ساپورت گالوانیزه و یا تاسیساتی به چه معناست و انواع و ویژگی‌های آن

کوره گاز

ساپورت گالوانیزه یا تاسیساتی چیست؟

انواع مختلفی از تجهیزات تهویه در ساختمان‌های مسکونی و تجاری تعبیه شده است که در نگاه اول ممکن است چندان به چشم ما نیاید. اما در صورت نبود این تجهیزات، به سرعت متوجه ناکارآمدی تهویه هوا خواهیم شد.. تجهیزات گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع در سبک‌ها و روش‌های مختلفی در دسترس هستند، اما همه برای مدیریت دمای داخلی یک فضا طراحی‌شده‌اند. نوع تجهیزات مورد استفاده با توجه به نیاز کاربر و گزینه‌های موجود در فضا متفاوت است. به تمامی این تجهیزات اصطلاحا «ساپورت تاسیساتی» گفته می‌شود. در ادامه این مطلب درباره انواع ساپورت تاسیساتی و به ویژه فلنج گالوانیزه که در سیستم‌های تهویه به کار می‌رود صحبت خواهیم کرد.

ساپورت گالوانیزه

ساپورت تاسیساتی چیست؟

همان طور که گفتیم؛ ساپورت تاسیساتی به تمامی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی گفته می‌شود که برای نگه داری و نصب کانال فلکسیبل؛ کانال اسپیرال و سایر کانال‌های تهویه به کار می‌رود. توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد ممکن است به جای استفاده از اصطلاح ساپورت تاسیساتی از اصطلاحاتی چون ساپورت لوله، ساپورت لوله‌های تاسیساتی، ساپورت گالوانیزه و … نیز استفاده شود. اگرچه این اصطلاحات نیز به نوعی همان مفهوم را می‌رسانند ولی ساپورت های لوله زیر مجموعه ساپورت های تاسیساتی محسوب می‌شوند که به دلیل این که درصد بالایی از ساپورت های تاسیساتی مورد استفاده برای عبور لوله‌ها به کار می‌روند، این اصطلاح رایج شده است.ساپورت تاسیساتی که ویژه کانال تهویه است، معمولا از گالوانیزه ساخته می‌شود.

به صورت خلاصه می‌توانیم سیستم‌های ساپورت را به دسته‌های زیر تقسیم کنیم:

  • سیستم ساپورت تأسیسات تهویه مطبوع: ساپورت مناسب جهت نصب و نگهداری سیستم تهویه مطبوع با توجه به نوع سیستم تهویه، برآورد ابعاد و وزن تجهیز مورد نظر و در نظر گرفتن جزییات اجرایی سیستم کانال انتخاب می‌گردد. در این راستا ماهیت عملکردی و ابعادی سیستم تهویه در تعیین نحوه نصب ساپورت کاملا تأثیر گذار است. ابعاد و سایز تمامی سیستم های ساپورت تاسیساتی تهویه مطبوع در سایت دانیال تهویه قابل مشاهده است.
  • سیستم ساپورت تأسیسات باربری سبک: سیستم‌های باربری سبک برای تاسیسات ظریف، با وزن پایین طراحی گشته است. کاربری این سطح از سیستم ساپورت تاسیسات برای لوله‌کشی‌ها، کانال‌کشی‌ها، سیم و کابل کشی بر روی سینی بوده و توانایی نگهداری و تحمل بار کانال‌های تهویه و لوله‌های انتقال دود باضخامت‌های ظریف با عرض کم و متوسط، سیستم‌های انتقال آب، لوله‌های آتش نشانی و همچنین تاسیسات برقی و روشنایی را دارا هستند.
  • سیستم ساپورت تأسیسات باربری متوسط: همان طور که از اسم آن مشخص است؛ سیستم‌های باربری متوسط از پرکاربردترین انواع ساپورت ها هستند که برای باربری‌های متوسط و نسبتا سنگین طراحی‌شده‌اند. طراحی پایه‌ای این تیپ برای لوله‌های آتش نشانی و کانال‌های انتقال دود و همچنین تهویه هوا که باضخامت‌های متفاوت و عرض متوسط و زیاد بوده است اما از آن‌ها برای سیستم‌های انتقال آب و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و همچنین تاسیسات روشنایی و الکتریکی بهره گرفته می‌شود. این نوع از ساپورت ها هزینه‌های طراحی را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد و استحکام و ثبات نسبتا بالایی دارد. از آن جایی که قطعات این ساپورت‌ها مونتاژ شده هستند، نصب آن‌ها بسیار آسان و سریع است. این نوع ساپورت قابلیت ارائه با پوشش های الکتروگالوانایز، گالوانیزه گرم و همچنین استنلس استیل را دارد.
  • سیستم ساپورت تأسیسات کاربرد صنعتی: تاسیسات وزن بالا دارای شرایطی خاص‌تر از باقی تیپ بندی‌های تاسیساتی هستند به همین دلیل برای حمل وزن این دسته باید از سیستم‌های نصب قوی و محکم برای اطمینان بالا استفاده کرد. این تیپ از تاسیسات دارای عرض و طول زیاد و همچنین ضخامت‌های بالا بوده که معمولا در صنایع پتروشیمی و موتورخانه‌ها از آن‌ها بهره گرفته می‌شود. این سیستم ساپورت تاسیسات از سیستم‌های اتصال سریع نیز بهره می‌برند که سرعت اجرا را بسیار بالا برده و استحکام بسیار خوبی دارند.

