیر هوای تهویه، وجود تلاطم می تواند بسیار آسیب آور باشد. این نکته خود باعث کاهش بازدهی تهویه خواهد شد. بهتر است با استفاده از این سیستم کانال کشی، کمترین میزان تلاطم را تجربه کنید.
  10. وزن بسیار پایین تر نسبت به دیگر مواد
    وزن این متریال نسبت به دیگر مواد، بسیار پایین است. این خود باعث ساده تر شدن استفاده از آن خواهد شد. علاوه بر این مجدداً می توان گفت که نیاز به اتصالات سنگین و زیاد، کمتر خواهد شد.

 

دستگاه تولید کانال اسپیرال چیست؟

 

دستگاه تولید کانال اسپیرال چیست؟

 

برسیم به سخن اصلی خود یعنی دستگاه تولید کانال اسپیرال! این دستگاه می تواند کانال های مختلفی که شما برای مصارف خود مدنظر دارید را با قطرهای متنوع بسازد. محدوده قطر تولیدی این دستگاه، حدود ۸۰ الی ۱۵۰۰ میلی متر برای کانانل های مختلف است.

همانند دیگر دستگاه های تولید کننده در این صنعت این ابزار هم به راحتی می تواند تنظیم شود. می توان طول لوله ای را که می خواهید دستگاه تولید کند را تعیین کرده و سپس اره را در مسیر آن قرار دهید. سپس در فاصله متریک مشخص، کانالهای شما تولید خواهند شد.

این دستگاه می تواند بدون تصاعد و یا عملکرد های تقه ای، فرکانس خود را متناسب با سرعت تغییر دهد. علاوه بر این، این دستگاه می تواند برای ساخت کانال ها از حرکت پنوماتیکی خطی خود استفاده کند. به طور کلی، دستگاه تولید کانال اسپیرال با توجه به فشار گاز مایع فشار خود را تنظیم خواهد کرد. این فشار در سراسر دستگاه تولید کننده می تواند تنظیم شود.

نکته بسیار قابل توجه در خصوص این دستگاه این است که می توان با استفاده از برنامه PLC، این دستگاه را کنترل کرد. این برنامه توسط یک رابط به صفحه نمایش لمسی متصل می شود و کارایی بسیار مناسبی در استفاده های مختلف از خود نمایش خواهد داد. حال می خواهیم به بررسی ویژگی های جالب این دستگاه سازنده کانال بپردازیم.

 

ویژگی های دستگاه تولید کانال اسپیرال چیست؟

 

در بررسی ویژگی های این دستگاه سازنده کانال، می توان ابتدا به جنس کانالی که توسط این دستگاه تولید می شود پرداخت. می دانیم که ورقه های آهن در محیط آزاد بدون هیچ محافظ، به راحتی با اکسیژن هوا واکنش داده و زنگ می زنند. برای جلوگیری از این واقعه، بهتر است روی این آهن با یک لایه کربنات روی پوشیده شود.

این لایه باعث می شود تا آهن علاوه بر اکسیژن هوا، با دیگر مواد موجود در محیط های مختلف هم واکنش ندهد. این واکنش ندادن خود باعث می شود تا به اصطلاح مقاومت محصول نهایی نسبت به شرایط مختلف محیطی بسیار بالا باشد. معمولاً یک لایه روی که روی آهن کشیده می شود، می تواند از آن در برابر عوامل محیطی محافظت کند. علاوه بر این، این لایه می تواند باعث افزایش زیبایی و جذابیت کانال نهایی هم شود.

در بررسی ویژگی های این کانال ها، می توانیم آن ها را با کانال های آهنی سفید که با دست ساخته می شدند مقایسه کنیم. در این مقایسه، می توان مزایای بسیاری را برای کانالهای اسپیرال تصور کرد.

ویژگی های دستگاه تولید کانال اسپیرال چیست؟

 

مقایسه کانال اسپیرال با کانال های آهنی سفید قدیمی

 

به طور کلی، 12 مورد جالب برای بررسی این دو کانال وجود دارد که عبارتند از:

 

  1. آب بندی خوب برای کانال اسپیرال
  2. ظاهر صاف، بدون روی زخم و برش برای کانال اسپیرال
  3. نصب آسان و نقاط اتصال کمتر، مقاومت کم در مسیر و سر و صدای کم تهویه برای کانال اسپیرال
  4. استحکام هر دو خوب است.
  5. ضخامت قابل کنترل برای کانال اسپیرال
  6. عدم شکنندگی هیدروژن، بدون خطر در تغییرات دما، بدون تغییر در خواص مکانیکی برای کانال اسپیرال
  7. جایگزینی برخی از تکنیک های مورد نیاز به گالوانیزه گرم برای کانال اسپیرال
  8. مقاومت خوب در برابر خوردگی
  9. تکمیل شدن با روش گالوانیزه
  10. مناسب برای محیط های مختلف خورنده قوی مانند اسید قوی و قلیایی قوی
  11. طراحی و سفارشی سازی با توجه به نیاز مشتری
  12. درجه کیفی بالا و ظاهر زیبا برای کانال اسپیرال

 

پارامترهای مهم برای این دستگاه کاربردی در صنعت

 

گفتیم که قطر لوله ای که می توانید با این دستگاه بسازید، ۸۰ الی ۱۵۰۰ میلی متر است؛ یعنی یک کانال با قطر هشت دهم سانتی متر تا یک و نیم متر را می توانید با استفاده از این دستگاه بسازید. یک کانال یک و نیم متری، قطر بسیار بزرگی را شامل می شود و برای مصارف بسیار حجیم مورد مصرف قرار خواهد گرفت. در طرف دیگر، یک کانال ۸ دهم سانتی متری هم برای مصارف بسیار کوچک و اکثراً مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

علاوه بر این پارامترهای دیگری برای این دستگاه تعیین می شوند، برای مثال:

 

  • قدرت این دستگاه معمولاً ۵ و نیم کیلو وات است.
  • قدرت برش آن هم ۴ کیلووات تعیین می شود.
  • سیستم کنترل الکترونیکی همان سیستم کنترل PLC کامپیوتری است که به نمایشگر لمسی متصل خواهد شد.
  • ابعاد مختلف برای دستگاه های تولید کانال اسپیرال وجود دارد. درمورد نمونه بررسی شده ما، این ابزار ابعادی به شرح زیر دارد: ۲۵۳۰ در ۲۰۰۰ در ۲۲۰۰ میلی متر
  • سرعت تولید کانال توسط این دستگاه حدود ۱ الی ۳۶ متر در دقیقه است که می توانید آن را تنظیم کنید. مسلما هر چه سرعت تولید کمتر باشد، دقت دستگاه بیشتر خواهد شد.
  • ضخامت صفحه پردازش شده هم حدود چهار دهم الی یک و دو دهم میلیمتر تعیین می شود. این صفحه همان ورق گالوانیزه است.

 

علاوه بر این، می توان جابجایی، راه اندازی و نصب دستگاه تولید کانال اسپیرال را هم مورد بررسی قرار داد. برای حمل و نقل این دستگاه، ابتدا پایه قالب را از روی آن جدا کنید.
سپس قفسه ورودی و خروجی را در موقعیت های مناسب حرکت داده و با پیچ های مناسب سفت کنید. حال که دستگاه را نصب می کنید، به ترتیب چهار پیچ یکسان در سوراخهای پیچ دو انتها در قالب و قفسه نصب خواهند شد.