در ادامه درباره ساپورت تاسیسات تهویه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

سیستم ساپورت تأسیسات تهویه مطبوع

به دلیل اینکه کانال‌های هوا و هواسازها به طور معمول زیر سقف کار می‌شوند و به صورت معلق هستند نیاز به نگهدارنده از سقف و دیوارهای جانبی دارند. به همین منظور از زیره ساپورت برای این کار استفاده می‌شود؛ به طوری که در زیر کانال هوا پروفیل چنل را قرار داده به صورت عمود به دیوار جانبی  به سقف متصل شده و در سوی دیگر آن از سوراخ‌های روی پروفیل گالوانیزه عبور داده و با مهره و واشر به ساپورت گالوانیزه وصل شده و کانال هوا روی یو چنل قرار می‌گیرد.

سیستم ساپورت تأسیسات تهویه مطبوع

از ساپورت ها برای نگهداری سینی کابل زیر سقف و یا روی دیوار یا در رایزرها نیز استفاده می‌شود. اندازه نگهدارندِ ها با توجه به عرض سینی و شرایط نصب، متفاوت است. ساپورت ها در انواع زیر سقفی، دیواری و زمینی ساخته و با استفاده از پیچ و مهره محکم به بدنه بسته می‌شوند. معمولاً ضخامت آن‌ها از ورق ۲ میلی متر بوده و به شكل یک طبقه، دو طبقه، سه طبقه و چهار طبقه ساخته می‌شوند.

سیستم‌های رادیاتور یکی از قدیمی‌ترین انواع تجهیزات تهویه هستند. این سیستم که معمولاً در خانه‌های قدیمی و ساختمان‌های صنعتی یافت می‌شود، آب گرم یا سرد را از طریق لوله‌های تعبیه شده در سازه عبور می‌دهد. دمای محیط آب فضا را گرم یا خنک می‌کند. این نوع تجهیزات تهویه مطبوع بر یک سیستم کاملا بسته متکی است. هر گونه نشتی یا شکستگی در سیستم باعث خروج آب می‌شود.

تجهیزات تهویه مطبوع مبتنی بر هوا از یک فن برای انتقال هوای گرم یا خنک شده از طریق یک سری مجاری استفاده می‌کنند که هوا را به اتاق‌های مختلف آزاد می‌کند. هوا با عبور از روی کویل گرم شده روی کوره یا کولر در کولر گرم می‌شود. هوا توسط فن مجبور به گردش در فضا می‌شود و دمای هوا را تغییر می‌دهد.

پمپ حرارتی نوع بسیار رایجی از تجهیزات تهویه مطبوع است و معمولاً در خانه‌ها یافت می‌شود. پمپ حرارتی دارای یک کمپرسور در فضای باز و یک هندلر داخلی است. نیروی الکتریکی گرما را از یک فضا به فضای دیگر منتقل می‌کند. سپس با استفاده از فن‌ها در فضا به گردش در می‌آید. از همین پمپ برای خنک کردن فضا با حذف گرما از خانه و پمپاژ آن به جو استفاده می‌شود.