 

روش کار با دستگاه تولید کانال اسپیرال

 

روش تولید کانال اسپیرال

روش کار با دستگاه تولید کانال اسپیرال

 

برای کار با این دستگاه کاربردی و مفید، باید طبق اصول پیش بروید. برای این کار می توانید طبق مراحل زیر عمل کنید و تولیدات مختلف خود را به سرانجام برسانید:

  1. ابتدا نوار فولادی با عرض ۱۳۷ میلی متر را روی قفسه قرار دهید. سپس آن را با قطر لوله مورد نظر تنظیم کنید. سپس روغن موتور معمولی را به بخش روتاری روغن دستگاه اضافه کنید. این بخش همان بخش ورودی یا تغذیه نامیده می شود.
  2. در مرحله بعد، قالب نوار فولادی خود را با توجه به قطر لوله روی پایه نصب کنید. سپس بررسی کنید که چرخ اتصال قالب پایین با نوار شما مطابق باشد.
  3. سپس این نوار را داخل بخش تغذیه قرار دهید تا رول شما به سمت بالا و پایین حرکت کند. نتیجه می گیرید که تقارن لوله در دو سمت تنظیم خواهد شد.
  4. حال نوار تولید شده را با سرعت بسیار پایین در درون قالب به شکل مارپیچ اسپیرال درآورید. به آرامی چرخ پرس بالایی را فشار دهید و پرس را در درون درگاه قرار داده و سپس به آرامی بچرخانید.
  5. پس از مدتی که مد نظر دارید، دهانه کانال را با اره ببرید و سپس کل طول کانال را بررسی کنید تا هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.
  6. سپس نازل را با سرعت متوسط یا کم به درون قفسه منتقل کنید. این قفسه تخلیه ارتفاع قابل تنظیم دارد، آن را متناسب با نیاز خود تنظیم کنید.
  7. پس از ساخت اولین کانال، می توانید کانال های بعدی را هم با همین روش و در زمانی کمتر بسازید.

 

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل کانال اسپیرال و دستگاه تولید کننده کانال اسپیرال را بررسی کردیم. گفتیم که می توان برای کاهش هزینه های تولید و مصرف برای تهویه هوا، از کانال های اسپیرال استفاده کرد. این کانالها می توانند کارایی خوب خود را در مصارف مختلف با کمترین هزینه برای شما به نمایش بگذارند.

دستگاه تولید کننده کانال اسپیرال نکات مختلفی دارد که تمامی آنها را بررسی کردیم. گفتیم که این دستگاه چه ویژگی هایی دارد، چه پارامترهایی را می توان در هنگام بررسی آن مورد بحث قرار داد. همچنین نحوه نصب، راه اندازی و عملکرد این دستگاه را برای ساخت کانال اسپیرال بررسی کردیم.

خوشحال می شویم در کامنت ها، نظرات خود را با ما در میان بگذارید. دانیال تهویه همراه شما است تا بهترین کانال های اسپیرال و دستگاه های تولید کننده این کانال ها را در اختیار شما قرار دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

کانال اسپیرال چیست؟

نوعی کانال برای جابجایی هوای تهویه شده است که در مصارف مختلف کاربردهای گوناگونی دارد.

دستگاه تولید کانال اسپیرال چیست؟

این دستگاه می تواند کانال اسپیرال مورد نظر شما را با قطر و طول مورد نظر بسازد. پارامترها و مشخصات مختلفی هم برای این دستگاه تعیین شده اند.

چه مواردی در هنگام کار با دستگاه تولید کانال اسپیرال باید بررسی شوند؟

در بررسی دستگاه تولید کانال اسپیرال، می توان به قدرت آن، بازدهی، سیستم کنترلی و قابلیت تنظیم کانال تولید شده اشاره کرد.

چرا تولید کانال اسپیرال با استفاده از دستگاه مهم و ضروری است؟

کانال های اسپیرال می توانند عملکرد بسیار مناسبی در تهویه هوا درون ساختمان ها داشته باشند. تولید آنها با استفاده از دستگاه، بیشترین بازدهی را خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دستگاه تولید کانال اسپیرال چه کنیم؟

برای این کار می توانید با متخصصین ما در دانیال تهویه تماس بگیرید. ما همراه شما هستیم تا تمام سوالات شما را به خوبی پاسخ دهیم.