کوره های گاز و تهویه مطبوع دو قطعه مختلف از تجهیزات تهویه مطبوع هستند که در اقلیم‌هایی با گسترش دمای زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. کوره گاز از گاز طبیعی یا پروپان به عنوان سوخت اولیه استفاده می‌کند. گرما از طریق احتراق کنترل شده گاز تولید می‌شود و هوا را گرم می‌کند. از همین فرآیند برای خنک کردن هوا استفاده می‌شود، با این تفاوت که هوا به جای کویل گرمایش، روی یک کویل خنک کننده فشار داده می‌شود.

سیستم دوگانه سوز ترکیبی از پمپ حرارتی و کوره گاز است. یک ترموستات خارجی برای ارائه اطلاعات در مورد دمای محیط استفاده می‌شود. سپس سیستم از این اطلاعات برای کشیدن هوای بیرون، بیرون راندن هوای داخل یا استفاده از کوره برای گرم کردن هوا استفاده می‌کند. این نوع تجهیزات تهویه مطبوع کمی گران‌تر است، خرید می‌تواند در بلندمدت منجر به کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش شود.

ساپورت مناسب جهت نصب و نگهداری سیستم تهویه مطبوع با توجه به نوع سیستم تهویه، برآورد ابعاد و وزن تجهیز مورد نظر و در نظر گرفتن جزییات اجرایی سیستم کانال انتخاب می‌گردد. در این راستا ماهیت عملکردی و ابعادی سیستم تهویه در تعیین نحوه نصب ساپورت کاملا تأثیر گذار است.

از ویژگی‌ها و مزایای این سیستم‌های ساپورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم جدید و تخصصی جهت کاربرد در سیستم‌های تهویه
  • سریع، آسان و بدون نیاز به سوراخ‌کاری، جوش و رنگ
  • کاهش صدای حاصل از لرزش
  • ظاهر تمام‌شده زیبا جهت کار در معرض دید
  • قابلیت باز و بسته کردن و تنظیم
  • مقاوم در برابر خوردگی (پوشش فلنج گالوانیزه)

از ساپورت تاسیسات تهویه مطبوع می‌توان در استفاده ساپورت سیستم‌های تهویه هوا و ساپورت افقی و عمودی کانال هوا استفاده کرد.

ساپورت گالوانیزه

همان طور گفتیم، ساپورت تاسیسات تهویه معمولا از جنس گالوانیزه ساخته می‌شود و بنابرین به نام ساپورت گالوانیزه شناخته می‌شود. این محصول معمولا همان پروفیل گالوانیزه است که در ضخامت‌های مختلف ورق بسته به سایز تولید می‌گردد. ضخامت چنل گالوانیزه به ابعاد پروفیل گالوانیزه بستگی دارد توجه داشته باشید ساپورت گالوانیزه در ابعاد گوناگونی موجود است که بر اساس وزن کانال هوا که به ابعاد کانال و ضخامت ورق کانال انتخاب می‌شود.

ساپورت گالوانیزه

ساپورت گالوانیزه توسط دستگاه اتوماتیک خم کاری می‌شود.  کلیه ساپورت ها و نردبان‌های گالوانیزه  توسط دستگاه خم اتوماتیک انجام می‌شود برای سفارش ساپورت گالوانیزه و اتصالات آن می‌بایست به حجم بار موجود و میزان ظرفیت ساپورت گالوانیزه به عرض، ارتفاع، طول و ضخامت توجه کرد چرا که ساپورت گالوانیزه‌ها باید طوری ساخته شوند که ظرفیت وزن سینی کابل  مشخصی را داشته باشند.

از آنجایی که این دو وسیله به یکدیگر مرتبط می‌شوند، عموما همجنس هستند. هر دو این تجهیزات در اکثر موارد از چنل گالوانیزه شده ساخته می‌شوند. فولادی که گالوانیزه می‌شود، به دلیل آن که بر روی آن پوششی از فلز روی قرار دارد، در برابر رطوبت و نم از خود مقاومت بسیار زیادی نشان می‌دهد. به همین دلیل عمر تاسیسات برقی افزایش یافته و به این ترتیب میزان هزینه ناشی از تعمیرات کاهش پیدا می‌کند.

انواع ساپورت های گالوانیزه

1.      فلنج گالوانیزه T

نگهدارندِ های T شکل با توجه به نوع ساخت به خصوصی که دارند، تنها برای نگهداری سینی کابل‌هایی که کابل‌ها و سیم‌های کمتری از روی آن عبور می‌کنند، استفاده می‌شود. این نگهدارندِ ها از دو بخش U شکل ساخته‌شده‌اند که از وسط به یکدیگر جوش‌خورده و یک سازه T شکل را تشکیل می‌دهند.

2.      گالوانیزه U

نگهدارندِ های U شکل عموما روی دیوارها نصب می‌شوند اما نگهدارندِ های U شکل به طور مستقیم روی سقف‌های متصل می‌شوند. این نوع از نگهدارندِ ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که با استفاده از دو پیچ متری به سقف متصل گردند. پیچ‌های متری در ابعاد و اندازه‌های معین ساخته شده و به سقف متصل می‌گردند.

سپس با استفاده از دو مهره نگهدارندِ های U شکل به آن ها متصل می‌شوند. استفاده از این نگهدارندِ ها سرعت بیشتری در اجرای تاسیسات ساختمانی خواهد داد. اما استفاده از نگهدارندِ های U شکل منوط به نوع پوشش سقفی است. به طور کلی در سقف‌های گچی امکان استفاده از این نگهدارندِ ها وجود ندارد.

مزیت استفاده از گالوانیزه در ساپورت ساختمانی

ورق آهن گالوانیزه یک مصالح ساختمانی است که از ورق فولادی ملایم ساخته شده و روی سطح آن با لایه‌ای از روی پوشانده شده است. گالوانیزه یک روش اقتصادی و موثر ضد زنگ است که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. سطح آن صاف و براق است و دارای اسپنگل های بزرگ، اسپنگل های معمولی، اسپانگل های کوچک یا صفر است.

گالوانیزه گرم  پوشش محافظ پیشرو برای اسکلت فلزی است. فولاد سازه‌ای به دلیل مزایای بی‌شماری که ارائه می‌دهد، چندین دهه ماده انتخابی در بازار ساختمان بوده است. درحالی‌که فولاد یک سیستم قاب‌بندی موثر و کارآمد را برای پوشش ساختمان ارائه می‌دهد، گالوانیزه گرم عناصر داخلی و خارجی یکی از روش‌های ارائه یک سیستم محافظت در برابر خوردگی بادوام و بدون نیاز به نگهداری برای نسل‌ها است. از سایر مزایای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         مقاومت در برابر خوردگی عالی

لایه روی محافظت کامل از فلز پایه را حتی در فرورفتگی ها یا گوشه‌ها ارائه می‌دهد که مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی ایجاد می‌کند. امید به زندگی در بیشتر محیط‌های روستایی بیش از 30 سال است. اما آیا ورق فولادی گالوانیزه زنگ می‌زند؟ البته که بله. اما بسیار کند خواهد بود.

·         مقرون به صرفه بودن

گالوانیزه یک پوشش محافظ کم هزینه برای فولاد است. در مقایسه با فولاد گالوالوم، فولاد گالوانیزه ارزان‌تر است. علاوه بر این، به نگهداری کمتری نیاز دارد. در دراز مدت نیز بسیار مقرون به صرفه است.

·         ظاهر صاف

سطح ورق گالوانیزه صاف، براق و به رنگ سفید نقره‌ای است. بنابراین می‌توان از آن به طور مستقیم بدون نقاشی یا تزئینات دیگر استفاده کرد. علاوه بر این، پوشش گالوانیزه چسبندگی خوبی نیز دارد که آن را به یک ماده عالی برای فولاد PPGI تبدیل می‌کند.

·         برنامه‌های کاربردی گسترده

در بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی، لوازم الکتریکی، مصالح ساختمانی و غیره محبوبیت دارد. کاربردهای گسترده آن را به یک پروژه سرمایه‌گذاری عالی نیز تبدیل کرده است. برای خرید و نصب ساپورت های تاسیساتی خود می‌توانید با دانیال تهویه تماس بگیرید.

انواع ورق آهن گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال، به دلیل روش‌های مختلف گالوانیزه، ورق‌های گالوانیزه گرم و ورق‌های فولادی الکترو گالوانیزه وجود دارد.

ورق گالوانیزه گرم عمدتاً توسط فرآیند گالوانیزه مداوم تولید می‌شود. یعنی پوشش روی با فرو بردن مداوم سیم‌پیچ فولادی در حمام روی مذاب در دمای 450 درجه اعمال می‌شود. این فرآیند یک پوشش روی ضخیم را ایجاد می‌کند که به شکل اسپنگل های روی متبلور منجمد می‌شود. پوشش ضخیم روی محافظت کامل از فولاد پایه را ارائه می‌دهد. به همین دلیل عمر مفید آن در شرایط عادی بیش از 30 سال است.

ورق الکترو گالوانیزه اغلب از فولاد نورد سرد به عنوان فلز پایه استفاده می‌کند. سپس روکش روی ورق الکترو گالوانیزه با رسوب الکتریکی اعمال می‌شود. فرآیند پوشش الکترولیتی پیوسته یک پوشش روی نازک اما بسیار یکنواخت را ارائه می‌دهد. بنابراین فولاد الکترو گالوانیزه ظاهر صاف‌تری دارد. با این حال، مقاومت در برابر خوردگی آن به خوبی فولاد گالوانیزه گرم نیست.

مراحل ساخت ساپورت گالوانیزه

  1. فرآیند پیش تصفیه (از جمله ترشی با محلول قلیایی) برای حذف روغن و سایر آلاینده ها روی سطح فولاد پایه
  2. خشک کردن برای بهبود دما برای حذف آب روی سطح قطعات آهنی برای جلوگیری از انفجار در حین گالوانیزه کردن.
  3. گالوانیزه کردن. پس از بازپخت، پوشش روی با غوطه ور شدن در حمام روی مذاب در دمای 445-455 درجه سانتی گراد یا آبکاری الکتریکی اعمال می‌شود. پس از مدتی، سطح فولاد با یک لایه آلیاژ روی-آهن و لایه روی پوشانده می‌شود.
  4. خنک کردن برای تشکیل یک پوشش روی پایدار بر روی سطح فولاد
  5. آسیاب کردن برای حذف باقیمانده ترکیبات روی و اکسید روی روی سطح
  6. بازرسی کیفیت
  7. برش کویل به ورق برای فروش

خرید و نصب ساپورت گالوانیزه

گروه بازرگانی دانیال، ارائه کننده تمامی خدمات تهویه هوا از جمله نصب ساپورت گالوانیزه زیر تهویه های هوا است که در این مطلب به معرفی برخی از آن‌ها پرداختیم. از سایر خدمات این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دریچه کولر، دریچه تنظیم هوا، دریچه آلومینیوم، دریچه آهنی، دریچه گرد
  2. دمپر بین کانالی، دمپر گالوانیزه
  3. عایق الاستومری، ، عایق الاستومری لوله ای، عایق پتویی، عایق صداگیر، عایق صوتی
  4. لوله فلکسی صداگیر، لوله صداگیر ماینر، دریچه آهنی
  5. ساپورت گالوانیزه، چنل گالوانیزه، فلنج گالوانیزه، نبشی گالوانیزه گوشه فلنج، کرنر گالوانیزه، کلیپس گالوانیزه
  6. بست فلزی، بست فلکسی، بست گازی، کانکتور برزنتی، برزنت ورقدار،
  7. لرزه گیر، درزگیر آلومینیوم، درزگیر برزنتی، درزگیر الاستومری، چسب آلومینیوم، چسب عایق،

از مزیت بزرگ این مجموعه در مقایسه با رقبا، بالاترین کیفیت محصول و نازل‌ترین قیمت می‌باشد. ساختمان تشخیص مصلحت نظام . فرودگاه امام خمینی، فرودگاه مهرآباد، پروژه اکسین شهر آمل و همچنین پروژه ایستگاه نوبنیاد و برج میلاد متروی تهران از پروژه‌های بزرگ این مجموعه محسوب می‌شود. برای خرید دمپر و دریافت مشاوره با شماره های درج شده در سایت تهویه دانیال تماس بگیرید.